وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

چه انگشتری برای نماز خوب است

0

چه انگشتری برای نماز خوب است

برگرداندن انگشتر در قنوت

مورد برگرداندن انگشتر در حال قنوت دليل و روايتى نداريم هر چند اين عمل در نماز بى اشكال است ولى اصل پوشيدن انگشتر در نماز و غير حال نماز مورد سفارش و تاكيد است كه توجه شما را به توضيحى در اين باره جلب مى كنيم:

استحباب انگشتر

در روايت آورده است كه اميرالمؤمنان، انگشترى عقيق را براى حرز و دشمنان و بلاها در دست مى كرد. (حليه المتيقين، فصل سوم، ص 32)

در حديث معتبر از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه انگشترى عقيق در دست كنيد كه مبارك است و اميد هست كه عاقبت صاحبش مقرون به خير و نيكى باشد. (همان)

در روايت ديگرى آمده است كه هر كس انگشتر عقيق در دست داشته باشد، حاجتش برآورده است. (همان)

از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه انگشتر عقيق موجب ايمنى است در سفر. (همان)

در حديث ديگرى از آن حضرت نقل شده كه هر كس انگشترى اش عقيق باشد، پريشان نشود و عاقبت كارش نيكو باشد. (همان، ص 34) استفاده از اين انگشترى ويژه فرد و گروه خاصى نيست، البته بايد حرمت آن را حفظ كرد و از آثار و فوائد آن آگاه بود.

در مورد استفاده از آنها، وضو داشتن لازم نيست و حتى رفتن با آن به دستشوئى به نظر همه مراجع اگر باعث هتك حرمت و بى حرمتى نشود، اشكال ندارد. ولى دست زدن به اسامى متبركه كه روى نگين نقش شده براى هر كدام احكام فقهى خاصى دارد كه به شرح ذيل است: (ر. ك: رساله دانشجوئى، ص 67، پرسش 57)

دليل ثواب انگشتر عقيق و مانند آن عمدتا روايات است. استفاده از انگشتر عقيق در صورتى كه حلقه آن طلا نباشد براى مردان جايز و به حسب رواياتى كه داريم ثواب نيز دارد و باعث زياد شدن ثواب و فضيلت نماز هم مى شود واز باب نمونه از امام صادق (ع) نقل شده كه هيچ دستى كه براى دعا به سوى خدا بالا مى رود محبوب تر از دستى كه در آن انگشتر عقيق باشد نيست. (وسائل الشيعه، ج، 7 ص، 144 باب 66)

در روايتى از قول حضرت فاطمه زهرا (ع) از پيامبر خدا (ع) آمده: كسى كه انگشتر عقيق به دست كند، هميشه خير مى بيند.

عَنْ فاطِمَهَ الزَّهْراءِ (عليها السلام) قالَتْ: قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلى الله عليه وآله وسلم):

مَنْ تَخَتَّمَ بِالْعَقيقِ لَمْ يَزَلْ يَرى خَيْرًا (وسائل الشيعه، ج 3، ابواب احكام الملابس، باب 52 حديث 2)

ناگفته نماند علاوه بر انسان موجود ات ديگر نيز تسبيح گوى خداوند هستند چنان كه در قرآن مجيد مى خوانيم: و ان من شى‏ء الا يسبح بحمده (اسرا، آيه 44)

در اين ميان برخى موجودات قابليت تسبيح بيشترى دارند. از آن جمله سنگ هاى عقيق و فيروزه به همين جهت همراه داشتن آنها در حقيقت همراهى ذكرگوى هميشگى با ماست و ثوابى نصيب ما مى شود.

مطابق حديث امام رضا عليه السلام عقيق اولين كوهى بود كه به توحيد خداوند و نبوت پيامبر اسلام و وصايت على عليه السلام اقرار كرده است.(1)

(1) (وسائل الشيعه، ج 3، ابواب احكام الملابس، باب 51، حديث 8). استحباب نگين عقيق در انگشتر، هنگام قنوت نماز در اين است كه وقتى انسان دستان خود را براى عرض حاجت در پيشگاه خداوند منان بر مى دارد، خداوند جاحت او را روا خواهد كرد. مطابق حديث امام صادق عليه السلام هيچ كف دستى محبوبتر در نزد خداوند از كف دستى كه بسوى خداوند بلند نشده است در حاليكه مزين به انگشتر عقيق است، نمى باشد. (وسائل الشيعه، ج 4، ابواب الدعاب 66، حديث اول) و نيز داشتن انگشتر عقيق موجب برآورده شدن حاجت مى گردد بر اساس روايتى از رسول خدا نقل شده است: من تختم بالعقيق قضيت حوائجه (وسائل الشيعه، ابواب احكام الملابس، باب 51، حديث 3 و 4)

