وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حكم یائسگی زنان و عادت ماهانه

0

حكم یائسگی زنان و عادت ماهانه

فهرست این نوشتار:

حكم یائسگی زنان و عادت ماهانه

 1- برای اولین بار شما می توانید سن یائسگی قمری را به شمسی به راحتی با نرم افزار آنلاین محاسبه سن سایت هدانا انجام بدهید و از امکانات دیگر این نرم افزار استفاده نمایید، از اینجا کلیک کنید و استفاده نمایید.

2-در نوشتار قبل « شرایط یائسگی  از رساله 10 مرجع » مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

3- یائسگی یکی از مراحل طبیعی زندگی زنان است که معمولاً در حدود سن ۴۵ تا ۵۵ سالگی آغاز می‌شود. البته اين زمان از جهت شرعي متفاوت مي باشد و احكام خاصي دارد كه در ادامه بيشتر به آن اشاره مي شود. در این زمان تخمدانها به میزان کمتری هورمونهای زنانه، به خصوص استروژن را ترشح کرده و سبب بروز علائم یائسگی می‌شوند. درابتدا عادت ماهیانه نامرتب شده و سپس به طور کامل قطع می‌شود. یائسگی با یک سری تغییرات جسمی و روحی همراه است. برخی از علائمی که با یائسگی به وجود می‌آیند مانند گرگرفتگی، تپش قلب، تعریق، اضطراب و بی خوابی در ابتدای یائسگی شدت بیشتری داشته، ولی با گذشت زمان بهبود می‌یابد. بعد از یائسگی خطر ابتلا به مشکلاتی از قبیل پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی وعروقی، بی‌اختیاری ادرار، کم شدن ترشحات زنانه و افسردگی افزایش می‌یابد.

4-تبصره  . با توجه به اينكه برخی از مراجع بعد از تمام شدن پنجاه سال تا شصت سال احتياط واجب دارند، مقلدان ايشان مى توانند به فتواى ساير مراجع تقليد عمل كنند (البته با رعايت الاعلم فالاعلم).

5-  شصت سال قمرى حدودا معادل 58 سال و 77 روز و 12 ساعت شمسى مى شود.

و پنجاه سال قمرى معادل 48 سال و 179 روز شمسى مى باشد.

 

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 224: خونی که زن در سن یائسگی می‏بیند، چه حکمی دارد؟ و وظیفه شرعی او چیست؟

ج: محکوم به استحاضه است. 

س 216: مادرم از ذریّه پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) است. آیا من نیز از سادات محسوب می‏شوم؟ آیا می‏توانم عادت ماهیانه‏ ام را تا شصت سالگی، حیض قرار دهم و در آن ایام نماز و روزه خود را انجام ندهم؟

ج: تعيين سن يائسگى محل تأمل و احتياط است؛ بانوان مى‌توانند در اين مسأله به مجتهد جامع‌الشرايط ديگر مراجعه نمايند.

اجوبه الاستفتائات.

    س: اينجانب در سن 51 سالگى هستم بعد از وفات حضرت امام خمينى «قدس سره» حضرتعالى را به عنوان مرجع خود انتخاب كرده‌ام، بعد از پنجاه سالگى به وظيفه مستحاضه عمل مى‌كنم ولى براى من از نظر جسمى مشكل ايجاد مى‌كند. آيا مى‌توانم فقط در همين مسأله به مرجع ديگرى رجوع كنم كه ايشان در مسائل يائسگى بعد از پنجاه سال را حيض حساب مى‌كند؟

ج) سن يائسگى (در زنان سيده 60 سال قمرى است ولى سن يائسگى در زنان غير سيده50 سال قمرى)، محل تأمّل و احتياط است، ولى اگر كسى بخواهد در اين رابطه به مجتهد جايزالتقليدى كه فتوا در اين مسأله دارد مراجعه كند، اشكال ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای


 

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حکم خون دیدن بعد از یائسگی

پرسش :من حدود 12 سال است که دوران یائسگی را پشت سر گذاشته ام و دچار عادت ماهانه نمیشوم یعنی می توانم به طور کامل نماز بخوانم. اما طی 2 سال اخیر توسط یک پزشک متخصص زنان دارویی به من تجویز شده که اینک با نظر همان پزشک اقدام به قطع تدریجی دارو کردم که دارو هنوز تمام نشده ولی من دچار عادت ماهانه شدم که هم اکنون حدودا 1 هفته است که ادامه دارد اکنون خواهشمند است که راهنمایی بفرمائید که ایا نماز خواندن بر من واجب است یا خیر؟ و اگر نماز بر من واجب نیست بعد از چه مدتی باید نماز بخوانم؟ ایا با همین وضع می توانم نماز بخوانم؟

پاسخ :این خون حکم استحاضه را دارد و شما باید اعمال زن مستحاضه را انجام دهید و عباداتتان را بجا آورید.

