وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

احكام ميت آيت الله مكارم شيرازي

0

 احكام ميت آيت الله مكارم شيرازي

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

سؤال 89 ـ بعد از غسل سدر و کافور و قبل از غسل با آب خالص، قطراتى که از بدن میّت ترشح مى کند پاک است یا نجس؟

جواب: تا اغسال سه گانه تمام نشود میّت پاک نمى شود.

سؤال 90 ـ اگرسهواً به میّت یکى از سه غسل که دادن آن واجب است داده نشود حکمش چیست؟

جواب: درصورتى که مستلزم هتک حرمت میّت نشود جایز است که قبر را نبش کنند و میت را خارج نمایند و غسل را تکمیل کنند ولى این کار واجب نیست.

سؤال 91 ـ شخصى دارفانى را وداع کرده و معلوم نیست مرد است یا زن، وضعیّت نماز این فرد و همچنین غسلش چگونه است؟

جواب: اگر منظور خنثى است لازم است محارم او را غسل دهند و اگر محرمى نباشد هر یک از زن و مرد مى تواند او را غسل دهد و در نماز عمل به احتیاط مى کنند.

سؤال 92 ـ آیا وجود حایل میان تابوت و نمازگزار اشکال دارد؟

جواب: مانعى ندارد ولى نباید میان نمازگزار و میت دیوار یا پرده باشد.

سؤال 93 ـ زن مسلمانى که بچه مسلمان 7 ماهه اى در شکمش بوده فوت کرده است، بعضى مى گویند باید آینه اى در سمت پشت مادر قرار دهند تا انعکاس صورت بچه به طرف قبله باشد آیا این کار لازم است؟

جواب: رو به قبله بودن مادر کافى است و گذاشتن آینه معنا ندارد.

سؤال 94 ـ بعضى از مسلمانها در لبنان وصیّت مى کنند که در لباس عروسى دفن شوند آیا این وصیّت جایز است؟ و بر فرض جواز آیا عمل به این وصیّت بر وصىّ لازم است؟

جواب: اگر شرایط کفن در آن لباس موجود باشد یا اضافه بر کفنهاى سه گانه باشد لباس خیلى گران قیمت نباشد به گونه اى که اسراف محسوب شود جایزاست.

سؤال 95 ـ در یک گورستان که صد سال از دفن اموات در آن مى گذرد آیا مى توانیم دوباره مرده ها را در آن دفن کنیم؟

جواب: مانعى ندارد. در صورتى که آثار اموات از بین رفته باشد

سؤال 96 ـ آیا انتقال جنازه به گونه اى که نبش قبر نشود جایز است؟

جواب: در صورتى که هتک و توهین از نظر مردم لازم نیاید مى توان آن را به محل دیگرى منتقل نمود، ولى بهتر آن است که محل آن را تغییر ندهند.

سؤال 97 ـ نبش قبر تا چند وقت پس از دفن حرام است؟

جواب: براى نبش قبر زمان خاصّى مطرح نیست زیرا بدن اشخاص و همچنین زمینها متفاوت است تنها در صورتى مى توان نبش کرد که یقین به از بین رفتن تمام آثار بدن حاصل شده باشد.

سؤال 98 ـ دختر 15 ساله اى در حادثه تصادف ماشین از دنیا رفت و او را به خاک سپردیم اکنون مدتى است خویشاوندان و آشنایان و مخصوصاً خواهر بزرگترش مرتباً او را در خواب مى بیند که اصرار مى کند بیایند او را ببرند چون او زنده است و آن قدر این خوابها تکرار شده است که وضع روحى خانواده آن مرحومه را به مخاطره افکنده و سلامتى آنها مختل شده است آیا اجازه مى فرمایید که نبش قبر نموده و این امر را معلوم سازیم؟

جواب: با توجّه به ضرورت ناشى از نگرانى شدید این خانواده عدم صدق هتک احترام در مورد سؤال مراعات احتیاط (در انجام حداقل نبش لازم) جایز است.

سؤال 99 ـ در کنار قبر مؤمنى توالت احداث کرده اند و این کار باعث شده است که حتّى امکان خواندن یک سوره قرآن در آن جا نباشد مراجعه به مسؤولین براى انتقال توالتها به مکان دیگر مؤثّر واقع نشد آیا اجازه مى دهید نبش قبر کنیم و میت را به جاى دیگر منتقل کنیم؟

جواب: به آنها فشار بیاورید که توالتها را به محل دیگرى ببرند و به مسؤولین بگویید این کار شرعاً صحیح نیست زیرا اهانت به قبر مومن مى باشد و اگر ادامه این وضع باعث هتک آن میّت باشد جابه جا کردن او جایز است.

سؤال 100 ـ آنچه در کتب فقهى حتّى در رساله هاى عملیّه فقها از عروة الوثقى تا تحریرالوسیله جستجو شد حضرات نمازى به عنوان نماز غریق بیان نفرموده اند حال اگر کسى در دریا یا رودخانه غرق شد و جسدش هم پیدا نشد چه باید کرد آیا نماز دارد یا ساقط است؟ بر فرض این که نماز داشته باشد چگونه باید ادا کرد؟

جواب: چنین کسى نماز ندارد تا جسدش پیدا شود، ولى در کلمات علما چیزى به عنوان نماز غرقى داریم و آن نماز یومیّه کسانى است که در حال غرق شدن هستند و بیش از تکبیرات و اشاراتى نمى توانند کارى انجام دهند. استفتائات جلد1 .

لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=21260

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانید

* ویژه نامه احکام طهارت



كليد: احكام ميت آيت الله مكارم شيرازي احكام ميت آيت الله مكارم شيرازي احكام ميت آيت الله مكارم شيرازي احكام ميت آيت الله مكارم شيرازي احكام ميت آيت الله مكارم شيرازي احكام ميت آيت الله مكارم شيرازي احكام ميت آيت الله مكارم شيرازي احكام ميت آيت الله مكارم شيرازي

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.