وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

یائسگی زنان سیده و غير سيد

0

یائسگی زنان سیده و غير سيد

فهرست این نوشتار:

در نوشتاري احكام مراجع عظام تقليد را به صورت جامع مطرح كرديم، كه از «اينجا» حتما بخوانيد.

شك در يائسگى

پرسش 94 . اگر زن در سن يائسگى خود شك كند، حكم خون هايى كه مى بيند، چيست؟

همه مراجع: اگر شرايط و نشانه هاى خون حيض را داشته باشد، بايد آن را حيض قرار دهد.[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][1]

 

شك در سيادت

پرسش 95 . خانمى در سيده بودن خود شك دارد، تكليفش چيست؟

همه مراجع: بايد به احكام زنان غيرسيده، عمل كند.[2]

 

سيادت مادر

پرسش 96 . كسى كه تنها از مادر سيد است، در چه سنى يائسه مى شود؟

همه مراجع: اين دسته از زنان، حكم زنان غير سيده را دارند.[3]

[1]. توضيح المسائل مراجع، م 439 و وحيد، توضيح المسائل، م 445.

[2]. دفتر: همه مراجع.

[3]. العرة الوثقى، ج 1، فصل فى الحيض؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتاءات، س 216.(احكام بانوان، پرسمان).


 

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حکم خون دیدن بعد از یائسگی

پرسش :من حدود 12 سال است که دوران یائسگی را پشت سر گذاشته ام و دچار عادت ماهانه نمیشوم یعنی می توانم به طور کامل نماز بخوانم. اما طی 2 سال اخیر توسط یک پزشک متخصص زنان دارویی به من تجویز شده که اینک با نظر همان پزشک اقدام به قطع تدریجی دارو کردم که دارو هنوز تمام نشده ولی من دچار عادت ماهانه شدم که هم اکنون حدودا 1 هفته است که ادامه دارد اکنون خواهشمند است که راهنمایی بفرمائید که ایا نماز خواندن بر من واجب است یا خیر؟ و اگر نماز بر من واجب نیست بعد از چه مدتی باید نماز بخوانم؟ ایا با همین وضع می توانم نماز بخوانم؟

پاسخ :این خون حکم استحاضه را دارد و شما باید اعمال زن مستحاضه را انجام دهید و عباداتتان را بجا آورید.

خونریزی در یائسگی که تمام شرایط عادت ماهیانه را دارد 

پرسش :با توجّه به درمان جدید یائسگى، و با عنایت به این که یائسگى یک بیمارى تلقّى مى شود، و پزشک با زن یائسه به عنوان بیمار برخورد مى کند، و داروهایى که به این بیماران داده مى شود همان حیض و خونریزى قبل از یائسگى را ایجاد مى کند، و از آن جا که بعد از یائسگى تمام خونهایى که دیده مى شود استحاضه محسوب مى شود، تکلیف فردى که از سن 48 سالگى (سنّ طبیعى یائسگى) و گاهاً در سنّ 20 سالگى یا کمتر یا بیشتر یائسه مى شود، و تحت این درمانها قرار مى گیرد چیست؟ از آن جا که یائسگى بیمارى تلقّى مى شود، و این فرد خود با مشکلات بسیارى دست و پنجه نرم مى کند تکلیفش چیست؟ با توجّه به این که اگر استحاضه قرار دهیم، غسل هاى پى در پى گاهاً باعث زحمت زیاد مى شود، آیا در صورت ضرر نداشتن آب مى تواند تیمّم کند؟ از آن جا که 70 درصد زنان به این گونه احکام عمل نمى کنند، تکلیف این افراد چیست؟

پاسخ :راه حلّ اسلام در این زمینه آسان است. یایسگى مانند پیرى نوعى سیر طبیعى عمر است، و نباید آن را بیمارى دانست. هر چند تقویت کردن براى پیشگیرى از عوارض آن خوب است. همان گونه که در سالخوردگان نیز مطلب چنین است. بنابراین، تمام کسانى که به سنّ پنجاه سال قمرى مى رسند، خونهایى که مى بینند استحاضه است، مگر این که داراى تمام شرایط عادت ماهیانه باشد. و در مواردى که غسل کردن براى آنها ضرر یا مشقّت زیاد دارد، مى توانند به جاى آن تیمّم کنند، و نماز خود را بخوانند.استفتائات آيت الله مكارم شيرازي .

شاید این مطالب را هم بپسندید:

مسأله 70: زنان سیّده و غیر سیّده هر دو بعد از تمام شدن پنجاه سال قمرى(1)یائسه مى شوند، یعنى اگر در این سنّ و سال خونى ببینند خون حیض نیست، مگر زنانى که از قبیله «قریش» محسوب مى شوند که آنها بعد از تمام شدن شصت سال قمرى(2) یائسه مى شوند.

سؤال 71: حضرتعالى در توضیح المسائل، مسأله 428، در مورد سنّ یائسگى تفاوتى بین زنان سیّده و غیر سیّده نمى گذارید و فقط زنان قبیله قریش را استثناء کرده اید، لطفاً تفاوت زنان قریش را با سایر زنان سیّده بیان فرمائید. آیا در کشور ما زنان قریش وجود دارند، یا زنان سیّده کشور ما در این حکم با سایر زنان تفاوتى ندارند؟

جواب : در کشور ما زنانى از قبیله قریش وجود ندارند، قبیله قریش یک قبیله عربى خاصّى است و رابطه این زنان از آن قبیله قطع شده است.

مسأله 72: زنى که شک دارد یائسه شده یا نه، هرگاه خونى ببیند و نداند حیض است یا نه، باید بنا بگذارد که حیض است و هنوز یائسه نشده است.

مسأله 73: زنان باردار، یا زنانى که بچّه شیر مى دهند ممکن است حائض شوند. رساله توضيح المسائل آيت الله مكارم شيرازي .

لينك كوتاه مطلب:https://hadana.ir/?p=22122

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید. حتما بخوانيد

* ویژه نامه احکام بانوان

محاسبه آنلاين سن يائسگي (جديد)

سن یائسگی در زنان به شمسي

حكم یائسگی زنان و عادت ماهانه

دستگاه جلوگیری از بارداری و لكه بيني

حكم لكه بيني پس از خوردن قرص جلوگیری

حكم خونريزي در ايام حاملگي

غسل حیض و جنابت همزمان 



كليد: یائسگی زنان سیده و غير سيد یائسگی زنان سیده و غير سيد یائسگی زنان سیده و غير سيد یائسگی زنان سیده و غير سيد یائسگی زنان سیده و غير سيد یائسگی زنان سیده و غير سيدیائسگی زنان سیده و غير سيد یائسگی زنان سیده و غير سيد یائسگی زنان سیده و غير سيد  یائسگی زنان سیده و غير سيد یائسگی زنان سیده و غير سيد یائسگی زنان سیده و غير سيد یائسگی زنان سیده و غير سيد

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.