بنابراين داشتن انگشتر عقيق و نيز فيروزه، ياقوت، زمرد مستحب است و سند آن روايات زيادى از ائمه معصومين (ع) است. البته آنچه در روايات آمده انگشتر به دست كردن است. فضيلت انواع انگشتر و عطر برگرفته از كتاب حليه المتقين

امام صادق (ع): انگشتر عقيق در دست كنيد كه مبارك است و صاحب آن عاقبتش به خير و نيكى باشد.

پيامبر (ص): هر كه انگشتر عقيق در دست داشته باشد حاجتش بر آورده مى شود.

امام صادق (ع): انگشتر عقيق باعث ايمنى در سفر است.

امام صادق (ع): هر كه انگشتر عقيق در دست داشته باشد پريشان نشود و عاقبت كارش ا لبته نيكو باشد.

پيامبر اكرم (ص): انگشتر عقيق در دست كنيد مادامى كه آدم آن را با خود داشته باشد اندوهى به او نمى رسد.

امام على (ع): دو ركعت نماز با انگشتر عقيق بهتر است از هزار ركعت كه با آن نباشد.

على بن موسى رضا (ع): انگشتر ياقوت در دست كنيد كه پريشانى را برطرف مى كند.

امام موسى كاظم (ع): انگشتر زرد در دست كنيد كه موجب آسانى است و درآن هيچ دشوارى نباشد.

امام رضا (ع): انگشتر زبر جد در دست داشتن فقر را بتوانگرى بدل ميكند و هر كه انگشترى ياقوت زرد در دست كند فقير نشود.

پيامبر (ص): خداوند عالميان مى فرمايد كه من شرم دارم از دستى كه بسوى من بلند شود به دعا و در آن انگشتر فيروزه باشد پس او را نا اميد بر گردانم.

امام صادق (ع): هر كه انگشتر فيروزه در دست كند دستش فقير نشود.

امام صادق (ع): بد نمى دانم در دست كردن انگشتر حديد را وقتى كه به ديدن كسى رود كه از او ترسد از اهل شر براى آنكه شر او ساكن مى شود و انگشتر حديد شياطين را دور مى كند و بدرستيكه هر كسى كه انگشتر در در دست كند با نظر كردن به آن خداوند زيارت يا حج يا عمره در نامه عمل او بنويسد كه ثوابش ثواب پيامبران و صالحان باشد.

امام صادق (ع): حق تعالى زينت و اظهار نعمت را دوست مى دارد و ترك رينت و اظهار بد حالى را دشمن. و دوست مى دارد كه اثر نعمت را در بنده خود بيند به اينكه خود را خوشبو دارد و خانه را نيكو كند.

امام صادق (ع): نماز كسى كه خوشبو باشد بهتر است از هفتاد نماز كه بى بوى خوش باشد.

پيامبر اكرم (ص): بوى خوش را ترك نكنيد كه ملائكه بوى خوش را مى بويند و در هر روز جمعه البته ترك مكن و هر چه صرف نمايى در بوى خوش اسراف نيست.

امام صادق (ع): هر كه در هر روز بوى خوش بر خود بمالد تا شب عقلش با او باشد.

منقول است كه امام على (ع) چها رانگشتر در دست مى كردند. انگشتر ياقوت براى شرافت و زينتش. فيروزه براى نصرت و ياريش. حديد براى قوتش و عقيق براى حرز و دفع دشمنان و بلا ها.

منبع: حليه المتقين. علامه مجلسى. انتشارات پيمان. چاپ ششم. 1382. صفحات 28 تا

32 مستحب است انگشتر در دست راست باشد.- مكروه است انگشتر در انگشت شهادت و يا انگشت ميانى باشد.- مستحب است از جنس نقره باشد.- مستحب است نگين آن از عقيق باشد، هم‏چنين ياقوت و زبرجد و درّ، زمرّد و فيروزه نيز داراى فضيلت است. براى توضيح بيشتر به كتاب «حليه المتقين» مراجعه نماييد.پرسمان

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.