وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

خرافه شب اول ربيع و كوبيدن در مسجد

0

خرافه شب اول ربيع و كوبيدن در مسجد

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س. چند سالى است در شب اول ماه ربيع‌الاول حركتى در بعضى مساجد باب شده است شائبه بدعت و يا ترويج نوعى خرافه در آن مى‌رود، ماجرا از اين قرار است كه در شب اول ماه ربيع‌الاول از حدود نيمه‌شب تا اذان صبح افرادى كه غالباً خانم‌ها هستند با در دست داشتن شمع پشت درب مساجد مراجعه و با كوبيدن به درب مساجد و خواندن اذكارى توسل جسته و حاجات خود را طلب مى‌نمايند، البته اين عمل را تا هفت مسجد ادامه مى‌دهند و خصوصاً اين حال توسل در هنگام اذان صبح به اوج خود مى‌رسد و معتقد هستند بدينوسيله اتمام ماه صفر و آمدن ماه ربيع‌الاول را خبر مى‌دهند نظر حضرتعالى در اين باره چيست؟

ج) عمل مذكور مستند روايى ندارد و شيوه‌اى قابل تأييد نيست. اگر چه اصل اذكار و ادعيه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسنديده‌اى است، لكن اشكال در شيوه عمل به نحو ياد شده است، آقايان علماى اعلام (دامت افاضاتهم) و مؤمنين (ايدهم الله تعالى) با پند و اندرز و موعظه و نصيحت از رواج چنين رفتارهايى كه چه بسا ممكن است منتهى به وَهْن مذهب گردد، جلوگيرى نمايند. استفتائات جدید مقام معظم رهبري. 


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

تجمع پشت درب مساجد در شب اول ربیع الاول 

پرسش :چند سالى است حرکتى در برخى مساجد رواج یافته، که به نظر مى رسد ترویج نوعى خرافه باشد. ماجرا بدین قرار است که در شب اوّل ماه ربیع الاوّل، از حدود نیمه شب تا اذان صبح، افرادى (که غالباً خانمها هستند) با در دست داشتن شمع، پشت درب مساجد تجمّع نموده، و با کوبیدن درب مساجد به صورت آهسته، و خواندن اذکارى، توسّل جسته و حاجات خود را طلب مى نمایند. و این حال تضرّع در هنگام اذان صبح به اوج خود مى رسد. کسانى که به این شیوه عمل مى کنند، آن را مستند به شنیده هاى خود از بعضى خانم هاى جلسه اى، و هدف از آن را رفع همّ و غم، و برآورده شدن حاجات، و تسلّى دل حضرت زهرا(علیها السلام)مى دانند. لطفاً بفرمایید:
1ـ آیا اساساً چنین عملى مستند روایى دارد؟
2ـ آیا چنین عملى (که در حال گسترش مى باشد) مى تواند به عنوان یک حرکت شایسته مورد تأسّى دیگران قرار گیرد؟
3ـ در صورتى که عمل فوق از جمله خرافات، و یا خدایى نکرده نوعى بدعت باشد، وظیفه ائمّه جماعات و متدیّنین در این خصوص چیست؟

پاسخ :با توجّه به این که این عمل در روایات معصومین (علیهم السلام) وارد نشده، انجام آن به عنوان یک امر مستحبّ شرعى جایز نیست، و سزاوار است ایمّه محترم جماعات مردم را به سوى مراسم و توسّلاتى دعوت کنند که در روایات معصومین(علیهم السلام) وارد شده است، و گرنه ممکن است افراد منحرف براى وهن مذهب هر روز امر تازه اى اختراع نمایند، و ناآگاهان را به سوى آن دعوت کنند. استفتائات آيت الله مكارم شيرازي.

لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=24766

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید. حتما بخوانيد



كليد: خرافه شب اول ربيع و كوبيدن در مسجد خرافه شب اول ربيع و كوبيدن در مسجد خرافه شب اول ربيع و كوبيدن در مسجد خرافه شب اول ربيع و كوبيدن در مسجد شب اول ربيع و زدن در مسجد خرافه کوبیدن در مساجد در شب اول ربیع الاول  نظر مراجع در خصوص خرافات شب اول ربیع الاول خرافه کوبیدن در مساجد در شب اول ربیع الاول – کوبیدن در هفت مسجد در شب اول ماه ربيع الاول نظر رهبرانقلاب درباره اعمال خرافی شب اول ربیع‌‌الاول شمع گردانی بانوان پشت در مساجد، وهن مذهب … دق الباب مساجد و روشن کردن شمع پیشینه روایی ندارد | آیین شب اول ربیع الاول ، بدعت؟ خرافه؟ درب مسجد زدن در شب اول ماه ربیع الاول روشن كردن چراغ در مسجد به جاي روشن كردن شمع در شب اول ماه . تجمع پشت درب مساجد در شب اول ربیع الاول جایز نیست خرافه شب اول ربيع و كوبيدن در مسجد خرافه شب اول ربيع و كوبيدن در مسجد خرافه شب اول ربيع و كوبيدن در مسجد خرافه شب اول ربيع و كوبيدن در مسجد خرافه شب اول ربيع و كوبيدن در مسجد  خرافه شب اول ربيع و كوبيدن در مسج

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.