وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

گفتن یک بسم الله برای ذبح تعداد زیادی از مرغ ها با دستگاه

0

گفتن یک بسم الله برای ذبح تعداد زیادی از مرغ ها با دستگاه

مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

۹پرسش: آیا برای ذبح تعدادی از طیور یک بار تسمیه کافی است یا باید برای ذبح هر یک از آنها یک بسمله گفته شود؟
پاسخ: برای هر یک باید بسم الله گفته شود و اگر چند عدد آنها را همزمان ذبح کند یک بار بسم الله کافی است.

 

۶۸پرسش: مرغهایی که در کشتارگاه های صنعتی ذبح می شوند حلال است یا حرام؟

پاسخ:

اگر با رعایت شرایط باشد و کسی که دستگاه را به کار می اندازد مسلمان باشد و خود او مرتب بر مرغها نام خدا را بگوید هر چند با یک بسم الله دهها مرغ ذبح شود و سایر شرایط هم باشد اشکال ندارد .

۷۷پرسش: گوشت مرغ که الان در بازار هست آیا حلال است یا نه چون ما پرسیدیم و فهمیدیم که فقط در ذبح اولین مرغ بسم الله الرحمن الرحیم میگویند و بقیه بدون بسم الله ذبح می شود همچنین گوشت گوسفند را . و اصلا برای ما مقدور نیست که برویم گوسفند یا مرغ زنده بگیریم و خودمان ذبح کنیم چه راه حلی برای ما دارید ؟
پاسخ: می توانید آنها را از بازار خریداری کنید .

۲پرسش: آیا برای ذبح هر حیوان ذکر نام خداوند بطور جداگانه لازم است؟ نظر حضرتعالی در مورد ذبح با دستگاه که به علت سرعت برای هر یک از حیوانات نام خدا برده نمی شود چیست؟
پاسخ: کافی است که در حال ذبح نام خدا گفته شود هر چند در آن زمان هزار مرغ از دستگاه بگذرد ولی باید گوینده ذکر همان کس باشد که کلید دستگاه را زده است.

۱۱پرسش: برخی شرکت ها مقدار زیادی مرغ یکجا می کشند اگر بر سر ماشین ذبح ، مسلمانی بایستد و هنگام ذبح برای همه شان یکبار و یکجا نام خدا را برزبان آورد آیا خوردن آنها حلال می شود و اگر در حلیت آنها شک کنیم می توانیم آنها را پاک بدانیم و بخوریم؟
پاسخ: اگر مسئول ماشین مادام که ماشین کار می کند به طور مکرر نام خدا را بر زبان آورد کافی است و در صورت شک درحلیت از ناحیه این که آیا بسم الله گفته شده است یا نه آنها پاکند و خوردنشان هم حلال می باشد.

۲۲پرسش: آیا با یک تسمیه می توان حیوانات زیادی را ذبح کرد ؟ در این مساله طولی بودن و یا عرضی بودن ذبح ها فرقی می کند یا نه ؟
پاسخ: مانعی ندارد ولی باید همراه با همان تسمیه باشد مانند ذبح با ماشین . و اما اگر پس از ذبح یک حیوان و پایان یافتن تسمیه حیوان دیگری را ذبح کند تسمیه دیگری لازم است .

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام خوردن و آشامیدن

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.