وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

چه کنم فرزندم به قرآن و عبادات بیشتر توجه کند

0

چه کنم فرزندم به قرآن و عبادات بیشتر توجه کند

خانواده اى مذهبى هستيم پسرم دانشجو است از نظر اعتقادات مذهبى بد نيست نمازش را مى خواند روزه هم مى گيرد ولى من علاقه مندم بيشتر در خواندن قرآن مداومت كند يا اعمال واجب خود را بهتر انجام دهد ولى او به همين حداقل اكتفا مى كند از اين بابت نگرانم لطفا راهنمايى كنيد.

 

امام صادق (ع) فرموده اند: «من قرأ القرآن و هو شباب مؤمن اختلط القرآن بلحمه و دمه». اگرآموزه هاى قرآنى (و دينى) در جوانى در ذات و گوهر وجودى جوان قرار گيرد، آنگونه نهادينه و تثبيت مى شود كه در گوشت و خون جوان آميخته شده وآميختگى آن، ثبات در دين و پايدارى در ايمان را بدنبال مى آورد.

بر خلاف تصوّر بعضى، نوجوانان به دين و مذهب علاقه مندند و احساس مى كنند دين نقش مهمى در زندگى آن ها ايفا مى كند. آن ها درباره اديان و مذاهب سخن مى گويند، در مراسم دينى شركت مى كنند و در مورد مفاهيم دينى از بزرگ ترها مى پرسند. از اين رو، دوره نوجوانى را «دوره ترديد دينى» نام نهاده اند زيرا در اين سنين، نوجوان مى خواهد باورها و اعتقاداتش را از نو بسازد و از تقليد كوركورانه و صرف خارج شود و با استدلال عقل در معتقدات خود تجديد نظر كند. وى در اين سنين در انجام اعمال مذهبى مثل نماز و روزه سهل انگارى مى كند با اين كه پيش از اين سن مرتّب و مقيّد به انجام اين عبادات بوده است، حتى گاهى در مقابل بزرگ ترها كه او را به دليل نماز نخواندن سرزنش مى كنند مى گويد: چرا نماز بخوانم؟

نبايد نگران اين شك و ترديد باشيد زيرا بر حسب فرموده حضرت على (عليه السلام) شك و ترديد انسان در موضوعات مختلف نشانه عقل و ميزان رشد اوست. در اين موارد، وظيفه شما والدين گرامى اين است كه طورى زمينه را براى وى فراهم كنيد كه از شك براى رسيدن به يقين بهره گيرد.

شايست است با توجه به شرايط سنى، روحى و عاطفى فرزند خود و با توجه به ماهيت بحث به چند نكته مهم توجه داشته باشيد.

نكته 1- هر اعتقادى بويژه اعتقادات اسلامى، مبتنى بر تفكر و تعمق در انديشه هاى اسلام است. در واقع مقدمه ضرورى تفكر در مباحث دينى داشتن اطلاعات كافى و لازم دينى است، چرا كه اين مبحث حساسيت بيشترى در آموزش معارف دينى براى جوانان و نوجوانان دارد.

نكته 2- براى ترغيب و تشويق به انجام فرائض دينى، ابتدا بايد زيربناهاى فكرى فرزندتان را مورد بررسى قرار داده و در اصلاح آن بكوشيد. ديدگاه وى در مورد خداوند، جهان هستى، انسان، معاد و… امورى است كه نتيجه مستقيم بر ايمان وى دارد. تقويت و اصلاح اين مبانى است كه تأثير زيادى بر ايمان وى داشته و باعث مى شود وى با چشيدن طعم ايمان ازانجام كارهاى دينى لذت ببرد.

نكته 3- «بايد توجه داشت كه هرگز نمى توان با محدود كردن يا متوسل شدن به زور و اجبار جوانان را به انجام كارى واداشت.

نكته 4- اگر جوانان از روى ترس و يا به خاطر خوش آمدن بزرگ ترها يا مسئولان، كارى را در ظاهر انجام دهند، مطمئناً رفتارهاى ناهنجار آنان در باطن بسيار بدتر و مخرب تر خواهدبودلذا بايد مراقب بود تا برخوردهاى نادرست منجر به بروز رفتارهاى متضاد با فرهنگ و عرف جامعه از سوى جوانا ن نگردد.

