وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

روزه گرفتن بدون خواندن نماز

0

روزه گرفتن بدون خواندن نماز

سوال:

آیا شخص می تواند بدون اینکه نماز بخواند، روزه بگیرد، آیا روزه اش صحیح است؟ آیا قضا شدن نماز صبح، روزه را باطل می کند یا نه؟

جواب:

الف) از جهت فقهی روزه کسی که نماز نمی خواند، اگر شرایط روزه گرفتن را رعایت کند باطل نیست.

ب)- قضا شدن نماز صبح یا سایر نمازها موجب باطل شدن روزه نمی شود. اما باید توجه کرد که نماز جایگاه ویژه ای در میان عبادات دارد که هیچ عبادتی نمی تواند جایگزین آن باشد. در برخی از روایات نماز را ستون دین معرفی کرده اند، این نشان می دهد که عظمت و تاثیر نماز برای رسیدن به سعادت دنیا و آخرت بسیار بالاست.

در روایت آمده است که در شب اول قبر از اولین چیزی که سوال می شود نماز است ، و اگر آن مورد قبول واقع شود، بقیه عبادات نیز مقبول می شود.

 الإمامُ الباقرُ عليه السلام : إنّ أوَّلَ ما يُحاسَبُ بهِ العَبدُ الصَّلاةُ ، فإن قُبِلَت قُبِلَ ما سِواها .

امام باقر عليه السلام : نخستين چيزى كه بنده براى آن حسابرسى مى شود نماز است ؛ اگر پذيرفته شد ساير اعمالش هم پذيرفته مى شود . الكافي : 3/268/4 . در روایت دیگری می خوانیم. 

رسول الله صلى الله عليه و آله : إنّ عَمودَ الدِّينِ الصَّلاةُ، و هِي أوَّلُ ما يُنظَرُ فيهِ مِن عَمَلِ ابنِ آدَمَ، فإن صَحَّت نُظِرَ في عَمَلِهِ، و إن لَم تَصِحَّ لَم يُنظَرْ في بَقِيَّةِ عَمَلِهِ .

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : ستون دين نماز است و نماز ، نخستين عمل فرزند آدم است كه به آن رسيدگى مى شود ؛ اگر درست بود به ديگر اعمالش رسيدگى مى شود و اگر درست نبود ساير اعمالش هم رسيدگى نمى شود .بحار الأنوار : 82/227/54 .

ترک نماز به هیچ عنوان جایز نیست مگر کسی که بیهوش است. شخصی که سالم است و حتی کسی که مریض هست باید نماز را بخواند البته نماز شخص بیمار متناسب با رعایت حال اوست. در هر حال اگر کسی روزه گرفت، و شرایط آن را رعایت کرد، دیگر تکلیف روزه گرفتن از او ساقط می شود اما مسئله نماز های او بحثی جداگانه است که فرد مسلمان باید بدان اهتمام خاصی بورزد.

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/EXBCeI

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام روزه



کلید: روزه گرفتن بدون خواندن نماز روزه گرفتن بدون خواندن نماز روزه گرفتن بدون خواندن نماز روزه گرفتن بدون خواندن نماز روزه گرفتن بدون خواندن نماز روزه گرفتن بدون خواندن نماز روزه گرفتن بدون خواندن نماز روزه گرفتن بدون خواندن نماز روزه گرفتن بدون خواندن نماز روزه گرفتن بدون خواندن نماز آیا روزه بدون خواندن نماز صحیح و قبول است آیا در صورت نخواندن نماز، روزه باطل است آيا روزه كسي كه نماز نمي خواند قبول است قضا شدن نماز صبح، روزه را باطل می کند یا نه حکم روزه گرفتن بدون نماز خواندن چیست روزه بدون نماز روزه بی نماز روزه نماز نخوان 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.