وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

علم لدنی امام حسین و پرسش از اصحاب درباره کربلا

0

علم لدنی امام حسین و پرسش از اصحاب درباره کربلا

 

پرسش:امام حسين چون به كربلا رسيدند پرسيدند نام اين سرزمين چيست.همين كه نام كربلا را شنيد فرمود اين مكان جاي فرود آمدن ما و محل ريختن خون ما و جايگاه قبور ماست.اين خبر را جدم رسول خدا به من داده است.ائمه داراي علم لدني مي باشند.

 

1- وقتي امام مي داند چه لزومي براي پرسش از اصحاب است؟

2- جايي خواندم كه زمين كربلا را امام حسين از قبل خريداري كرده بود.آيا درست است ؟

3- وقتي امام مي دانند شهيد مي شوند چرا بعضي از اصحاب را براي صحبت با دشمن مي فرستادند مثلا ظاهرا روز هشتم يزيد بن حصين همداني از امام اجازه گرفت تا با عمر بن سعد گفتگو كند.در صورتيكه امام حسين از رسول اكرم محل و نوع شهادت را مي دانست.

 

پاسخ:

1ـ وقتي معلّم جواب سوالات را مي داند، براي چه از دانش آموزان مي پرسد؟ براي آنكه بهتر در خاطرشان بماند. وقتي مادر خودش نام اشياء را مي داند، براي چه از كودك تازه زبان باز كرده اش مي پرسد كه « اين چيه؟» مي خواهد فرزندش نام اشياء را ياد بگيرد. پس سوال كردن، لزوماً ناشي از جهل نيست.

امام حسين(ع) نيز پرسيدند تا مطلب به صورت حديث در آيد و در تاريخ بماند، تا آيندگان بفهمند كه حضرتش اتّفاقي در آن نقطه فرود نيامده اند، بلكه برنامه ي از پيش تعيين شده دارند. نحوه ي سوال نمودن حضرت نيز نشان مي دهد كه براي دانستن نمي پرسند؛ بلكه مي پرسد كه آنها نام كربلا را بياورند تا حضرتش بفهماند كه برنامه اي پيش تعيين شده براي آن حضرت است، كه خداوند متعال به واسطه ي پيغمبرش از آن خبر داده است.

 

2ـ بلي درست است. طبق روايات اهل بيت(ع) آن حضرت، چهار ميل در چهار ميل از محلّ قبر خودشان را خريداري نموده و سپس به مالكان قبلي صدقه دادند به اين شرط كه زائران قبرشان را سه روز ميهمان كنند، و آنها را به سوي قبر راهنمايي كنند؛ امّا آنها به شرط امام(ع) عمل نكردند.

 

3ـ كار امام اين است كه اتمام حجّت كند تا براي كسي عذري نماند. لذا آن حضرت هم خودشان براي آن افراد اتمام حجّت كردند، هم اصحابشان اين كار را كردند تا براي همه ي حاضران اتمام حجّت شود. البته در آن صحبتها، درستها و عبرتهاي فراواني نيز براي ما به يادگار گذاشته اند.

ویژه نامه محرم و صفر

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.