وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

به دختری برای ازدواج علاقه دارم اما نمی دانم چقدر درست است

0

به دختری برای ازدواج علاقه دارم اما نمی دانم چقدر درست است

علاقه قبل خواستگارى

پرسش 7 .من دانشجوى 20ساله ام و به دخترى علاقه مندم كه بهش گفتم ولى نمى دونم واقعا دوستش دارم يا از سر بچگيه؟ چه طورى بفهمم و چى كار كنم؟

تمايل به جنس مخالف امرى طبيعى است و نشان دهنده يك نياز جسمى و روحى است كه تنها راه حل مناسب و عقلانى آن، ازدواج است. هر چند گفتن و اظهار آن تمايل و علاقه درونى به فردى خاص تابع آداب و مقرراتى عقلايى و متعارف بايد صورت بگيرد و نمى توان به محض شروع علاقه و تمايل باطنى، آن را علنى كرده و به اطلاع طرف مقابل رساند.

 

در واقع مشكل شما مانند اين است كه كسى تشنه باشد و با ديدن آب بيشتر احساس تشنگى كند و وقتى دوباره آب از جلوى چشمش كنار رفت موقتا تشنگى اش را فراموش كند و دوباره وقتى چشمش به آب ديگر افتاد، هوس نوشيدن آن را پيدا كند. نياز به ازدواج نيز كم و بيش اين گونه است. البته نمى توان به احساس خود در سن بيست سالگى به طور كامل اطمينان كرد.

جوان در اين سن دچار خيالات بسيار قوى اى نسبت به جنس مخالف است و به تجربه ثابت شده است عشق هايى كه در اين سن ايجاد مى شوند واقعى و پايدار نيستند و بيشتر ناشى از غليان احساس هستند. بايد سعى كنيد از دلبستگى به فردى خاص در اين سن پرهيز كنيد و به خودتان فرصت بدهيد تا قدرى عاقلانه تر با مسايل مهم زندگى مانند ازدواج برخورد نماييد.

ازدواج يكى از مهم ترين فرصت هاى زندگى انسان است  و نقش مهمى در سرنوشت، سعادت و خوشبختى و همچنين ناكامى و شقاوت انسان دارد لذا بايد با دقت كافى همه جوانب مسئله مد نظر قرار گيرد و غفلت از هر يك از ابعاد اين مسئله مى تواند پيامدهاى ناگوار و جبران ناپذيرى را به دنبال داشته باشد؛ پس عاقلانه ترين راه اين است كه شما ويژگى ها و معيارهايى كه از همسر آينده خود در نظر داريد را بر روى كاغذ بياوريد و هرگاه به مورد خاصى مانند اين خانم برمى خوريد شرايط آن مورد را با معيارهاى مد نظر خود مقايسه كنيد.

معيارهايى مانند پاى بندى به دين و حجاب، سازگارى در زندگى، اخلاق و تفاهم و خانواده قابل قبول از جهت فرهنگى و اقتصادى، در مجموع اگر معدل ويژگى هاى او در حد متوسط و بالاتر از آن بود اين فرد مى تواند مورد مناسبى براى ازدواج با شما باشد. هرچند همه آنچه بيان شد به معناى آن نيست كه در اين سن ازدواج نكنيد يا اين كه زود ازدواج كردن را نفى كنيم بلكه منظور آن است كه انتخاب به همراه دقت و از روى پختگى باشد. زمان و شرايط آن بايد فراهم باشد و اين شرايط براى افراد متفاوت است. يكى در همين سن و سال از شرايط مناسب برخوردار است و براى ديگرى ممكن است زود هنگام يا دير هنگام باشد.

در پايان و پس از بررسى هاى لازم اگر مطمئن شديد كه فرد مورد نظر داراى امتيازات لازم و ويژگى هاى مناسب براى ازدواج مى باشد طى مراسمى رسمى و از طريق خانواده محترمتان از وى خواستگارى كنيد و هرگز به خود اجازه ندهيد از آن علاقه باطنى نسبت به وى پرده برداشته و به طور مستقيم به وى اظهار علاقه نماييد.

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش و پاسخ خواستگارى .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.