* راه هاى گسترش فرهنگ قرآن در بين خانواده

نسل جوان، امروز در هجوم آلودگى ها و تحريكات نفسانى شديدى قراردارد، كه شايد تنها راه كنترل و مراقبت از آنان، حاكم كردن يك نيروى درونى و بازدارنده در راه حفظ عفت و پاكدامنى آنان باشد.

يكى از مهمترين راه هاى حفظ جوانان در مقابل تهاجمهاى فرهنگى غرب، كه به صورت فيلم ها و نوارهاى مستهجن، عكس ها و ترويج بدحجابى صورت مى گيرد، بالابردن اعتقادات دينى و تربيت انسان هايى متعهد و متقى به كمك بهره گيرى ازبرنامه هاى قرآنى است.

پيشنهادات كاربردى

يكى از بهترين و موثرترين راهكارها اين است كه جوان خود را به صورت غير مستقيم وارد برنامه قرآنى سازيد. بدين شيوه كه

1 سعى كنيد اعضاى خانواده هر شب به مدت 10 دقيقه در كنار يكديگر، نصف صفحه از قرآن را باهم تلاوت كنيد.

2 در صورتى كه افراد خانواده از نعمت تلاوت صحيح كلام الله محروميد، با بهره گيرى از نوارهاى صوتى و تصويرى، قارى را در آيات تلاوت شده همراهى كنيد.

3 جوائزى را به تناسب سنى و سليق افراد خانواده براى تشويقشان در همراهى با شما در اين طرح خانوادگى قرآنى درنظر بگيرد. مطمئن باشيد كه هر ميزان روى قرآن هزينه كنيد، براى شما سرمايه گذارى محسوب خواهد شدزيرا بزودى بهره معنوى و مادى آن را بصورت مضاعف برداشت خواهيد نمود.

4- آمارها و تحقيقات بيانگر آن هستند كه جوانان و نوجوانان از همسالان خويش در تربيت و اصلاح دينى اثرپذيرندلذا نبايد از نقش همسالان غافل گرديد. هنگامى كه در تاريخ مى خوانيم كودكى بر پرتگاه بامى قرار گرفته بود و همه نگران سقوط كودك بودند و هيچكس هم ياراى جلو رفتن نداشت چرا كه كودك با ديدن بزرگترها، با وجد و يا با ترس ممكن بود حركتى به جلو داشته و حركت او منجر به سقوط گردد، از مولايمان على (ع) استمداد و راهنمايى طلبيدند. آن حضرت فرمان داد كودكى همسان و همسال كودك را نزديك او قرار دهند و كودك در شرف سقوط با ديدن همسال خويش متوجه او گرديد و بسويش جلب و ماجرا و مشكل حل گرديد.

لذا سعى نماييد فرزندتان را نسبت به شركت در گروههاى همسال كه فعاليت هاى قرآنى دارند، تشويق نماييد.

جوانى دوران تربيت پذيرى است و فرصتى است كه در آن عقيده و اخلاق ريشه دار شده و فضايل و ملكات انسانى در فرد تثبيت مى گردد.

اين دوره از مهمترين و در عين حال از پيچيده ترين مراحل حيات است.

با فرا رسيدن بلوغ، در كنار شكوفايى تمايلات نفسانى، تمايلات روحانى نيز بيدار مى گردد.

توجه داشته باشيد كه چون كودك احساس مى كند والدين و بزرگ ترها از اشتباه مبرّا هستند لذا هر آنچه را از آنان بشنوند، و يا ببينند قبول مى كنند ولى چنين تصورى در نوجوان وجود ندارد. او بزرگ ترها را جايزالخطا مى داند. بنابراين، احساس مى كند كه به آن ها هم نمى تواند اعتماد كند. از اين رو، نيازمند پايگاهى مستحكم مى شود كه بتواند او را هدايت كند و خود بدون خطا باشدلذا شايسته است شماسعى نماييد:

1-* در جمع هاى خانوادگى و يا دوستانه موضوعات دينى خود را با وى مطرح نموده و بحث نماييد.

2-* كتابهاى مناسب سن وى را تهيه نموده و يا او را نسبت به عضويت دركتابخانه هاى تخصصى ترغيب نماييد.

3- به او پيشنهاد دهيد با مراكز پاسخ به سئوالات، روحانيون، مبلغان و… در تماس باشد.

4-. رفتن منظم به مسجد و مراكز دينى را به صورت خانوادگى فراموش نكنيد.

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.