وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

رو به قبله بودن حیوان هنگام ذبح

19

رو به قبله بودن حیوان هنگام ذبح

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س.
الف) اگر کسی موقع بریدن سر حیوان به خاطر فراموشی یا ندانستن مسأله، آن را رو به قبله قرار ندهد، آیا حیوان حرام می­ شود؟
ب) اگر کسی که سر حیوان را می برد، به خاطر فراموشی نام خدا را نبرد، آیا حیوان حرام می شود؟ و اگر به جهت ندانستن مسأله مراعات نشده، حکم چیست؟
ج.
الف) حیوان حرام نمی شود و خوردن آن اشکال ندارد.
ب) اگر از روی فراموشی بوده اشکال ندارد؛ ولی اگر حکم مسأله را نمی‌دانسته، حرام می‌شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.

 


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

رو به قبله بودن حیوان [رو به قبله بودن ]
پرسش :در هنگام ذبح چه قسمتی از بدن حیوان باید رو به قبله باشد؟
پاسخ :در موقع سر بریدن باید جلو بدن حیوان رو به قبله باشد و اگر عمداً رو به قبله نکنند حیوان حرام مى‏شود، ولى اگر از روى فراموشى یا ندانستن مساله یا اشتباه کردن قبله، حیوان را به سمتى غیر از قبله سر ببرند حرام نیست.
ذبح در جایی که علم به قبله نیست [رو به قبله بودن ]
پرسش :در شكار پرنده در جنگل كه قبله رو نميدونيم كجاست و ذبح هم بلد نيستيم چه كار بايد بكنيم؟
پاسخ :ذبح را یاد بگیرید ولی با توجه به سوال عدم رعایت قبله ضرری به حلال بودن آن نمی زند.
اگر قبله را نتوان تشخیص داد [رو به قبله بودن ]
پرسش :در حال شکار در کوه و جنگل و غیره که قبله مشخص نیست باید چه کار کرد؟
پاسخ :سر بریدن حیوانات باید رو به قبله باشد و هرگاه قبله را پیدا نکند باید به گمان خود عمل نماید و اگر تحصیل گمان ممکن نیست و نیاز به سر بریدن حیوان دارد به هر طرف که انجام دهد صحیح است.
انحراف از قبله ذابح [رو به قبله بودن ]
پرسش :انحراف ذبیحه از قبله تا چه مقدار بى اشکال است؟
پاسخ :به مقدارى که عرفاً آن را رو به قبله بگویند کافى است.
ترک سهوی یکی از شرائط ذبح [رو به قبله بودن ]
پرسش :اگر یک یا چند شرط از شرایط ذبح سهواً ترک گردد، آیا خوردن چنین ذبیحه اى حلال است؟ آیا در این جهت فرقى در شرایط وجود دارد؟
پاسخ :در صورتى که قبله یا نام خدا فراموش شود، ذبیحه حلال است، بقیّه اشکال دارد.
روش رو به قبله کردن حیوان [رو به قبله بودن ]
پرسش :آیا در رو به قبله کردن حیوان، روش خاصّى وجود دارد؟ اگر جواب منفى است، بهترین روش آن که مطابق با احتیاط باشد کدام است؟
پاسخ :در مثل گوسفند و طیور معمولاً آنها را مى خوابانند بطورى که سر و سینه و پاهاى آن رو به قبله باشد، و در صورتى که ایستاده ذبح یا نحر کنند باید سر و دستها رو به قبله باشد.
رو به قبله بودن ذابح [رو به قبله بودن ]
پرسش :آیا در هنگام ذبح رو به قبله بودن ذابح نیز شرط است؟
پاسخ :رو به قبله بودن ذابح شرط نیست; ولى مستحب است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حتما بخوانيد

 

ویژه نامه و بخش احکام جامع سایت هدانا

ویژه نامه احکام متفرقه

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

19 نظرات
  1. هاشم می گوید

    از لطف شما بسیار سپاسگزارم خدا اجرتان دهد ببخشید وقت گرانقدر شما را گرفتم حلال کنید بنده رو در پناه حق

  2. هاشم می گوید

    با عرض سلام و معذرت و پوزش فراوان ببخشید اگه تو این مدت شما را به زحمت انداختم برادر فقط بعنوان سوال آخر میشه یه توضیح درباره این متنی که در پایان حدیث آمده بفرمایید این متن منظورمه بزرگوار
    (الباوردي – عن بشر بن عطية، وضعف) آیا خود متقی هندی این حدیث را ضعیف دانسته اند؟؟
    بازم از شما خواهشمندم بنده رو حلال کنید برادر

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بله متقی هندی ضعیف دانسته است.
      خود باوَرْدِي مستقیم نمی تواند از بشر بن عطية نقل کند ظاهرا طریق سندی او: من طريق بُرْد بن سنان، عن مكحول، عن بشر بن عطية است.
      ابن حبان از رجالیون اهل سنت درباره بشر بن عطية گفته است : ذكره ابن حِبّانٍ، وقال: لا أعتمد على إسنادِ خبره. به روایات این شخص نمی شود اعتماد کرد!.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. هاشم می گوید

    خب حال در این روایت با توجه به نوع متن این روایت نوع لعن از کدام دسته میباشد؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      در این زمینه با دفتر مرجع بزرگوارتان تماس حاصل نمایید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  4. هاشم می گوید

    منظورتان از نوع لعن چیه حاج آقا؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بستگی به متن روایت دارد. در برخی از روایات نوع لعن نشان می دهد که از رحمت خدا به صورت کامل دور هست. و گاهی برخی گناهان عمر را کوتاه می کند.
      در هر حال بستگی به متن روایت و نوع گناه دارد.

