وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

علامه مصباح: امروز مقام معظم رهبری نماد اسلام است

0

علامه مصباح: امروز مقام معظم رهبری نماد اسلام است
 

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: آنچه من در عمر هشتاد و چند ساله خود تجربه کرده‌ام و هر چه پیش رفته‌ام بیشتر آن را باور کرده‌ام، ضرورت اطاعت از رهبری نظام است؛ بنده بیش از 70 سال است که با معارف قرآن، روایات اهل‌بيت عليهم‌السلام، تاریخ اسلام‌ و سیره علما آشنا هستم، و به جرأت مي‌گویم، در طول تاریخ اسلام، بعد از ائمه اطهار علیهم السلام کسی به جامعیت رهبر معظم انقلاب سراغ ندارم.
  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آيت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم در دیدار با جمعی از مسئولان وزارت دفاع با استناد به برخي روایات، اظهار داشت: روزی از همه ما سؤال می‌شود که این عمر را در چه راهی، و با چه نیتی صرف کرده‌ایم. لذا خیلی باید مراقب باشیم؛ چون حتی اگر خلاف روشني هم نداشته باشیم، حداقل غفلت‌های متعددی داشته‌ایم. این جلسات می‌تواند زمینه‌ای برای فکر کردن به اعمال و رفتار گذشته‌مان باشد، تا ببینیم چه كارهايي را انجام داده‌ایم، در کجا کوتاهی یا غفلتي داشته‌ایم و در صدد جبران برآییم.

آيت‌الله محمد تقی مصباح یزدی افزود: يكي از اموري كه من در عمر هشتاد و چند ساله خود به تجربه ضرورت آن را درك  کرده‌ام، و هر چه پیش مي‌رويم، بیشتر آن را باور مي‌كنم، لزوم اطاعت از رهبری نظام است؛ بنده بیش از 70 سال است که با معارف قرآن، روایات اهل‌بيت عليهم‌السلام، تاریخ اسلام‌ و سیره علما آشنا هستم، و به جرأت مي‌گویم، در طول تاریخ اسلام، بعد از ائمه اطهار علیهم السلام کسی به جامعیت رهبر معظم انقلاب سراغ ندارم، و امتيازات ايشان بسيار چشمگير و اعجاب‌آور است.

وی در ادامه ضمن اشاره به برخي از ويژگي هاي رهبر فرزانه انقلاب گفت: حجم کار روزانه ایشان، بسیار زیاد است؛ به حدي كه انجام همه آنها توسط يك نفر در طول روز عجیب به نظر مي رسد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بيان سعه صدر فوق‌العاده مقام معظم رهبری، اظهار داشت: طبیعتاً کار كردن با کسی که به وی مشکوک هستیم، برای هر فردي دشوار است؛ اما ایشان با وجود آن که می‌دانند كساني در پی دسيسه و توطئه هستند، اما با مهربانی با همه برخورد می‌کنند. از سوی دیگر تقيد نسبت به انجام عبادات مستحبي، تعقیبات، و زیارت‌هايي كه هيچ‌گاه از برنامه ایشان حذف نمی‌شود، و نشاط برآمده از این توسلات در سيماي ایشان متجلی است.

استاد اخلاق حوزه علميه با اشاره به این که اگر فضائل ایشان را در يك کفه ترازو، و فضائل همه رهبران عالم را در کفه ديگر ترازو قرار دهیم، باز هم به پای رهبری نمی‌رسند، خاطر نشان كرد: اخلاص رهبري موجب مي‌شود که خداوند توفیقات ويژه‌ای را به ايشان عنایت کند.

اين مفسر قرآن کریم، با تأكيد بر لزوم شکرگزاری به درگاه خداوند به خاطر وجود نعمت عظیم رهبری، افزود: مقام معظم رهبری نماد اسلام و نظام اسلامی است، و ما هر چه برای این نعمت ارزش قائل باشیم و به آن احترام بگذاریم، نشانه این است که اسلام و انقلاب را باور داريم، و براي آن اهمیت قائل هستیم. ما علاوه بر اين‌كه باید وظیفه خودمان را در اين زمينه شناخته، و به آن عمل کنیم، بايد دیگران را هم به انجام اين وظیفه دعوت کنیم.

وی با استناد به روایتی از امام باقر(ع)، رضایت الهی را مقدم بر همه امور دانست، و گفت: کسی پيرو و دوستدار واقعی اهل بیت عليهم‌السلام است که تعریف و تمجيد، یا تقبیح مردم نسبت به وي برایش اهمیت نداشته باشد و او فقط به دنبال عمل به وظیفه و انجام دستور خدا باشد.

