وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

وقف برای فرقه شیخیه 

2

وقف برای فرقه شیخیه

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

وقف برای فرقه شیخیه [وقف باطل ]

پرسش :شخصى در زمان گذشته با حضور در دفتر اسناد رسمى، بعضى از اموال مورد تنازع و اختلاف را اجباراً به نفع رهبرِ فِرقه شیخیّه در کرمان صلح و از طرف آن شخص مورد صلح را وقف کرده است. آیا شرعاً اعمال فوق لازم الاجرا بوده و یا باطل و بى اثر است؟

پاسخ :وقف بر فرقه مزبور و سران آنها صحیح نیست و اعتبارى ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی .

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احكام خريد و فروش

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. قدسی می گوید

    سلام. جهت صدور فتوای آقا و دلیل فقهی ایشان را نمی دانم؛ اما {{{اگر مطابق متن سوال این صلح و وقف در دفتر اسناد رسمی صورت گرفته است ، علی القاعده، باید اسناد مالکیت رسمی خودش را به سردفتر ارائه کرده باشد. پس مالکیت پیشین او (هرچند ظاهری) از نظر مراجع رسمی و قانونی احراز می شود. در قوانین فعلی نیز هیچ استثنائی در مورد شیخیه ذکر نشده است. مؤید آن هم رویه موجود نسبت به موقوفات مربوط به شیخیه کرمان که همین الآن هم موجود و رسماً در اختیار خودشان است (مثل مسجد چهل ستون کرمان و بخشی از بازار ) می توانم بگویم}}} به احتمال زیاد، اگر پرسش کننده به دادگاه مراجعه کند از نظر قانون و رویه رسمی در ایران هم آن صلح و هم این وقف کذایی صحیح و معتبر در نظر گرفته می شود.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      دقت بفرمایید سند و مالکیت دلیل بر قطعی بودن ملکیت نیست بلکه نبود موانع فقهی نیز شرط است. ثانیا فرض سوال وقف هست. اگر دادگاه محرز شود که مسئله ای خلاف شرع هست حتما باید شرع را ملاک قرار بدهید و به همین در قانون اساسی و قانون مدنی تاکید شده است. در هر حال ظاهرا اطلاعی از رویه فقه القضا ندارید. آنچه که هست این است که برای ملکیت موانع مثل ارتدادیا … نباید باشد.
      قاعده کلی فقهی و قانونی هم این هست اگر دفتر اسناد رسمی یاجای دیگر چیزی را ثبت کرده باشد که قابلیت ملکیت شرعی نباشد اعتبار ندارد.
      وفقکم الله لکل الخیر