      وفقکم الله لکل الخیر

  5. هاشم می گوید

    بله کاملأ حق با شماست بررسی این روایات نیاز به اجتهاد دارد و به را حتی نمیتوان به آن ورود کرد.یه سوال دهنمو مشغول کرده اگر کسی طبق این حدیث مورد لعن و نفرین خداوند و فرشتگان قرار بگیرد،ایا خدا و فرشتگان دیگر از او در برابر بلایا حفاظت میکنند ؟؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بستگی به نوع لعن دارد. اما لزوما اگر کسی مورد لعن باشد دلیل بر این نیست که حفظ نشود.
      وفقکم الله لکل الخیر

  6. هاشم می گوید

    سلام علیک فقط در کتاب میزان الحکمه آمده در مورد یکی از همین گناهان ذکر شده در روایت ولی نمیدانم چرا مرحوم ری شهری این روایت را ذکر کرده اند ؟؟
    یه سوال دیگه این روایت در خود منابع اهل سنت از چه اعتباری برخوردار است؟؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بنده کتاب میزان الحکمه را بررسی نکرده ام.
      ببینید لعن در هر جایی مطابق با همان لحن کلام و حدیث هست هر گناهی می تواند یک نوع لعن و دوری از رحمت خدا را به همراه داشته باشد، در این موارد و روایتی که گفتید حتی اگر برای اهل سنت باشد یا ضعف سند داشته باشد همین ملاکی که بیان شد را بپذیریم و حکم بدهیم که روایت قابل قبولی است. اما دقت کنید لعن شدت و ضعف دارد، لعنی که برای کفار آمده است را با درجه این لعن یکی ندانید.
      اعتبار روایات اهل سنت برای ما بستگی به روایت و همخوانی با اصول کلی روایات شیعه دارد و شناخت آن با مجتهد است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  7. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

    سلام علیکم
    بررسی شد و چنین روایتی در منابع شیعه یافت نشد. لذا از اعتبار لازم برخوردار نیست.
    وفقکم الله لکل الخیر

  8. هاشم می گوید

    سلام علیکم من خود این روایت را با متن زیرش کامل براتون میگذارم فقط با عرض پوزش کمی طولانی است
    ((44057- ألا لعنة الله والملائكة والناس أجمعين على من انتقص شيئا من حقي، وعلى من أبى عترتي، وعلى من استخف بولايتي، وعلى من ذبح لغير القبلة، وعلى من انتفى من ولده، وعلى من برئ من مواليه، وعلى من سرق من منار الأرض وحدودها، وعلى من أحدث في الإسلام حدثا أو آوى محدثا، وعلى ناكح البهيمة، وعلى ناكح يده، وعلى من أتى الذكران من العالمين، وعلى من تحصر ولا حصور بعد يحيى بن زكريا، وعلى رجل تأنث وعلى امرأة تذكرت، وعلى من أتى امرأة وابنتها، وعلى من جمع الأختين إلا قد سلف، وعلى مغور الماء المنتاب، وعلى المتغوط في ظل النزال، وعلى من آذانا في سبلنا، وعلى الجارين أذبالا، وعلى الماشين اختيالا وعلى الناطقين أشفارا بالخنى، وعلى الشابين فضالا، وعلى المعقوس نعالا. “الباوردي – عن بشر بن عطية، وضعف”.))

  9. هاشم می گوید

    بگذارید حقیر یه راهنمایی خدمتتان بکنم این کتاب در سایت اینترنتی کتابخانه مدرسه فقاهت موجوده این حدیث هم در جلد ۱۶ صفحه ۹۹ قرار دارد
    در پناه حق

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      متن عربی حدیث را کپی و اینجا ارسال بفرمایید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  10. هاشم می گوید

    سلام علیکم برادر
    پرسش بنده به دست مبارکتان رسید اگر امکانش هست هر موقع صلاح دانستید جواب بدهید خدا اجرتان دهد

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم برادر عزیز
      بابت تاخیر عذر خواهی می کنیم، گاهی مشغله کاری و حجم سوالات عزیزان در سایر بخش ها زیاد هست و طول می کشد. از شکیبایی شما تشکر می کنیم.
      وفقکم الله لکل الخیر

  11. هاشم می گوید

    ببخشید آیا این حدیثی که در کنزالعمال آمده حدیث ۴۴۰۵۷ (لعنت خدا و ملایکه و مردم بر کسی که غیر از طرف قبله ذبح کند) از اعتبار برخوردار است ؟؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      کنز العمال کتاب اهل سنت است!. باید متن عربی حدیث را ببینیم تا بررسی کنیم.
      وفقکم الله لکل الخیر