وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اقسام اهل دنیا در کلام امام علی ع

0

اقسام اهل دنیا در کلام امام علی ع

حضرت على (ع) در خطبه 32 نهج البلاغه اهل دنيا را به چند گروه تقسيم كرده است؟

به چهار گروه تقسيم كرده است:

گروه اول مردمى آرام و گوسفند صفت مى‏باشند و هيچ‏گونه تباهكارى (نه به صورت زور و تظاهر و نه به صورت فريب و زير پرده) از آنها ديده نمى‏شود، ولى تنها به اين دليل كه عرضه‏اش را ندارند اينها آرزويش را دارند، اما قدرتش را ندارند.

گروه دوم، هم آرزويش را دارند و هم همت قدرتش را دامن به كمر زده، پول و ثروت گرد مى‏آورند يا قدرت و حكومت به چنگ مى‏آورند و يا مقاماتى را اشغال مى‏كنند و از هيچ فسادى كوتاهى نمى‏كنند.

گروه سوم گرگانى هستند در لباس گوسفند، جو فروشانى هستند گندم‏نما، اهل دنيا، اما در سيماى اهل آخرت سرها را به علامت قدس فرو مى‏افكنند، گامها را كوتاه برمى‏دارند، جامه را بالا مى‏زنند، در ميان مردم آنچنان ظاهر مى‏شوند كه اعتمادها را به خود جلب مى‏كنند و مرجع امانات مردم قرار گيرند.

گروه چهارم در حسرت آقايى و رياست به سر مى‏برند و در آتش اين آرزو مى‏سوزند، اما حقارت نفس، آنان راخانه‏نشين كرده است و براى اينكه پرده روى اين حقارت بكشند به لباس اهل زهد در مى‏آيند.

على (ع) اين چهار گروه راعلى رغم اختلافاتى كه از نظر برخوردارى و محروميت، و از نظر روش و سبك، و از نظر روحيه دارند جمعاً يك گروه مى‏داند: اهل دنيا، چرا؟ براى اينكه همه آنها در يك خصيصه مشتركند و آن اينكه همه آنها مرغانى هستند كه به نحوى ماديات دنيا آنها را شكار كرده و از رفتار و پرواز انداخته است، انسانهايى هستند اسير و برده.

مجموعه آثار شهيد مطهرى ج 14 سيرى در نهج البلاغه صفحه. 564

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.