وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

كفاره روزه پدر و مادر بعد از فوت

0

كفاره روزه پدر و مادر بعد از فوت

در نوشتار قبل حکم روزه قضای والدین مطرح شد از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

 

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

كفاره روزه پدر بعد از فوت

379. اگر شخصى فوت کند، چه کسى بايد کفّاره روزه او را بپردازد؟ آيا بر پسران و دختران وى دادن کفّاره واجب است يا شخص ديگرى هم مى‌‏تواند آن را بدهد؟
ج) کفّاره روزه که بر پدر واجب است، اگر به نحو تخييرى بوده است، يعنى وى هم توانايى روزه گرفتن را داشته و هم اطعام را، در اين صورت اگر بتوان آن را از تَرَکه خارج کرد، از آن برداشت مى‌‏شود و در غير اين صورت بنا بر احتياط بر پسر بزرگتر واجب است که روزه را بگيرد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


 

مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: کفارات مختلفه که بر ذمه میت هست از اصل ترکه خارج می شود یا از ثلث ؟

پاسخ: از ثلث برداشته می شود . استفتائات معظم له .
 

احکام روزه قضای ماه رمضان پدر (كه بنابر احتیاط لازم، بر پسر بزرگتر واجب است)

مسأله ۲۰۹۴. بعد از مرگ پدر، پسر بزرگتر، بنابر احتیاط لازم، باید قضای روزه ماه رمضان او را با توضیحی كه در فصل (نماز قضای پدر) بیان شد، به جا آورد و می‌تواند به جای هر روز یک مدّ (تقریباً 750 گرم) طعام به فقیر بدهد که در این صورت، قضای روزه‌‌های پدر، بر او واجب نیست؛ ولی اگر میّت وصیّت كرده كه برای روزه‌هایش اجیر بگیرند، دادن طعام كافی نیست و در این صورت، باید از ثلث مال او برای روزه‌های قضایش، فردی را اجیر کنند.

۲۵. شایان ذکر است همه احکام و شرایط واجب شدن قضای ‌روزه پدر بر پسر بزرگتر همانند نماز قضای ‌پدر است. برای ‌آشنایی ‌بیشتر با احکام آن به فصل مربوط به نماز قضای ‌پدر، مراجعه شود.

مسأله ۲۰۹۵. اگر پدر غیر از روزه رمضان، روزه واجب دیگری را مانند روزه نذر نگرفته باشد، یا اجیر شده و نگرفته باشد، قضای آن بر پسر بزرگتر لازم نیست.

مسأله ۲۰۹۶. بعد از مرگ مادر احتیاط مستحب است پسر بزرگتر، قضای روزه ماه رمضان او را به تفصیلی كه در فصل (نماز قضای پدر) بیان شد، به جا آورد؛ همچنان که کافی است به جای هر روز یک مدّ (تقریباً 750 گرم) طعام به فقیر بدهد، ولی اگر مادر وصیّت كرده كه برای روزه‌هایش اجیر بگیرند، دادن طعام كافی نیست و در این صورت، باید از ثلث مال مادر برای روزه‌‌های قضایش، فردی را اجیر کنند.رساله توضيح المسائل جامع آيت الله سيستاني .

پرسش: مادرم تعدادی روزه قرضی دارد. با هر زحمتی که هست روزهای ماه مبارک رمضان را روزه می گیرد ولی توانایی ادای روزه های قرضی خود را (به دلیل کهولت سن وبیماری) در خود نمی بیند. حال آیا من به عنوان فرزند اومی توانم (در حالی که در قید حیات است) روزه های قرضی را ادا کنم؟

پاسخ: قبل از فوت ایشان جایز نیست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سيستاني .


مطابق نظر آيت الله مكارم شيرازي
مطابق نظر آيت الله مكارم شيرازي

مسأله 1438ـ بعد از مرگ پدر یا مادر باید پسر بزرگتر قضاى نماز و روزه آنها را به شرحى که در مسائل قضاى نماز گفته شد (1205) به جا آورد.

مسأله 1439ـ اگر ولى میّت نداند که میّت قضاى روزه بر ذمّه دارد یا نه، واجب نیست براى او قضا بگیرد و اگر اجمالاً بداند مقدارى قضاى روزه بر ذمّه اوست باید به اندازه اى که یقین دارد به جا آورد و بیش از آن لازم نیست. رساله توضيح المسائل.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مكارم شيرازي .


طبق نظر آيت الله صافي گلپايگاني
طبق نظر آيت الله صافي گلپايگاني

مسأله ۱۷۲۱. بعد از فوت پدر و هم‌چنين بنابر احتياط واجب مادر، پسر بزرگ‎تر بايد قضاي نماز و روزه آنان را به تفصيلي كه در مسأله ۱۳۹۹ گفته شد به جا آورد.

مسأله ۱۷۲۲. اگر پدر و مادر غير از روزه رمضان روزه واجب ديگري را مانند روزه نذر نگرفته باشند، احتياط واجب آن است كه پسر بزرگ‎تر قضا نمايد.

مسأله ۱۷۱۰. اگر قضاي روزه ميتي را گرفته باشد، احتياط مستحب آن است كه بعد از ظهر روزه را باطل نكند.