خونریزی در یائسگی که تمام شرایط عادت ماهیانه را دارد 

پرسش :با توجّه به درمان جدید یائسگى، و با عنایت به این که یائسگى یک بیمارى تلقّى مى شود، و پزشک با زن یائسه به عنوان بیمار برخورد مى کند، و داروهایى که به این بیماران داده مى شود همان حیض و خونریزى قبل از یائسگى را ایجاد مى کند، و از آن جا که بعد از یائسگى تمام خونهایى که دیده مى شود استحاضه محسوب مى شود، تکلیف فردى که از سن 48 سالگى (سنّ طبیعى یائسگى) و گاهاً در سنّ 20 سالگى یا کمتر یا بیشتر یائسه مى شود، و تحت این درمانها قرار مى گیرد چیست؟ از آن جا که یائسگى بیمارى تلقّى مى شود، و این فرد خود با مشکلات بسیارى دست و پنجه نرم مى کند تکلیفش چیست؟ با توجّه به این که اگر استحاضه قرار دهیم، غسل هاى پى در پى گاهاً باعث زحمت زیاد مى شود، آیا در صورت ضرر نداشتن آب مى تواند تیمّم کند؟ از آن جا که 70 درصد زنان به این گونه احکام عمل نمى کنند، تکلیف این افراد چیست؟

پاسخ :راه حلّ اسلام در این زمینه آسان است. یایسگى مانند پیرى نوعى سیر طبیعى عمر است، و نباید آن را بیمارى دانست. هر چند تقویت کردن براى پیشگیرى از عوارض آن خوب است. همان گونه که در سالخوردگان نیز مطلب چنین است. بنابراین، تمام کسانى که به سنّ پنجاه سال قمرى مى رسند، خونهایى که مى بینند استحاضه است، مگر این که داراى تمام شرایط عادت ماهیانه باشد. و در مواردى که غسل کردن براى آنها ضرر یا مشقّت زیاد دارد، مى توانند به جاى آن تیمّم کنند، و نماز خود را بخوانند.

مسأله 70: زنان سیّده و غیر سیّده هر دو بعد از تمام شدن پنجاه سال قمرى(1)یائسه مى شوند، یعنى اگر در این سنّ و سال خونى ببینند خون حیض نیست، مگر زنانى که از قبیله «قریش» محسوب مى شوند که آنها بعد از تمام شدن شصت سال قمرى(2) یائسه مى شوند.

سؤال 71: حضرتعالى در توضیح المسائل، مسأله 428، در مورد سنّ یائسگى تفاوتى بین زنان سیّده و غیر سیّده نمى گذارید و فقط زنان قبیله قریش را استثناء کرده اید، لطفاً تفاوت زنان قریش را با سایر زنان سیّده بیان فرمائید. آیا در کشور ما زنان قریش وجود دارند، یا زنان سیّده کشور ما در این حکم با سایر زنان تفاوتى ندارند؟

جواب : در کشور ما زنانى از قبیله قریش وجود ندارند، قبیله قریش یک قبیله عربى خاصّى است و رابطه این زنان از آن قبیله قطع شده است.

مسأله 72: زنى که شک دارد یائسه شده یا نه، هرگاه خونى ببیند و نداند حیض است یا نه، باید بنا بگذارد که حیض است و هنوز یائسه نشده است.

مسأله 73: زنان باردار، یا زنانى که بچّه شیر مى دهند ممکن است حائض شوند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مكارم شيرازي .

  • 1. پنجاه سال قمرى تقریباً 543 روز و 18 ساعت، یعنى هجده ماه و سه روز، کمتر از پنجاه سال شمسى است، بنابراین سنّ یائسگى به سال شمسى 48 سال و 6 ماه مى شود.
  • 2. شصت سال قمرى تقریباً 652 روز و 12 ساعت، یعنى 21 ماه و 22 روز و 12 ساعت از شصت سال شمسى کمتر است، بنابر این زنان قریش طبق سال شمسى در پنجاه و هشت سال و دو ماه و هفت و نیم روز یائسه مى شوند.

