وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

پوشيدن لباس دوخته شده در احرام

0

پوشيدن لباس دوخته شده در احرام

فهرست این نوشتار:

لگو احکام حج و عمره

20- پوشيدن دوختنى‏

490- بيستم- پوشيدن دوختنى؛ مثل پيراهن، قبا و مانند آن.[1]

 

[1] ( 3). آيات عظام: خامنه‏اى، نورى، سيستانى: پوشيدن لباس دوخته از قبيل پيراهن، شلوار و … و نيز لباسهاى دكمه دار كه بابستن دكمه به شكل پيراهن در مى‏آيد براى مردان در حال احرام جايز نيست؛ آية اللَّه سيستانى: و حرمت پوشيدن لباسهاى تعارف، بدون انداختن دكمه و بدون دست بيرون آوردن، مبنى بر احتياط است و پوشيدن شلوار و زير شلوارى در صورت نداشتن ازار جايز است.

آية اللَّه تبريزى، آية اللَّه خويى: احوط اجتناب از هر جامه دوخته و شبيه دوخته است.

491- احوط اجتناب از مطلق دوخته است‏[1] هرچند كم باشد؛ مثل كمربند[2] دوخته و كلاه.

 

[1] ( 4). آيات عظام: خامنه‏ اى، سيستانى، فاضل: پوشيدن چيز دوخته كه لباس محسوب نمى‏شود، مانند كمربند يا هميان كه پول در آن مى‏گذارند و همچنين استفاده از بند ساعت و مانند آن اشكال ندارد. انداختن لحاف يا پتو و مانند آن كه حاشيه آن دوخته شده بر روى شانه‏ها مانعى ندارد. همچنين دوخته بودن حاشيه جامه احرام بلامانع است.

آية اللَّه خويى: احوط اجتناب از مطلق جامه دوخته و شبيه دوخته است ولى انداختن پتوى حاشيه‏دار كه طرفين آن را با نخ دوخته‏اند مانع ندارد.( استفتائات، ص 241، س 712).

آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: استفاده از اين اشياء براى محرم جايز است، هر چند دوخته باشد: 1- هميان وكمربند كه براى حفظ پول به كمر مى‏بندند. 2- فتق‏بند. 3- كفشى كه تمام روى پا را نپوشاند.
[2] ( 5). آيات عظام: خامنه‏اى، تبريزى، سيستانى، فاضل، مكارم: كمربند دوخته اشكالى ندارد. آية اللَّه تبريزى: ولى پوشيدن شب كلاه جايز نيست.

آية اللَّه سيستانى: به ذيل 490 مراجعه شود.

پوشيدن دمپايى دوخته و ساعت با بند دوخته‏

 

492- پوشيدن دمپايى دوخته كه تمام روى پا را نمى‏گيرد، براى مرد محرم، چه حكمى دارد؟[1] 493- به مچ بستن ساعتى كه بند آن دوخته است، چه حكمى دارد؟[2]

 

[1] ( 1). آيات عظام: خامنه ‏اى، سيستانى، صافى، فاضل و مكارم: اشكال ندارد.

آية اللَّه بهجت و آية اللَّه نورى: احتياط در ترك است.
[2] ( 2). آيات عظام: بهجت، صافى، نورى: احتياط در ترك است.

آيات عظام تبريزى، خامنه ‏اى، سيستانى، صافى، فاضل، مكارم اشكال ندارد.

هميان و قمقمه و فتق بند دوخته‏

 

494- به كمر بستن و همراه داشتن هميان پول، هرچند دوخته باشد، اشكال ندارد؛ و بهتر اجتناب از گره زدن آن است.

495- استفاده از فتق ‏بند دوخته در فرض ضرورت، جايز است، ولى بنابر احتياط كفّاره دارد.[1]

496- از به دوش انداختن قمقمه‏اى كه در محفظه دوخته شده قرار دارد، بنابر احتياط،[2] اجتناب شود[3] ولى در دست گرفتن آن، مانع ندارد.[4]

 

[1] ( 3). آية اللَّه تبريزى: كفّاره هم ندارد.

آية اللَّه خامنه‏اى: حكم آن در ذيل مسأله 491 آمده است.

آية اللَّه سيستانى، آية اللَّه مكارم: ضرورت لازم نيست و كفّاره هم ندارد.

آية اللَّه صافى، آية اللَّه فاضل: اولى‏ اين است كه كفّاره بدهد.
[2] ( 4). آية اللَّه فاضل: احتياط مستحب.
[3] ( 5)- آية اللَّه بهجت: اگر مثل هميان باشد و صدق لبس نكند اشكال ندارد.

آيات عظام تبريزى، سيستانى، فاضل: مانعى ندارد.

آية اللَّه مكارم: حمل كيف‏ها و ساك‏هاى دوخته، هر چند به شانه و گردن بيندازد مانعى ندارد.
[4] ( 6)- آية اللَّه خامنه‏اى: پوشيدن هميان و كمربند و ديگر دوخته‏هاى كوچك كه به آن لباس گفته نمى‏شود اشكال ندارد.

استفاده از پتو

 

2/ 496- در صورت سرد شدن هوا آيا افراد مُحرم مى توانند از پوشش ديگرى مثل پتو يا لباس استفاده نمايند؟[1]

 

[1] ( 7). آيةاللَّه بهجت: مانعى ندارد و اگر بر شانه مى‏اندازند بايد مخيط نباشد.

آيةاللَّه فاضل؛ آية اللَّه خامنه‏اى: چنانچه مخيط يا شبه مخيط نباشد اشكال ندارد ولى بايد مردان سرشان و زنان صورتشان را نپوشانند و دوخته بودن حاشيه پتو هم مانع ندارد.

آية اللَّه مكارم: استفاده از پتو مانعى ندارد؛ آية اللَّه سيستانى: و حتى دوخته بودن حاشيه‏هاى لباسهاى احرام و نيز دوختن مارك بر آن مانعى ندارد.

حكم پوشيدن دستكش براى بانوان‏

 

497- پوشيدن «قفازين»[1] براى زنها جايز نيست‏[2] ولى پوشيدن لباس دوخته، هرقدر كه باشد براى آنها جايز است و كفّاره ندارد.

 

[1] ( 1). قفازين چيزى بوده كه زنهاى عرب براى حفظ از سرما، در آن پنبه مى‏گذاشتند و دست مى‏كردند
[2] ( 2). آية اللَّه بهجت: پوشيدن هر نوع دستكش جايز نيست مگر در حال ضرورت.

آيات عظام تبريزى، خامنه‏اى، سيستانى، مكارم: منظور از قفازين هر نوع دستكش است.

آية اللَّه صافى و آية اللَّه فاضل: بنابر احتياط واجب پوشيدن هر نوع دستكش براى بانوان در حال احرام جايز نيست آية اللَّه فاضل: ولى كفاره ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.