مسأله ۱۷۱۱. اگر به واسطه مرض يا حيض يا نفاس روزه رمضان را نگيرد، و پيش از تمام‌شدن رمضان بميرد، لازم نيست روزه‎هايي را كه نگرفته براي او قضا كنند. رساله توضيح المسائل آيت الله صافي گلپايگاني . 

س34. كفّاره‌ روزه‌ رمضان‌ و كفّاره‌ حنث‌ نذر، قسم‌ و عهد آيا از اصل‌ مال‌ ميت‌ بايد داده‌ شود يا از ثلث‌ اگر به‌ آن‌ وصيّت‌ كرده‌ باشد؟
ج‌ ـ اگر وصيت‌ كرده‌ كه‌ اينها را از ثلث‌ بدهند از ثلث‌ برداشته‌ مي‌شود و در غير اين‌ صورت‌ از اصل‌ مال‌ برداشته‌ مي‌شود.
س52. شخصي‌ در ماه‌ رمضان‌ مريض‌ بوده‌ روزه‌ نگرفته‌ ـ بعد از ماه‌ رمضان‌ هم‌ مريض‌ بوده‌ ـ و اوّل‌ ذي‌القعده‌ فوت‌ كرد و در حيات‌ خود كفاره‌ ماه‌ رمضان‌ را كه‌ روزي‌ 750 گرم‌ باشد اطعام‌ نداده‌،حالا كفّاره‌ بر عهده‌ كيست‌ آيا از اصل‌ مال‌ برداشت‌ شود يا نه‌ ويا اينكه‌ بر پسر بزرگ‌ قضا واجب‌ است‌ يا نه‌؟
ج‌ ـ در فرض‌ سؤال‌، اگر از اوّل‌ ماه‌ رمضان‌ تا وقت‌ فوت‌ مريض‌ بوده‌ قضا و كفّاره‌ ندارد و اگر در ماه‌ رمضان‌مريض‌ نبوده‌ و عمداً روزه‌ نگرفته‌ و بعد از ماه‌ رمضان‌ مريض‌ شده‌ بايد كفاره‌ عمد از اصل‌ مال‌ برداشته‌ شود و قضا هم‌ دارد و اگر در ماه‌ رمضان‌ مسافر بوده‌ وبه اين‌ جهت‌ روزه‌ نگرفته‌ و بعد از ماه‌ هم‌ مريض‌ شده‌ تا فوت‌ كرده‌ كفاره ‌ندارد ولي‌ قضاء دارد و در تمام‌ صور قضاء بعهده‌ پسر بزرگ‌ است‌. 
س54. شخصي‌ سالها قادر به‌ روزه‌ گرفتن‌ نبوده‌ تا آخر عمر هم‌ نتوانست‌ روزه‌ بگيرد و همه‌ساله‌ كفّاره‌ صوم‌ را پرداخت‌ نموده‌ است‌. آيا قضاي‌ روزه‌ به‌ گردن‌ چنين‌ شخصي‌ هست‌ يا خير؟ شخص‌ مذكور وصيّت‌ هم‌ كرده‌ است‌ چهل‌ سال‌ روزه‌ براي‌ او بدهند تكليف‌ ورّاث‌ ووصي‌ اوچيست‌؟
ج‌ ـ در فرض‌ سؤال‌ قضاي‌ روزه‌ ايّامي‌ كه‌ مريض‌ بوده‌ بر او واجب‌ نيست‌، لكن‌ چنانچه‌ وصيّت‌ او زائد بر ثلث‌ نيست‌ و احتمال‌ مي‌دهند كه‌ قبل‌ از بيماري‌ روزه‌ به ذمّه‌ او بوده‌، عمل‌ به‌ وصيّت‌ واجب‌ است‌. واللّه‌ العالم‌.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی صافي گلپايگاني .


آيت الله شبيري زنجانيآيت الله شبيري زنجاني

سوال
245 – آیا کفاره روزه های پدر هم علاوه بر قضا بر پسر بزرگتر واجب است؟
پاسخ

كفّارۀ افطار صوم، بر پسر بزرگتر واجب نيست، و اگر ميّت، تركه‌اى دارد بايد از آن اداشود. بلى چنانچه كفّاره متعيّن در صوم شده باشد ادای آن بر پسر بزرگتر واجب است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی شبیری زنجانی.

 

حتما بخوانيد*- ويژه نامه احكام روزه



كليد : كفاره روزه پدر و مادر بعد از فوت كفاره روزه پدر و مادر بعد از فوت كفاره روزه پدر و مادر بعد از فوت كفاره روزه پدر و مادر بعد از فوت كفاره روزه پدر و مادر بعد از فوت كفاره روزه پدر و مادر بعد از فوت كفاره روزه پدر و مادر بعد از فوت كفاره روزه پدر و مادر بعد از فوت كفاره روزه پدر و مادر بعد از فوت كفاره روزه پدر و مادر بعد از فوت كفاره روزه پدر و مادر بعد از فوت كفاره روزه پدر و مادر بعد از فوت كفاره روزه پدر و مادر بعد از فوت  كفاره روزه پدر و مادر بعد از فوت  كفاره روزه پدر و مادر بعد از فوت

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.