وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

جواب نه شنیدن در خواستگاری و تلاش مجدد

0

جواب نه شنیدن در خواستگاری و تلاش مجدد

دلهره خواستگارى

پرسش 51 . من جديدا به خواستگارى دخترى رفته ام چون براى اولين بارم بود شديدا دلهره داشتم و هول شده بودم و آن طورى كه بايد نتوانستم از خودم بگم و بسيار ناقص جواب سؤال ها رو مى دادم به طورى كه ذهنيتى ديگر از خصوصيات من پيدا كرد خانواده ها شديدا از هم خوششون آمده من هم خانوادش رو خيلى پسنديدم اون دختر هم  خانوده ما رو خيلى پسنديده كاملاً به هم مى خوريم ولى از حرف هاى من خوشش نيومده و جواب نه داده است در حالى كه ايرادى كه از من گرفته اصلاً من اونطورى نيستم دلم مى خواد يه جلسه ديگه باهاش حرف بزنم تا حل بشه مى خواستم كمكم كنين كه در اين مورد چه كارى مى تونم بكنم؟ فعلاً كه گفته نه لطفا كمكم كنين.

در طول زندگى همواره نيازها وآرزوهاى مختلفى انسان را احاطه كرده است. از طرفى، وجود همين نيازها باعث تحرك و پويايى انسان مى شود از طرف ديگر، از آنجا كه به طور طبيعى رسيدن به همه آن نيازها براى او امكان پذير نيست بنابراين، همين موضوع باعث به وجود آمدن تلاطم هاى روحى و روانى در انسان مى شود.

پس همواره بايد براى رسيدن به آنچه كه «ممكن» است تلاش كرد و در عين حال فراموش نكنيم كه واقعيات هميشه آن طور كه ما تصور مى كنيم يا آن طور كه مى خواهيم اتفاق نمى افتد. بنابراين انتظار مى رود كه براى حل مشكلى كه داريد به موارد زير توجه فرماييد:

1. خيلى ها ممكن است همچون شما در اولين تجربه خواستگارى و صحبت كردن با فرد مورد نظر دچار دستپاچگى شده و رشته كلام را از دست بدهند. البته شما مى توانستيد با مرور كردن مطالبى كه احتمال مى داديد مطرح شود و نيز نوشتن آنها، آمادگى بيشترى براى شركت در اين جلسه پيدا كنيد.با اين حال خود را ملامت نكنيد چرا كه هيچ فاجعه اى اتفاق نيفتاده است.

2. معمولاً عشق و علاقه از طرف مرد آغاز مى شود و زن آن را مى پذيرد به عبارت ديگر زن به طور فطرى مطلوب و مرد طالب؛ مرد مظهر نياز و زن مظهر ناز است. ممكن است در اولين برخورد، خانم حس خاصى نسبت به شما نداشته باشد ولى چنانچه علاقه شما را نسبت به خود ببيند به ويژه اين كه  اين ابراز علاقه شديد بوده و از كانال هاى مختلف به ايشان انتقال داده شود مطمئنا در تغيير نگرش ايشان بى تأثير نخواهد بود.

 

از اين رو توصيه مى شود اگر فكر مى كنيد ايشان واقعا شرايط و معيارهاى لازم را براى ازدواج با شما دارد به اين بسنده نكرده و با واسطه كردن اقوام و آشنايان زمينه صحبت مجدد با ايشان را فراهم كنيد تا مطالبى را كه در صحبت مستقيم با ايشان نتوانستيد ابراز كنيد را به ايشان منتقل كنيد.

3. فراموش نكنيد كه كليد همه قلب ها به دست خداوند است از اين رو با دعا و توسل به اهل بيت (علیهم السلام)  و نذر كردن، از خداوند منان بخواهيد كه شما را در رسيدن به خواسته خود يارى كند.

4. همان طور كه مى دانيد در ازدواج هر دو طرف بايد همديگر را بپسندند بنابراين صرف اين كه شما ايشان را پسنديده باشيد كافى نيست شما بايد به ايشان حق بدهيد كه بر اساس معيارهاى خود قضاوت و انتخاب كند. بنابراين براى اين كه دچار گرفتارى هاى حاصل از اين جواب منفى نشويد در عين تلاشى كه مى كنيد احتمال منتفى بودن اين مورد را در نظر داشته باشد. بسيار اتفاق مى افتد كه ما گمان مى كنيم انجام كارى به نفع ماست ولى با گذشت زمان روشن مى شود كه اين طور نبوده. قرآن كريم با توجه به همين نكته مى فرمايد:

«عَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ»[10]؛ «چه بسا چيزى را دوست نداشته باشيد ولى برايتان خوب است و چه بسا چيزى را دوست داشته باشيد ولى برايتان شر و بد است».

[10]. بقره 2، آيه 216.

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش و پاسخ خواستگارى .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.