نزدیکی جنسی بعد از وقوف به عرفات و مشعر

نزدیکی جنسی بعد از وقوف به عرفات و مشعر
وقوع بعد از وقوف مشعر
353- اگر اين عمل، بعد از وقوف به عرفات و مشعر واقع شود، دو صورت دارد:[1] اول: واقع شدن قبل از گذشتن از نصفِ[2] طواف نساء كه در اين صورت، حج صحيح است و
فقط بايد كفّاره بدهد؛ دوم: بعد از اتمام نصف طواف نساء[1] كه حج، صحيح و بنابر اقوى كفّاره هم ندارد.[2]
[1] ( 4). آية اللَّه خامنه اى: بعد از وقوف به مشعرالحرام و قبل از اتمام طواف نساء، اگر آميزش جنسى انجام شود حج صحيح است و فقط بايد كفّاره بدهد.
[2] ( 5). آيات عظام تبريزى، خويى، صافى، گلپايگانى: اگر اين عمل پيش از طواف نساء و يا قبل از تمام شدنشوط پنجم باشد، حج او صحيح است ولى بايد كفّاره بدهد.
آية اللَّه بهجت: اگر اين عمل در دور سوم طواف نساء باشد و همچنين اگر در دور چهارم باشد، بنابر احتياط و اگر بعد از دور پنجم طواف نساء بوده كفّاره نيز ندارد على الأظهر الأشهر اگرچه احوط كفّاره است.( مناسك شيخ، ص 16 و 93)
آية اللَّه سيستانى: اگر اين عمل قبل از طواف نساء و يا قبل از اتمام شوط چهارم طواف نساء باشد، حجش صحيح و كفّاره دارد و اگر بعد از آن باشد كفّاره هم ندارد.( مناسك، مسأله 222).
آية اللَّه فاضل: اگر قبل از تمام شدن شوط سوّم باشد حج او صحيح و كفّاره دارد.
آية اللَّه مكارم: اگر قبل از طواف نساء اين عمل صورت گيرد، حجش صحيح ولى گناه كرده است و كفاره آن يك شتر است.
[1] ( 1). آية اللَّه نورى: بعد از تمام شدن شوط پنجم طواف نساء.
آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: بعد از تجاوز از 5 شوط اگر مرتكب شود، حج او صحيح و كفّاره نيز ندارد، اگرچه احوط است.
[2] ( 2). آية اللَّه نورى: على الأظهر الاشهر، گرچه احوط كفّاره است.
نظر آية اللَّه بهجت و آية اللَّه مكارم در صورت اول گذشت.
آية اللَّه تبريزى: بعد از شوط پنجم كفّاره ندارد.
آية اللَّه فاضل: اگر اين عمل بعد از تمام شدن شوط سوّم باشد كفّاره نيز ندارد.
منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.