وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اگر آب وضو و غسل ضرر داشته باشد

0

اگر آب وضو و غسل ضرر داشته باشد

فهرست این نوشتار:

 در نوشتار قبل از استفتائات مراجع پیرامون ضرر آب برای وضو و غسل مطرح شد در تکمیل نوشتار حاضر از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

رساله توضیح المسائل طهارت

سوم: از موارد تیمم [ترس از ضرر]

[اگر از استعمال آب بر جان خود بترسد]

مسأله 669 اگر از استعمال آب بر جان خود بترسد، یا بترسد که به واسطه استعمال آن مرض یا عیبی در او پیدا شود (1)، یا مرضش طول بکشد یا شدّت کند، یا به سختی معالجه شود، باید تیمّم نماید، ولی اگر آب گرم برای او ضرر ندارد، باید با آب گرم وضو بگیرد یا غسل کند (2).

(1) (سیستانی:) اگر استعمال آب موجب مرگ او باشد یا از استعمال آن مرض یا عیبی در او پیدا شود..

(2) (خوئی:) در مواردی که غسل لازم است.

(بهجت:) در صورتی که مخارج گرم کردن در حدّ متعارف باشد نه خارج از حدّ معمول.

(سیستانی:) اگر بتواند ضرر آب را به طوری برطرف کند مثل این که آب را گرم کند، باید این کار را بکند و وضو بگیرد و در مواردی که غسل لازم است غسل کند.

[ لازم نیست یقین کند که آب برای او ضرر دارد]

مسأله 670 لازم نیست یقین کند که آب برای او ضرر دارد (1)، بلکه اگر احتمال ضرر بدهد، چنانچه (احتمال او در نظر مردم به جا باشد (2) و (3)) از آن احتمال، ترس برای او پیدا شود باید تیمّم کند.

(1) (مکارم:) همین اندازه که خوف ضرر داشته باشد کافی است که وضو نگیرد و تیمّم کند. (2) (سیستانی:) باید تیمم کند. [پایان مسأله] (3) – [قسمت داخل پرانتز در رساله آیت اللّه اراکی نیست]

[کسی که مبتلا به درد چشم است]

مسأله 671 کسی که مبتلا به درد چشم است (1) و آب برای او ضرر دارد باید تیمّم نماید (2).

این مسأله در رساله آیت اللّه سیستانی نیست

(1) (زنجانی:) و از استعمال آب، بر چشم خود می ترسد باید تیمّم نماید. (2) (مکارم:) اگر بتواند اطراف چشم را بشوید باید وضو بگیرد و الّا تیمّم می کند.

[اگر به واسطه یقین یا ترس ضرر تیمّم کند]

مسأله 672 اگر به واسطه یقین یا ترس ضرر (1)، تیمّم کند و پیش از نماز بفهمد که آب برایش ضرر ندارد، تیمّم او باطل است (2). و اگر بعد از نماز بفهمد، نمازش صحیح است (3).

(1) (سیستانی:) یقین یا احتمال ضرر.. (2) (فاضل:) و نمی تواند با آن نماز بخواند.. (3) (فاضل:) ولی برای نمازهای بعدی باید وضو بگیرد.

(گلپایگانی:) اگر بعد از نماز بفهمد، بنا بر احتیاط مستحب ّ باید دوباره نماز را با وضو یا غسل بخواند و اگر وقت گذشته قضا نماید.

(خوئی، تبریزی:) اگر بعد از نماز بفهمد، بنا بر احتیاط واجب در صورتی که وقت باقی باشد، باید دوباره نماز را با وضو یا غسل بخواند و اگر وقت گذشته قضا ندارد.

(صافی:) اگر بعد از نماز پیش از گذشتن وقت بفهمد، بنا بر احتیاط واجب باید دوباره نماز را با وضو یا غسل بخواند و اگر وقت گذشته باشد، قضا ندارد.

(زنجانی:) اگر بعد از نماز در وقت بفهمد باید دوباره نماز را با وضو یا غسل بخواند، ولی اگر پس از گذشتن وقت بفهمد قضا لازم نیست.

