وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

امام زمان(عج) با مردم زمان ظهور به چه زبانی صحبت می كند؟

0

امام زمان(عج) با مردم زمان ظهور به چه زبانی صحبت می كند؟

در پاسخ اين سؤال به دو نكته بايد توجّه كرد:

اوّلا، امام (عليه السلام) براساس علم لدّنى، قادر به تكلم با هرزبانى است. مباحثه و محاجّه‏ ى امام رضا (عليه السّلام) با سران علماى اديان و مذاهب مختلف، مؤيّد اين مطلب است؛ زيرا امام رضا (عليه السّلام) با جاثليق به زبان خودش و با هربذ اكبر به زبان او و با نسناس رومى به زبان خودش و … صحبت كردند[1] و همين مطلب باعث رسوايى مأمون عباسى گرديد. علم لدني، علمي الهي -در مقابل علم اكتسابي- است كه خداوند متعال آنرا در راستاي مقام انبياء و ائمه عليهم السلام به ايشان اعطاء مي نمايد.

از طرف ديگر، مى ‏دانيم كه ائمه (عليهم السّلام) از نور واحدند و وجود كمالى در يكى از آنان، حكايت از وجود همان كمال در ديگر ائمه است. از اين جهت، امام زمان (عج) كه خاتم الأوصياء و الأولياء است، قهرا، توانايى سخن گفتن و تكلّم به هرزبانى را خواهد داشت. در روايت مى ‏فرمايد: امام زمان عليه السّلام بعد از معرفى خود براى مردم، به خواندن كتب آسمانى مى‏ پردازد.[2]

ثانيّا امام عليه السّلام از وسائل و اسباب عادى براى پيشبرد اهداف الهى خويش استفاده خواهند كرد و لذا مى‏ توان گفت، اگرچه زبان رسمى امام زمان(عج) عربى -كه همان زبان قرآن است- خواهد بود، امّا اين زبان، در آن واحد، به وسيله ‏ى دستگاه ‏هاى ترجمه يا مترجمان، به زبان ‏هاى مختلف مردم دنيا، ترجمه خواهد شد و در نتيجه، همه ‏ى اقوام و ملل، مخاطب سخنان امام خواهند بود.

 

پي نوشت:

[1] بحارالانوار، ج49، ص175.

[2] همان، ج53، ص9.

امام مهدي (عج)، رسول رضوي.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.