 

مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۴۷۱. خونی كه زنان بعد از یائسگی می‌بینند، حیض نیست، خواه نشانه‌های حیض را داشته باشد یا نداشته باشد و سن یائسگی در زنان، شصت سال قمری است و خونی را كه زنان پس از تمام شدن شصت سال قمری می‌بینند، حكم حیض را ندارد و زن در فاصله پنجاه تا شصت سالگی چه قُرَشیه[باید توجّه داشت که زن‌های سیّده، یکی از اقسام زن‌های قرشیّه می‌باشند.] باشد چه غیر قرشیه، حیض می‌بیند و زن‌هایی كه قرشیه نیستند، در این فاصله در مواردی كه قبل از این سن، حیض به حساب می‌آمد، باید کارهایی که بر حائض حرام است را ترک كنند و وظایف مستحاضه را نیز انجام دهند.[ شایان ذكر است سنّ یائسگی ‌كه موجب ساقط شدن عدّه طلاق است با سنّ یائسگی ‌در امور عبادی ‌متفاوت است و توضیح آن در بخش طلاق ذکر می‌‌شود.]

مسأله ۴۷۲. زنی كه شک دارد یائسه شده یا نه یعنی شصت سال قمری‌اش کامل شده یا نه، اگر خونی ببیند و نداند حیض است یا نه، باید بنا بگذارد كه شصت ساله نشده و یائسه نیست. توضيح المسائل جامع.

پرسش: سن واقعی یائسگی بانوان چند است؟

پاسخ: در باب حیض شصت سالگی و در باب عدّه پنجاه سالگی البته با فرض انقطاع خون تماماً.
 

پرسش: اگر پس از سن یائسگی باز هم مثل قبل زن خون ببیند چه حکمی دارد ؟

پاسخ: خونی که خانمها بعد از شصت سال قمری می بینند استحاضه است .

 

پرسش: سن واقعی یائسگی بانوان چند سال است ؟

پاسخ: در باب حیض اگر خون ببیند تا شصت سالگی است. و در باب عدّه پنجاه سالگی است ، با فرض مایوس شدن از امدن خون.
پرسش: خانمهای غیر سید که بعد از ۵۰ سالگی قمری وخانم های سید که بعد از ۶۰ سالگی خون را با اوصاف ایام پریودی مشاهده می کنند ان خون حیض به حساب بیاورند یا خون استحاضه؟پاسخ:خونی که بعد از ۶۰ سالگی (قمری) دیده می شود به احتیاط واجب استحاضه است وفرقی بین سید وغیر سید نیست و قبل از شصت سالگی اگر با شرائط باشد حیض است چه سید باشد چه نباشد.
پرسش: سن واقعی یائسگی بانوان چند سال است ؟
پاسخ: در باب حیض اگر خون ببیند تا شصت سال قمری* است.
و در باب عدّه پنجاه سال قمری است* ، با فرض مایوس شدن از امدن خون .
* شصت سال قمری معادل ۵۸ سال و ۸۰ روز تقریبا.
* پنجاه سال قمری معادل ۴۸ سال و شش ماه تقریبا.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.


آيت الله وحيد خراساني

آیت الله وحید خراسانی

يائسگی

سؤال ۴۷ – در چه سنی زن يائسه می‌شود؟

جواب: زن بعد از تمام شدن شصت سال (سال قمری ملاک است نه شمسی) يائسه می شود، و چنانچه خونی ببيند حيض نيست، و احتياط واجب آن است که بعد از تمام شدن پنجاه سال تا تمام شدن شصت سال جمع کند بين احکام يائسه و غير يائسه – چه قرشيه باشد و چه غير قرشيه – بنابراين اگر در اين فاصله با نشانه های حيض يا در روزهای عادت خون ببيند، بنابر احتياط واجب جمع کند بين تروک حائض(کارهايی که بر حائض حرام است) و افعال مستحاضه (با توجه به اين مسأله ملاک برای يائسگی فقط سنّ است نه چيز ديگر. بنابراين اگر زنی مثلاً درسن ۴۰ سالگی ديگر خون نبيند يائسه حساب نمی شود، و اگر خواست از شوهرش طلاق بگيرد بايداز وقتی که با او نزديکی کرده تا سه ماه از نزديکی با او خودداری کند و بعداً او را طلاق دهد و بعد ازطلاق تا سه ماه عده نگه دارد).