(سیستانی:) اگر بعد از نماز بفهمد، باید دوباره نماز را با وضو یا غسل بخواند مگر در صورتی که وضو یا غسل در حالت یقین یا احتمال ضرر، موجب نگرانی روحی باشد که تحملش مشکل است.

(بهجت:) اگر قطع او بر اساس منشاء و علامت معتبری بوده نمازش صحیح است و گر نه بنا بر احتیاط نمازش را باید دو مرتبه بخواند.

(مکارم:) مسأله کسی که می داند آب برای او ضرر دارد هر گاه تیمّم کند و بعداً بفهمد آب برای او ضرر نداشته تیمّم او باطل است و اگر نماز با آن خوانده، بنا بر احتیاط واجب اعاده کند.

[ کسی که می داند آب برایش ضرر ندارد]

مسأله 673 کسی که می داند (1) آب برایش ضرر ندارد، چنانچه غسل کند یا وضو بگیرد و بعد بفهمد که آب برای او ضرر داشته (2)، وضو و غسل او صحیح است (3).

(1) (سیستانی:) کسی که یقین داشته.. (فاضل:) کسی که فکر می کند.. (2) (خوئی:) در صورتی که ضرر به حدی نباشد که اقدام برای آن شرعاً حرام است..

(گلپایگانی، صافی:) بنا بر احتیاط واجب باید اگر در وقت است و نماز را نخوانده تیمّم هم بنماید و اگر نماز را خوانده دوباره آن را با تیمّم بخواند و اگر وقت گذشته با وضو یا غسل آن را قضا نماید.

(مکارم:) احتیاط واجب آن است که تیمم کند و اگر نماز خوانده اعاده نماید. (3) (سیستانی:) وضو و غسل او باطل است.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

 حضرت آیت الله مکارم شیرازی

استفاده ی آب برای وضو ضرر نداشته باشد [آب ضرر نداشته باشد ]

پرسش : چنانچه استعمال آب برای وضو باعث ضرر به فرد شود، تکلیف چیست؟

پاسخ : یکی از شرایط وضو این است که استفاده ی آب برای شخص مانعی نداشته باشد،بنابر این اگر ترس ضرر دارد، یا مى‏ ترسد اگر آب را به مصرف وضو برساند تشنه بماند، باید تیمّم کند.

آگاهی از ضرر داشتن آب بعد از وضو [آب ضرر نداشته باشد ]

پرسش : اگر مکلف بعد از وضو گرفتن بفهمد آب برای او ضرر داشته تکلیف چیست؟

پاسخ : هرگاه وضو بگیرد بعد بفهمد آب براى او ضرر داشته، وضوى او صحیح است.

ضرر نداشتن آب به مقدار کم برای وضو [آب ضرر نداشته باشد ]

پرسش : چنانچه استفاده از آب به مقدار کم برای فرد ضرر نداشته باشد، آیا باید وضو بگیرد؟

پاسخ : هرگاه آب به مقدار کم براى او ضرر ندارد باید با همان مقدار وضو بگیرد، یا مثلًا اگر آب سرد ضرر دارد باید آب را گرم کند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

حتما بخوانيد

 

حتما بخوانيد

  1. کیفیت تیمم چگونه است
  2. فلسفه و فوايد تيمم چيست
  3. زدن يا گذاشتن دست در تيمم
  4. احکام تیمم
  5. احكام تيمم بدل از غسل و وضو
  6. تیمم بر چه چیزهایی صحیح است
  7. تيمم و وسعت وقت
  8. تيمم براي كسي كه آب برايش ضرر دارد
  9. كم رويى و خجالت در غسل
  10. تيمم و مسجد
  11. احكام تيمم مريض
  12. آيا عروس با آرايش مي تواند تيمم كند
  13. تيمم و جبيره
  14. نماز با تيمم خوانده شده را بايد قضا كرد
  15. مبطل تيمم
نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.