وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

در خانه پرخاشگر در بیرون مودب

این که برخی خیال می کنند هر طور می توانند با همسر و اهل خانواده برخورد کنند، یک تفکر غلط است که ریشه آن در تکبر و خود پسندی است. زمانی که اعتقاد دینی در کسی خوب نهادینه نشد، رفتارهای ظالمانه هویدا می شود

0

در خانه پرخاشگر در بیرون مودب

حجت الاسلام طاها:

در مشاوره ها و برخوردی که با مردم و مخاطبان داریم بارها شده که با یک معضل خانوادگی برخورد کرده ایم و آن هم این است که زوجین یا اعضای خانواده در بیرون از خانواده و در تعامل و رفتارهای اجتماعی بسیار سعی می کنند در ظاهر خود را مودب جلو بدهند اما همین افراد در رابطه با همسر و فرزندان با صد و هشتاد درجه چرخش بسیار پرخاشگر هستند. واقعا علت چیست؟!.

یکی از نکاتی که دین تاکید می کند داشتن رفتار مودبانه هست، حالا فرقی نمی کند در داخل خانه باشد یا در اجتماع. متاسفانه برخی در داخل خانه بسیار پرخاشگر هستند و خانواده خود را بسیار در سختی قرار می دهند اما به دیگران که می رسند بسیار حفظ ظاهر می کنند. امام علی عليه السلام ـ في وَصِيَّتِـهِ لاِبنِهِ الحَسَنِ عليه السلام ـ : لا يَكُن أهلُكَ أشقَى الخَلقِ بِكَ .
امام على عليه السلام ـ در سفارش به فرزند بزرگوار خود حسن عليه السلام ـ نوشت : مبادا خانواده ات به سبب [رفتار ]تو بد بخت ترين مردمان باشند.نهج البلاغة : الكتاب 31.

این که برخی خیال می کنند هر طور می توانند با همسر و اهل خانواده برخورد کنند، یک تفکر غلط است که ریشه آن در تکبر و خود پسندی است. زمانی که اعتقاد دینی در کسی خوب نهادینه نشد، رفتارهای ظالمانه هویدا می شود، مخصوصا اگر اعتقاد به معاد و روز حساب و کتاب نباشد، شخص خود را در برابر هیچ کسی مسئول نمی داند!.

در درمان چنین افرادی ابتدا باید روز جزا را به یاد او آورد، روزی که همه باید نسبت به اعمال و رفتارمان پاسخ گو باشیم. باید فضای تربیت خانواده بر اساس دین باشد.

رفتار همراه با پرخاش و خشونت در خانواده سبب طلاق عاطفی بین زوجین و جدایی عاطفی بین سایر اعضا می شود. خانواده کانون محبت و ادب و آرامش است، هر رفتاری که آرامش اعضای خانواده را به هم بریزد موجب می شود ارکان خانواده متزلزل بشود و آثار این رفتارها در اجتماع به صورت جرم و جنایت یا حداقل نامهربانی های اجتماعی طهور و بروز کند.

رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : إنَّ الرَّجُلَ لَيُدرِكُ بالحِلمِ دَرَجَةَ الصّائمِ القائمِ ، و إنَّهُ لَيُكتَبُ جَبّارا و لا يَملِكُ إلاّ أهـلَ بَيتِـهِ . كنز العمّال : 5809.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : همانا مرد ، با بردبارى به مرتبه روزه گير شب زنده دار مى رسد و [با بدرفتارى] جبّار قلمداد مى شود، در حالى كه بر كسى جز خانواده خود فرمان نمى راند!.

همانطور که در محیط اجتماعی درخواست خود را با ادب و احترام مطرح می کنیم، لازم است در خانه همین ادب حکمفرما باشد و ما حق نداریم با اعضای خانواده دستوری برخورد کنیم.

افزایش روحیه دینی، حضور در جلسات مذهبی و وعظ که انسان را هر چه بیشتر به یاد معاد می اندازد، تاثیر بسیار خوبی در اصلاح رفتارهای ما خواهد داشت. زوجین با جلسات مشاوره مذهبی می توانند نقشهای خود را در زندگی بهتر ایفا نمایند.

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.