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی وحید خراسانی.


آيت الله صافي گلپايگانيآيت الله صافي گلپايگاني

سن یائسگی

س. زني كه 50 سال قمري را پشت سر گذاشته اما همچنان عادت ماهانه مي‌شوند، آيا از نظر شرعي يائسه محسوب مي‌شود يا حائض؟

ج. زن‌هايي كه سيده نيستند بعد از اتمام 50 سال قمري يائسه مي‌شوند و بايد به اعمال مستحاضه عمل كنند اگر چه خوني كه مي‌بينند نشانه‌هاي حيض را داشته باشد. والله العالم

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی  صافي گلپايگاني


آيت الله نوري همدانيآيت الله نوري همداني

(مساله437) مشهورآن است که زن هاي سيده بعد از تمام شدن شصت سال يائسه مي شوند يعني خون حيض نمي بينند و زن هائي که سيده نيستند بعد از تمام شدن پنجاه سال يائسه مي شوند . ولي اين مطلب محل تامل است و براي حقير ثابت نيست و لذا احتياط واجب ، آن است که زنهاي سيده در صورتي که پس از گذشتن از سن پنجاه سالگي در ايام عادت خود ، يا با نشانه هاي حيض ، خون ببينند ، ميان اعمالي که زن مستحاضه انجام مي دهد از قبيل خواندن نماز با کيفيتي که ذکر مي شود و چيزهائي که حائض بايد ترک کند از قبيل داخل شدن در مسجد الحرام و مسجد مدينه و مکث در مساجد ديگر تا سن 60 سالگي ، جمع کنند .

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی نوری همدانی.


 

آيت الله شبيري زنجاني
آيت الله شبيري زنجاني

عادت شدن در بیش از پنجاه سالگی

1010 – خانمی که به پنجاه سال قمری رسیده ولی همچنان عادت ماهانه می شود باید خود را یائسه حساب کند و اعمال مستحاضه را انجام دهد؟

پاسخ
از آنجا که بانوان در مناطقی مثل ایران و عراق به قرشیه نبودن خود اطمینان ندارند، تا شصت سالگی خون دارای شرایط حیض را حیض قرار دهند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی شبیری زنجانی

 

 


حضرت آیت الله هاشمی شاهرودیحضرت آیت الله هاشمی شاهرودی

لطفاً سن یائسگی( تفاوت سال شمسی و قمری) و شرایط آن را بیان فرمایید؟

سن یائسگی در زن غیر سیّده، تمام شدن پنجاه سال قمری (حدود 48 سال و 6 ماه شمسی) است و احتیاط واجب در زن سیّده و غیر سیّده آن است که بعد از تمام شدن پنجاه سال تا تمام شدن شصت سال قمری چنانچه با نشانه های حیض در روزهای عادت خود خون ببینند، بین تروک حائض و اعمال مستحاضه جمع نماید و شرایط یائسگی به تمام شدن سن آن یا نبودن شرایط و صفات حیض می باشد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی هاشمی شاهرودی .


حضرت آيت الله بهجت

حضرت آيت الله بهجت (رضوان الله تعالی علیه)

يائسگى در سيده و غير سيده

1007. زنان در چه سنى يائسه مى شوند؟

ج. زن هاى سيده بعد از تمام شدن شصت سال قمرى يائسه مى شوند، يعنى خون حيض نمى بينند، و زن هايى كه سيده نيستند، بعد از تمام شدن پنجاه سال قمرى يائسه مى شوند.

تطبيق 50 و 60 سال شمسى با قمرى

1008. شصت سال و پنجاه سال قمرى برابر چند سال شمسى مى شود؟

ج. شصت سال قمرى معادل 58 سال و 77 روز و 12 ساعت شمسى مى شود. و پنجاه سال قمرى معادل 48 سال و 179 روز شمسى مى باشد.

عدول به مراجع ديگر در مسأله يائسگى

ب) در صورتى كه سن يائسگى در زنان غير سيده پنجاه سالگى باشد آيا مى توانند در اين مسأله به نظر مراجع ديگر عدول كنند؟

ج. خير، نمى توانند.