آيت‌الله مصباح با اشاره به این که احیای دین و ارزش‌های ديني مهم‌ترین وظیفه است، اظهار داشت: متأسفانه گاهی به خاطر آموزش‌های ناصحیح، ارزش برخی امور بیش از ارزش دین وانمود می‌شوند؛ مثلاً گاهی گفته می‌شود كه آب و خاک به قدری ارزش دارد، که بجاست انسان جانش را فدای آن کند! این در حالی است که جان آدم ارزشی فراتر از آب و خاک دارد؛ اگر آب و خاک ارزشی داشته باشد، از آن جهت است كه تعلق به اسلام پيدا كرده، هم‌چنان‌كه اگر پرچم مقدس است، به اين دليل است كه نماد اسلام و نظام اسلامی است.

عضو جامعه مدرسین کمک به مظلوم را وظیفه دیگر يك مسلمان دانست، و با استناد به وصیت حضرت علی عليه‌السلام به فرزندانش، خاطرنشان كرد: امیرالمؤمنین عليه‌السلام در آخرین لحظات زندگي شريف خود به حسنين عليهما السلام وصیت می‌کند که دشمن ظالم و یار مظلوم باشید؛ اين امرنشان‌دهنده اهمیت کمک به مظلوم در فرهنگ اسلام است.

علامه مصباح یزدی با تأكيد بر نقش توسل به اهل بیت عليهم‌السلام، گفت: گدایی در خانه اهل بیت عليهم صلوات‌الله کیمیایی است که همه ما از دوران بچگی از پدر و مادر خود آموخته‌ایم؛ این گدایی، کسب پررونقی است که هیچ سرمایه‌ای لازم ندارد.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: ما در انجام وظايفمان نباید به دنبال مطرح کردن اسم و رسم خود، گرفتن پست و مقام، يا به دست آوردن منافع مادي باشیم؛ اگر هدفمان اين امور باشد، ما چه تفاوتي با کفار داریم؟! چه قدر خسارت است که انسان از طريق خدمتی که به واسطه آن می‌تواند سرمایه عظیم سعادت ابدي را کسب کند، در پي منفعت زودگذر دنيوي باشد!

وی در ادامه با گرامی‌داشت یاد آيت‌الله حائری شیرازی، به عنوان نمونه‌اي از بزرگاني كه فقط به انجام وظيفه مي‌انديشند، به دوستی دیرینه خود با ایشان و برادر بزرگترشان اشاره کرد، و افزود: این خانواده بسيار پر برکت بودند.

استاد حوزه علميه ادامه داد: آيت‌الله حائری شیرازی دارای دو صف ممتاز بود؛ اول این که اگر كاري را وظيفه خود تشخیص می‌داد، در انجام آن کوتاهی نمی‌کرد، و حتی اگر دیگران هم آن کار را ناشدنی مي‌دانستند، او دست از انجام وظیفه بر نمی‌داشت. البته آدمی معصوم نیست و ممکن است در تشخيص خود اشتباه کند؛ اما در هر حال وظیفه او همان است که فهمیده است.

 آيت‌الله مصباح یزدی صراحت در اقرار به اشتباه را ویژگی ممتاز و بی‌نظیر ديگر آيت‌الله حائری عنوان كرد، و افزود: صرف نظر از اين‌كه گاهي برخی مصالح ایجاب کند که انسان به اشتباهش اعتراف نکند، معمولاً خودخواهی انسان اجازه نمی‌دهد که به خطاهاي خود اقرار کند؛ علاوه بر اين‌كه چنین کاری برای عالمی مثل آيت‌الله حائري خیلی سنگین است؛ اما ايشان کمترین خودخواهی در وجودش نبود، و از همين‌رو هيچ ابایی از اذعان به اشتباه خود نداشت.

 آيت‌الله مصباح یزدی با اشاره به تواضع، گذشت، وسعه صدر آيت‌الله حائری شيرازي، يادآور شد: زماني كه ایشان در مسجد وکیل به ایراد خطبه نماز جمعه می‌پرداخت، برخی از کسانی که قاعدتاً باید دوست ایشان می‌بودند، شعار می‌دادند: حائری مرگت باد! اما ایشان در پاسخ با لبخند می‌گفت: انشاء‌الله! چنین گذشتی به افسانه شبیه است، و بايد براي ما الگو باشد.

گفتنی است اين دیدار صمیمي با جمعی از مسئولان وزارت دفاع، روز پنجشنبه، چهاردهم دی ماه سال 1396 در محل مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.