ميقات در جحفه آیا مخصوص در جحفه است

ميقات در جحفه آیا مخصوص در جحفه است
عدم خصوصيت مسجد در جحفه
257- ميقات در جحفه، خصوص مسجد نيست و از هر جاى آن، احرام صحيح است.
ميقات حجّاجى كه ابتدا به مدينه يا جده مىروند
258- حجاجى كه ابتدا به مدينه مىروند، بايد در مسجد شجره محرم شوند؛ و حجاجى كه به جده رفته و از آنجا به مكه مىروند (حجاج مدينه بعد)، احتياط آن است كه بدون احرام به جدّه[1] بروند و از اهل اطلاع و مورد اعتماد تحقيق كنند، اگر معلوم شد كه جدّه يا «حده»، محاذى با يكى از ميقاتها است، از آنجا محرم شوند؛ و گرنه به يكى از مواقيت- مثل جحفه- بروند و از آنجا محرم شوند؛[2] واگر نتوانستند به ميقات بروند، با نذر[3] از جده محرم شوند؛ و بهتر آن است كه در «حده» احرام را تجديد كنند، اگرچه لازم نيست.
[1] ( 3). آية اللَّه تبريزى: محاذات جدّه با يكى از مواقيت ثابت نيست بلكه اطمينان به عدم محاذات آن است، پس احرام از جدّه مجزى نيست و بر حاجى لازم است از محل خود يا در راه قبل از رسيدن به جدّه، بهمقدارى كه قابل ملاحظه- باشد هر چند در هواپيما باشد- نذر احرام نموده و از محلّ نذر احرام ببندد و يا به يكى از مواقيت رفته، احرام ببندد و يا به رابغ برود و آنجا با نذر احرام، محرم شود.
آية اللَّه خويى: احرام از جده، حتى با فرض محاذى بودن آن با ميقات، مجزى نيست و بر حاجى لازم است كه در صورت امكان به يكى از مواقيت برود يا از وطن خود يا در راه، قبل از رسيدن به جده به مقدارى كه قابل ملاحظه باشد هرچند در هواپيما باشد، نذر احرام نموده و از محل نذر احرام ببندد و يا اينكه پس از ورود به جده، به محلى كه رابغ نام دارد برود و از آنجا با نذر احرام، قبل از ميقات احرام ببندد.
آية اللَّه خامنه اى: واجب است براى محرم شدن به يكى از ميقاتها برود و در صورتى كه نتواند به يكى از ميقاتها برود، احتياط واجب اين است كه با نذر از جدّه احرام ببندد.
آية اللَّه سيستانى: با ملاحظه نقشههاى جغرافيايى، نقطه محاذى جحفه، در جنوب شرقى جده واقع است ولذا با نذر مىشود در فرودگاه جده احرام بست؛ زيرا قبل از ميقات واقع است و اما نذر احرام در هواپيما يا قبل از آن، با علم به اينكه به ناچار زير سايه خواهد رفت مورد اشكال است.
آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: جايز نيست از جدّه با نذر محرم شوند بلكه بايد به جحفه رفته، از آنجا محرم شوند.
آية اللَّه فاضل: محاذات جدّه با هيچ يك از ميقاتها ثابت نيست. بنابراين بايد يا به ميقات يا محاذات ميقات برود ولى براى عمره مفرده مىتواند از ادنى الحل محرم شود.
آية اللَّه مكارم: محاذات جدّه با هيچيك از ميقاتها ثابت نيست بنابراين بايد يا به ميقات يا به محاذات ميقات برود و يا اگر نمىتواند احتياطاً نذر كند و در ابتداى حرم تجديد احرام كند.
آية اللَّه نورى: اگر از جدّه مستقيماً عازم مكّه شوند ميقات آنان« جحفه» است.
�ƅ�l��
منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.