خون ديدن بعد از پنجاه سال قمرى

1009. خانمى هستم 50 سال قمرى من تمام شد ولى مثل جوانى كه سر ماه رگل شدم، خون مى بينم. وظيفه ام چيست؟ آيا يائسه هستم؟

ج. اگر زن غير سيده باشد، يائسه و استحاضه است.

حيض پس از يائسگى با قرص هورمون

1010. بعد از 3 سال كه از سن يائسگى من گذشته به جهت مصرف قرص هاى هورمونى مجددا رگل مى شوم با اين كه اطبا متفق اند ديگر قابليت حمل در من نيست ولى آن خون را عادت ماهانه مى دانند وظيفه من چيست؟

ج. وظيفه شما عمل به حكم استحاضه است.

شك در يائسگى

1011. اگر شك كنيم كه يائسه شده ايم يا نه چه بايد كرد؟

ج. زنى كه شك دارد يائسه است يا نه خود را يائسه به حساب نياورد.

حيض و شك در يائسگى

1012. زن نمى داند يائسه شده يا نه و خونريزى هم دارد آيا حيض است يا استحاضه؟

ج. زنى كه شك دارد يائسه شده يا نه، اگر خونى ببيند ونداند حيض است يا نه بايد بنا بگذارد كه يائسه نشده است.

1013. خونى كه خانم يائسه مى بيند چه حكمى دارد؟

ج. اين خون استحاضه حساب مى شود اگر احتمال بدهيم استحاضه باشد و احتمال ديگر و نيز اماره معتبره اى دالّ بر اين كه استحاضه است، در ميان نباشد.

زنان قرشى و هاشمى

1014. چه زنانى تا شصت سالگى خونشان حيض محسوب مى شود؟

ج. حد يأس در «قرشيه»، از هنگام ولادت تا تمام شدن شصت سال قمرى شرعى است، و قرشى كسى است كه نسبت او به «نضر بن كنانه» برسد واز طرف پدر و مادر يا از طرف پدر به تنهايى باشد، واما از طرف مادر به تنهايى، كفايت نمى كند و از قرشيه در اين زمان غير از زنان هاشميه كسى معروف نيست، بلى قبيله اى كه منسوب به قريش باشند اگر معلوم شود انتساب ايشان به «نضر بن كنانه»، در وجه تسميه، نيز همين حال را دارند.

شك در سيده بودن

1015. خانم نمى داند سيده است يانه سيده حساب مى شود يا غير آن؟

ج. سيده حساب نمى شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی بهجت .

حتما بخوانيد

* ویژه نامه احکام بانوان

محاسبه آنلاين سن يائسگي (جديد)

سن یائسگی در زنان به شمسي

فراموش كردن غسل حيض

وضو گرفتن قبل يا بعد از غسل حيض

آيا با غسل حيض براي نماز وضو بايد گرفت

اگر در سفر آب براي غسل حيض نباشد



 كليد: احكام یائسگی زنان و عادت ماهانه حكم یائسگی زنان و عادت ماهانه حكم یائسگی زنان و عادت ماهانه حكم یائسگی زنان و عادت ماهانه یائسگی به انگلیسی احكام یائسگیX حيض و یائسگیX دوران یائسگیX ديدن خون در یائسگیX سن یائسگیX علائم یائسگیX گرگرفتگی یائسگیX یائسگیX یائسگی چیستX یائسگی در زنانX یائسگی زنانX یائسگی زودرس حكم یائسگی زنان و عادت ماهانه حكم یائسگی زنان و عادت ماهانه حكم یائسگی زنان و عادت ماهانه حكم یائسگی زنان و عادت ماهانه حكم یائسگی زنان و عادت ماهانه حكم یائسگی زنان و عادت ماهانه حكم یائسگی زنان و عادت ماهانه حكم یائسگی زنان و عادت ماهانه حكم یائسگی زنان و عادت ماهانه حكم یائسگی زنان و عادت ماهانه حكم یائسگی زنان و عادت ماهانه حكم یائسگی زنان و عادت ماهانه  شرائط یائسگی در زنان و احکام مستحاضه سن یائسگی زنان چطور محاسبه می شود؟ مادرم  حکم نماز و 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.