نکوهش رد احسان دیگران در روایات

نکوهش رد احسان دیگران در روایات
ردّ احسان ممنوع
1. در حديثى معتبر مىخوانيم كه دو تن به خانه حضرت على عليه السلام رفتند. حضرت براى هر كدام از آنها بالشى نهاد. يكى بر روى آن نشست وديگرى خوددارى كرد. حضرت فرمود: «بر روى آن بنشين كه كرامت را جز درازگوشان رد نمىكند». سپس به نقل از رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: «هرگاه كسى كه نزد قوم خود گرامى است مهمان شما شود او را گرامى بداريد».[10]
2. از حضرت رسول صلى الله عليه و آله روايت شده است كه فرمود: «هر كه را اكرام كنند ومقدمش را گرامى دارند، نبايد اكرام را رد كند كه كرامت را رد نمىكند مگر درازگوش».[11]
3. در چندين حديث آمده است كه از امام رضا عليه السلام پرسيدند: اينكه كرامت را نبايد رد كرد منظور چه امورى است؟ فرمود: در مجلسى جايى برايش بگشايند، يا عطر خوشى برايش بياورند، يا بالشى برايش بگذارند ومانند اين موارداز كرامتها».[12]
پاداش پذيرايى از مؤمن
1. از حضرت رسول صلى الله عليه و آله روايت شده است كه فرمود: «هر كس به گروهى از مسلمانان خدمت كند، خداوند متعال به تعداد آنان به او خدمتكار بهشتى كرامت مىفرمايد».[13]
2. از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «هر كه تحفهاى براى مؤمنى بياورد، مثل بالش يا متّكا، يا غذا، يا لباس، يا سلامى به او كند، بهشت آمادهمىشود كه پاداشش دهد. خداوند متعال وحى كند كه من طعام بهشت را بر اهل دنيا حرام كردهام، مگر نسبت به پيامبر يا وصىّ پيامبر. امّا هنگامى كه روز قيامت فرا رسد خداوند به بهشت خطاب مىكند: «امروز پاداش تحفههاى آنها را بده!» سپس غلامان وكنيزانى با طبقهايى كه دستمالهايى از مرواريد بر روى آن كشيده شده از بهشت بيرون آمده، نزد آنان مىروند. امّا هنگامى كه آنها به جهنّم وعذابهاى آن وبهشت وآنچه در آن است نگاه مىكنند (از شدّت وحشت) هوش از سرشان مىرود وچيزى از آن غذاها نمىخورند. پس منادى آنها را از زير عرش ندا كند كه خداوند جهنّم را بر كسى كه از طعامهاى بهشتى بخورد حرام كرده است.دراين هنگام دست درازمىكنندوازغذاهاى بهشتى مىخورند».[14]
[10] .كافى، ج 2، ص 658 ح 6.
[11] . كافى، ج 2، ص 659، ح 1.
[12] . قرب الإسناد، ص 91، ح 294؛ بحارالأنوار، ج 75، ص 140، ح 1.
[13] . معانى الأخبار، ص 163.
[14] . كافى، ج 2، ص 206، ح 4.