وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

چرا حضرت زهرا(س) در اين حديث به علي(ع) اميرالمؤمنين خطاب ميكند، در حالي كه در زمان حيات پيامبر ميباشند؟

1

چرا حضرت زهرا(س) در اين حديث به علي(ع) اميرالمؤمنين خطاب ميكند، در حالي كه در زمان حيات پيامبر ميباشند؟

در مورد حديث كساء يك سؤال مطرح ميباشد: چرا حضرت زهرا(س) در اين حديث به علي(ع) اميرالمؤمنين خطاب ميكند، در حالي كه در زمان حيات پيامبر ميباشند؟

 

پاسخ:
برادر گرامي! از اين كه با مكاتبه نموديد سپاسگزاريم اولين بار تعبير اميرالمؤمنين براي حضرت علي(ع) توسط پيامبر اكرم(ص) استفاده شد و آن حضرت فرمود: علي اميرالمؤمنين. از اين رو كار بردن اين تعبير از طرف حضرت زهرا(س) در زمان حيات پيامبر(ص) امري متعارف بود. متن حديثي كه از امام باقر(ع) نقل شده، اين است: رسول خدا(ص) فرمود: لو يعلم الناس متي سمي علي اميرالمؤمنين لما انكرو فضائله، سمي بذلك و آدم بين الروح والجسد و حين قال: الست بربكم؟ قالوا: بلي فقال الله تعالي: انا ربكم و محمد نبيكم و علي اميركم؛ اگر مردم ميدانستند در چه زماني علي به لقب اميرالمؤمنين ملقب گرديد، هرگز منكر فضايل او نميشدند، زيرا علي در زماني كه آدم، بين روح و جسد بود، ملقب به اميرالمؤمنين شد؛ زماني كه خداوند فرمود: آيا پروردگار شما نبودم؟ گفتند: بله. فرمود: من پروردگار شمايم و محمد پيامبر شما است و علي امير شما است.(1)

اميرالمؤمنين از القاب مختص به حضرت علي(ع) است كه خداوند سبحان تنها آن حضرت را به اين لقب، ناميده است. قبل از او كسي به اين لقب ناميده نشده و پس از او نيز جز كافر، كسي اين لقب را بر خود نگذارد.(2)

از اين رو تعبير اميرالمؤمنين كه در حديث كسا توسط حضرت زهرا(س) ذكر شده، ناميدن حضرت به لقب مختص به او است كه از ناحيه خداوند متعال صورت گرفته پيامبر اكرم(ص) هم آن حضرت را با اين لقب ذكر كرده است.

پينوشتها:

1 – بحارالانوار، ج9، ص 256.

2 – سيد اصغر ناظم زاده قمي، مظهر ولايت، ص 41.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

1 نظر
  1. احسان می گوید

    ممنون از شما . شبهه بنده هم بود که مرتفع شد