وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اشتغال يا خانه داری کدام مهمتر است؟

جمع بين تحصيل و ازدواج تنها با انتخاب همسري شايسته و همفكر و داشتن برنامه اي منسجم ميسور است.

0

اشتغال يا خانه داری کدام مهمتر است؟

اگر براي خانومي٬ بين رسيدن به مدارج بالاي علمي و كار و فعاليت در جامعه و تربيت نيروي متخصص و متعهد و ازدواج و بچه دارشدن امكان جمع وجود نداشته باشد؛ وظيفه خانم چيست؟ با توجه به اين كه خانم تمام شرايط لازم براي ادامه تحصيل و فعاليت را دارند. خواهش مي كنم من رو راهنمايي كنيد.

مكاتبه شما با اين مركزبازگو كننده گرايش هاي فكري و عقيدتي پاك و تحسين برانگيز و گوياي حُسن اعتماد به اين مركز است. اميدواريم راهنماي خوبي در رابطه با اين موضوع براي شما باشيم.
خلاصه: جمع بين تحصيل و ازدواج تنها با انتخاب همسري شايسته و همفكر و داشتن برنامه اي منسجم ميسور است.
ترديدي نيست كه افزايش آگاهي و تحصيل، كمك شاياني به رساندن فرد به ايده‌ال‌هاي فكري ورفتاري مناسب فردي و اجتماعي خواهد نمود. به ويژه اگر اين توشه تحصيلي در فضاي شغلي متناسب با بانوان در خدمت افراد جامعه اسلامي قرار گيرد اما از اين حقيقت هميشگي نيز نمي توان چشم پوشيد كه ميل به داشتن يك همراه و حضور در آشيانه مقدس خانواده و در ادامه پرورش فرزند، از نيازهاي فطري زن است. اين، مطلبي نيست كه تنها از آموزه‌هاي ديني بدست آمده باشد؛ تحقيقات روز روان‌شناسي غرب كه اكنون در ماتم از هم پاشيدگي خانواده به سر مي‌برند و تلاش مجدانه‌اي براي بازگشت از اين خطاي فاحش دارند، اين نياز و ويژگي ذاتي زنان را به اثبات رسانده است. اي كاش ميشد حجم مكاتبات زناني را تقديمتان مي‌كردم كه به نيت تحصيل از ازدواج سر باز زده‌اند و اكنون در حسرت نقش همسري و مادري هستند؛ زناني كه اكنون از مدارج بالاي علمي و شغلي برخوردارند و اما دست به گريبان اين خلأ دروني و احساس محروميت رواني هستند.
هرچند هرگونه اشتغال و تحصيل در هررشته‌اي را متناسب سلامت روح و جسم بانوان گرانقدر نمي‌دانيم اما افزايش آگاهي و علم آموزي را ضروري مي‌پنداريم. به نظر مي رسد بسياري از موارد كه به عنوان مانع ازدواج مطرح مي گردند، نمي توانند دليل مناسبي براي تأخير ازدواج باشند. موفقيت همزمان در تحصيل و ازدواج؛ بستگي به شرايط و ويژگي‏هاي فردي و شخصيتي زوجين و امكانات موجود دارد. مطمئنا فردي كه با ازدواج توانسته است نيازهاى روحى و روانى خود را تامين نمايد با خيالي آسوده مي تواند مسير تحصيل را طي نمايد. البته به شرط اينكه در انتخاب خود دقت كرده و سعي كند همسري را انتخاب نمايد كه براي او همراهي خوب و هميشگي در زندگي و تحصيل باشد.
ازدواج در صورتي مانع تحصيل خواهد بود كه 1- فرد مورد نظر همراهي نكند و 2- برنامه ريزي نباشد اما شما ميتوانيد با برنامه ريزي صحيح و حساب شده مشغول به ادامه تحصيل باشيد به شرطي كه تمام موارد يك برنامه ريزي درست را بدانيد.
در گامهاي پاياني پاسخ، كلمات حكيمانه رهبر معظم انقلاب؛ حضرت آيت‏الله خامنه ‏اى (حفظه الله) را مرور مي‌كنيم كه در اجتماع شمار زيادى از بانوان مسلمان و انقلابى استان خوزستان در ورزشگاه تختى اهواز در تاريخ (20/12/1375), وظيفه زن مسلمان را در جامعه امروز چنين تبيين مي¬كنند. ايشان از 1- تربيت فرزندان و2- تقويت روحى شوهران براى ورود در ميدانهاى بزرگ به عنوان مهمترين نقش و هنر زن مسلمان ياد كردند و زن را عنصر اصلى در تشكيل و بقاى خانواده و بالنده شدن نسلهاى آينده دانستند. به عقيده ايشان مادرانى كه تربيت فرزند در آغوش پرمهر و عطوفت خود را به بهانه انجام كارهاى ديگر رها مى‏كنند، مرتكب اشتباه مى‏شوند. بهترين روش تربيت انسان آن است كه در آغوش پرمهر و محبت مادر پرورش پيدا كند و زنانى كه فرزند خود را از اين موهبت الهى محروم مى‏كنند، در واقع به زيان خود و فرزند خويش و جامعه اقدام كرده‏اند .
حضرت آيت‏الله خامنه‏اى وجود نوجوانان تبهكار، جنايتكار، معتاد و فاسد در جوامع غربى را ناشى از اهميت ندادن زنان به خانواده و تربيت صحيح فرزندان دانستند و در پايان سخنانشان فرمودند: «زن ركن اساسى و عنصر اصلى خانواده است و اسلام براى نقش زن در داخل خانواده اهميت فراوانى قائل است؛ زيرا با پايبندى زن به خانواده و تربيت فرزندان در آغوش پرمهر مادر، نسلها در آن جامعه بالنده و رشيد خواهند شد.»

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.