وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ارتباط با همکار مرد در محیط کار

0

ارتباط با همکار مرد در محیط کار

محيط كار

پرسش 70 . من يك دختر فارغ التحصيل هستم. در زمان دانشجويى فعال فرهنگى  بودم و با افراد زيادى سر و كار داشتم از جمله دانشجويان پسر كه عمدتا مجرد هم بودند. به خاطر وظيفه و علاقه و عشقى كه به كار فرهنگى داشتم فعاليت مى كردم. هم اكنون هم كه مشغول به كار هستم، با جنس مخالف همكارم. من از ابتدا چون مسائل دانشگاه را ديده بودم حواسم بود كه سوتى ندهم و توجه كسى را به خودم جلب نكنم. اما بعد از گذشت حدود ده روز از سر كار رفتنم مادر يكى از همكاران به منزل ما زنگ زد و از طرف پسرش از من خواستگارى كرد! من به طريقى آن آقا را متوجه كردم كه فعلاً قصد ازدواج ندارم (دليلش هم براى خودم روشن بود) اما رفتار اين آقا با من عوض شد و محيط به دور از حاشيه محيط كار من درگير حاشيه شد. نمى دانم چه كنم چرا جامعه چنين است من از اين همه حساسيت بدم مى آيد. الان در محيط كار احساس خستگى كرده و هميشه نگاه سنگين اين شخص را روى خودم احساس مى كنم فعلاً هم نمى توانم به كار نروم و اين آقا هم مدير شركت است و من مجبورم با ايشان برخورد داشته باشم. لطفا مرا راهنمايى كنيد كه چه رفتارى بايد داشته باشم و طرز فكر من بايد چگونه باشد؟

مسئله حضور و عدم حضور زن در اجتماع و چگونگى آن، يكى از مسائل بسيار حساس و ظريف است كه كم دقتى درباره آن، پيامدهاى نامطلوبى را به دنبال دارد.

به قول استاد شهيد مطهرى: «صراط مستقيم باريك است، كمى از اين طرف برويم، پرت مى شويم، كمى از آن طرف برويم هم پرت مى شويم، اگر به نام عفت، عصمت و پاكى، زن را بكشانيم به گوشه صندوق خانه ها، ناصواب است. همان طور كه متأسفانه امروز به بهانه و تحت عنوان دخالت خانم ها در  اجتماعات و فعاليت ها حريم را مى شكنند و اين كار نيز نادرست تر است».[35]

با اين مقدمه، اهتمام شما به مسائل شرعى و رعايت آنها امر بسيار ارزشمند و قابل تقدير است به هر حال با توجه به اين كه شما در فعاليت هاى دانشجويى دانشگاه بوده ايد و تجربيات ارزنده اى در مواجهه با چنين صحنه ها داريد ولى گاهى استرس ها و تكرار صحنه هاى آزار دهنده باعث مى شود كه فرد نتواند انسجام ذهنى داشته و در نتيجه از تجربيات خود استفاده كند.

بنابراين اولين توصيه ما اين است كه با كمال آرامش بنشينيد و ابعاد اين موضوع را براى خود تجزيه و تحليل كنيد. مطمئن باشيد كه هر چند صورت اين مسئله جديد مى نمايد، ولى نسبت به محتواى آن بيگانه نيستيد. با وجود اين، چند راهكار ارائه مى شود:

1. هر چند كه اشاره كرده ايد كه فعلاً قصد ازدواج نداريد ولى نسبت به اين پيشنهاد تأمل بيشترى داشته باشيد. معيارهاى خود را دوباره بازبينى كنيد و خصوصيات وى را با آن معيارها تطبيق دهيد. اگر شرايط و معيارهاى شما با ايشان مطابقت داشت در مورد زمان ازدواج مى توانيد با ايشان به توافق برسيد.

2. در صورتى كه به هر دليل جواب شما به خواستگارى ايشان منفى است و على رغم نكاتى كه گفتيد مى خواهيد به كار خود ادامه دهيد به اعتقاد ما اين حضور باتوجه به شرايط زير اشكال ندارد:

1. حجاب كامل را رعايت بكند و بيشتر از ضرورت با او صحبت نكند و ارتباط نداشته باشيد.

2. در برخوردهاى كارى به گونه اى باشيد كه هيچ گونه راهى به سوء استفاده  نامحرم ندهيد. امام على (علیه السلام) فرمود: «خِيارُ خِصالَ النّاء شِرارُ خِصالِ الرِّجالِ، الزَّهْوُ وَ الْجُبْنُ وَ البُخْلُ فَاِذا كَانَتِ الْمَرأةِ مَزْهوة لَمْ تُمَكِّن مِنْ نَفْسِها وَ اِذا كانَتْ بَخيلَة حَفِظَتْ مالَها ومالَ بَعْلِها وَ اِذا كانَتْ جَبانَة فَرِقَتْ مِنْ كُلِّ شَى ءٍ يَعْرِضُ لَها»[36]؛ «خصلت هاى نيك زنان، همان خصلت هاى بد مردان است؛ يعنى، تكبر، ترس و بخل. هرگاه زن متكبر باشد خود را در اختيار بيگانه نمى گذارد و اگر بخيل باشد مال خود و همسرش را حفظ مى كند و چون ترسو باشد از هر چيز مشكوك فاصله مى گيرد».

سه ويژگى براى مردها مناسب نيست در حالى كه براى زن ها خوب است (ترسيدن، بخيل بودن و متكبر بودن) همه اين ويژگى ها در ارتباط با نامحرم است نه در مقابل شوهر يا محارم و خويشاوندان.

3. تأكيد مى شود در صورت داشتن خواستگار مناسب بى جهت امروز و فردا نكنيد و دليلى را كه گفته ايد برايم روشن است و به آن دليل نمى خواهيد فعلاً ازدواج كنيد، مورد تجديد نظر قرار دهيد و با افراد با تجربه و دلسوز و از جمله والدين و اعضاى خانواده بزرگ خود درميان گذاشته، شايد شما قانع شويد كه آن دليل، منطقى نيست و شايسته است كه گزينه ازدواج در موقعيت فعلى را بپذيريد. در آن صورت تمام آنچه در نامه بيان كرده ايد و دلهره اى كه داريد و پيامدهايى كه در محل كار برايتان رخ داده، همه و همه حل مى شود. (دقت كنيد).
[35]. مجيد باقرى، 110 سؤال از استاد مطهرى، سازمان بسيج دانشجويى، ص 86.

[36]. نهج البلاغه، حكمت 234.

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش و پاسخ خواستگارى .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

 

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.