وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ازدواج حضرت شيث

0

ازدواج حضرت شيث

آيا حضرت شيث (عليه السلام ) با يكى از دختران آدم و خواهر خود ازدواج كردند ؟

حضرت شيث يكى از فرزندان آدم (عليه السلام) است كه خداوند او را پس از مرگ هابيل به حضرت آدم ارزانى داشت و به آدم (عليه السلام) وحى نمود كه «اى آدم اين پسر هبه و بخششى است از من به تو بنابراين او را هبه الله نام بگذار». (1)

در مورد تكثير نسل فرزندان آدم خداوند در قرآن چنين مى فرمايد «يا ايها الناس اتقوا ربكم الذى خلقكم من نفس واحده و خلق من ازواجها و بث منهما رجالا كثيرا و نساء». (2) يعنى اى مردم از پروردگارتان بپرهيزيد و تقوى پيشه كنيد آن خدايى كه همه شما را از يك انسان پديد آورد و همسر آدم را از او آفريد و از اين دو (آدم و حوا) مردان و زنان فراوانى بوجود آورد»

از تعبير «بث فيها» استفاده مى شود كه تكثير نسل فرزندان آدم تنها از طريق آدم و همسرش صورت گرفته و موجود ديگرى در آن دخالت نداشته است. (3)

لازمه اين قول اين است كه بگوييم پسران حضرت آدم با خواهرانشان ازدواج كرده اند و در كتاب احتجاج طبرسى، ج 2، ص 44 روايتى از امام سجاد (عليه السلام) نقل شده كه فرمودند: «هابيل با لوزا خواهر همزاى قابيل ازدواج كرد و قابيل با اقليما خواهر همزاى هابيل» بنابراين اين ازدواجها مباح و جايز بوده است زيرا هنوز حكم تحريم ازدواج خواهر و برادر نازل نشده بود و بديهى است كه ممنوعيت يك كار بسته به اين است كه از طرف خداوند تحريم شده باشد.

چه مانعى دارد كه بنا بر ضرورتها وايجاب مصالحى در پاره اى از زمانها مطلبى جايز باشد و بعداً حرام گردد. (4)

به ديگر بيان احكام تابع مصالح و مفاسد است و چون آن روز در تمام دنيا نسل بشر منحصر در همين فرزندان حضرت آدم بوده بنا براين مصلحت ايجاب مى كرده كه چنين ازدواجهايى صورت گيرد و از آنجايى كه مساله يك مساله تشريعى است و تشريع هم تنها و تنها از آن خداست لذا او مى تواند يك عمل را روزى حلال و روز ديگر حرام كند (5) به نقل از اداره پاسخگويى آستان قدس رضوى

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.