وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم پاسور با کامپیوتر و موبایل

8

حکم پاسور با کامپیوتر و موبایل

مطابق نظر آيت الله خامنه ايمطابق نظر آيت الله خامنه اي

 

بازی با آلات قمار از طریق کامپیوتر

  بازی‌‌های کامپیوتری که با آلات قمار تصویری انجام می‌گیرد، به دو صورت است:
  ۱. اگر بازی بین دو طرف یا بیشتر است، مثلاً دو نفر پهلوی هم نشسته‌اند، یا از طریق اینترنت در خانه خود مشغول بازی قمار هستند← قمار محسوب می‌‌شود و حرام است. (مکاسب محرمه، ج۳۹۸، ص۸)

  ۲. اگر این بازی طرفی ندارد و شخص با کامپیوتر بازی می‌کند، مثلاً نرم‌افزاری است که شخص با آن بازی نرد یا پاسور می‌‌کند که البته در آن برد و باخت نیست ← اگرچه بازی با آلات قمار بدون برد و باخت هم حرام است، ولی چون باید حداقل دو نفر با هم بازی کنند، نه اینکه شخص با خودش بازی کند، این بازی اشکالی ندارد.     (مکاسب محرمه، ج۳۹۸، ص۱۰)
افرادی‌‌که در مسابقه شرکت ندارند و روی مسابقه‌‌ای شرط‌بندی می‌‌کنند
  اگر کسانی‌‌که شرط‌‌بندی می‌‌کنند، در مسابقه شرکت نکرده‌‌اند، بلکه دیگران مشغول مسابقه هستند و این افراد بین خودشان شرط‌بندی می‌کنند، با توجه به اینکه رکن قمار این است که عملی بین متقامرین از مقولۀ لعب و بازی باشد، و حال آنکه اینجا بازی‌ نمی‌کنند، بلکه نتایج بازی را حدس می‌‌زنند، این قمار نیست. بنابراین حرام هم نیست؛ هرچند احتیاط در ترک آن است. (مکاسب محرمه، ج۳۹۹، ص۴و۶)

  همچنین در بعضی باشگاه‌‌ها افرادی‌‌که می‌‌خواهند شرط‌‌بندی کنند، بلیط می‌‌خرند، چنانچه حدس آنها از برد و باخت اشتباه بود، تنها مبلغ آن بلیط را از دست می‌‌دهند و اگر درست بود، جایزه معین شده را می‌‌گیرند. این نوع دوم هم حرام نیست(۳).     (مکاسب محرمه، ج۳۹۹، ص۶)
  امّا نسبت به حکم وضعی، این معامله، شرعی نیست. بنابراین تملیک و تملّک آن پول مشکل است. بله، اگر بعداً با یکی از عقود شرعی، مثل هبه یا صلح تملیک کند، اشکال ندارد. (مکاسب محرمه، ج۳۹۹، ص۷)

پرسش:  حکم بازی کردن پاسور از طریق موبایل یا کامپوتر چیست ؟

پاسخ: اگر بازی بین دو نفر باشد، حکم بازی با آلات قمار را دارد و حرام است و اگر به تنهایی بازی میکند، در صورتیکه مفسده ای بر آن مترتب نباشد، اشکال ندارد.

منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر مقام معظم رهبری.

 

س 1122. آیا استفاده از ورق‏های پاسور در صورتی که برای بازی‌های فکری محض که بدون شرط بندی بوده و متضمّن مفاهیم علمی و دینی باشند، جایز است؟ بازی با ورق‏هایی که با چیدن آن‌ها به نحو خاصی، بعضی از شکل‌ها مثل موتورسیکلت یا ماشین و مانند آن ایجاد می‏شود و در عین حال استفاده از آن‌ها برای شرط‌بندی و مسابقه هم ممکن است، چه حکمی دارد؟

ج. بازى با ورق‏هايى که عرفاً، آلات قمار محسوب مى‏شوند، مطلقاً جايز نيست ولى بازى با ورق‏هايى که عرفاً آلت قمار محسوب نمى‏شوند، بدون شرط بندى اشکال ندارد.
و به‌طور کلى بازى با هر چيزى که مکلّف تشخيص دهد از آلات قمار است و يا در آن شرط بندى شود، به هيچ وجه، جايز نيست. و بازى با هر وسيله‏ اى که جزء آلات قمار به حساب نيايد، بدون شرط بندى، اشکال ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: ورق بازی با کامپیوتر چه حکمی دارد ؟

پاسخ: اگر در عرف محل شما این آلت یک بازی قماری شمرده شود بنابر احتیاط واجب بازی کردن با آن هرچند با کامپیوتر باشد جایز نیست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

8 نظرات
  1. ایرانی می گوید

    ولی اکثر فیلم های خارجی و بازیها این زنان طبق فرهنگ آن کشور ها دارای پوشش نیمه برهنه هستند ولی پس تکلیف چیست حالا ممکن است چند صحنه لابه لای این فیلمها و بازیها وجود داشته باشد یعنی باید کلا دیگه بازی نکرد فیلم ندید ؟!؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      فیلمهای مناسب نیز موجود هست، و این به معنای ندیدن نیست شما باید ملاک شرع را داشته باشید و با آن بسنجید. سلامت معنوی مومن اهمیت بالایی دارد.
      در هر حال در این زمینه با دفتر مرجع تان تماس حاصل فرمایید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. ایرانی می گوید

    حاجی پس شما که نوشتید اگر باعث تحریک شهوت نشود و مفسده نداشته باشد اشکالی ندارد؟!

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      حکم کلی را عرض کردیم، نباید مفسده داشته باشد و نباید باعث تحریک شهوت شود.
      طبیعتا اگر نیمه برهنه باشد، مفسده دارد و جایز نیست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. ایرانی می گوید

    بازیهای کامپیوتری اکثرأ مثل همین بازی جی تی ای در بخش میان پرده بازی یا برخی از صحنه های خود بازی ممکن است دارای صحنه هایی یا اسکرین های کوتاه دارای تصاویر نامناسب باشند ولی اینطور نیست که این بازیها در کل مستهجن یا معیارشان اینگونه باشند حالا اگر اثر بدی و مفسده اخلاقی روی شخصی نداشته باشد حکم آن چگونه است؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر این بازی‌ها دارای تصاویر مستهجن و محرک باشند، بازی کردن و نگاه کردن به این تصاویر جایز نیست.
      ملاک تاثیر روی شخص نیست صرفا.
      وفقکم الله لکل الخیر

  4. ایرانی می گوید

    با عرض سلام بنده ۲۷ساله هستم یه سوال داشتم
    در اکثر بازیهای رایانه ای جهان باز مثل جی تی ای دختران و زنان با موهای باز و شیوه پوشش غربی و نیمه باز هستند ولی اساس این بازی مستهجن نیست فقط قسمتی از آن صحنه دارد. اگر فردی صرفا از روی سرگرمی بازی کند و این بازیها موجب تحریک شهوت و انتقال فرهنگ غرب نشود آیا انجام این بازی اشکال دارد؟؟(مقلد مقام معظم رهبری)

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر باعث تحریک شهوت یا دارای مفسده نباشد. اشکال ندارد.
      صحنه دار بودن هم مشخص نیست که منظور شما چیست اگر تصاویر مستهجن باشد حتی اگر شما تحریک نشوید دیدن آن جایز نیست و دارای اشکال است.
      وفقکم الله لکل الخیر