وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم نماز و روزه سربازان چگونه است

0

حکم نماز و روزه سربازان چگونه است

فهرست این نوشتار:

1-در نوشتار قبل حکم نماز در سفر شغلی مطرح شد از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

2-هر گاه مسافر در هر مکانی 10 روز و یا بیشتر توقف نماید، نماز در آن مکان کامل و واجب است در ماه رمضان روزه را بگیرد.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

سرباز در صورتی که در دوره آموزشی باشد، مسافرت او شغلی نیست .بنابراین کثیر السفر نمی شود. اما اگر دوره آموزشی را گذرانده باشد، مسافرت او سفر شغلی حساب می شود .اگر انسان کثیر السفر باشد ،نماز و روزه اش در سفر و بین راه تمام و صحیح است. کثیر السفر به کسی می گویند که در بین هر ده روز حداقل یک مسافرت شغلی داشته باشد . این کار او هم حداقل دو ماه یا بیش تر ادامه داشته باشد.

س 642: نظر حضرت عالی در باره نماز و روزه کسانی که به مدت معینی بیش از یک سال در شهری برای کار اقامت می کنندو یا سربازانی که به مدت یک یا دو سال برای انجام خدمات سربازی در شهری می مانند، چیست؟ آیا بعد از هر سفری باید قصد اقامت ده روز کنند تا نمازشان تمام و روزه آنها صحیح باشد؟ و اگر قصد ماندن کمتر از ده روز را داشته باشند، نماز و روزه آنها چه حکمی دارد؟

ج: اگر حد اقل هر ده روز یک بار به خاطر شغلشان به محل کار سفر می کنند، در غیر سفر اول نمازشان تمام و روزه شان صحیح است، ولی در سفر اول، حکم سایر مسافرین را دارند، یعنی تا قصد اقامت ده روز را نکرده اند، نماز آنان شکسته است و روزه شان صحیح نیست.

س 647: نماز و روزه سربازانی که می دانند بیش از ده روز در مکانی می مانند، ولی از خود اختیاری ندارند، چه حکمی دارد؟ امیدواریم فتوای حضرت امام «قدس سره» را هم بیان فرمائید.

ج: با اطمینان به این که ده روز یا بیشتر در یک مکان خواهند ماند، واجب است که نماز خود را تمام بخوانند و روزه بگیرند. فتوای امام «قدس سره» هم همین است.اجوبه الاستفتائات.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

نماز و روزه سرباز در دوره آموزشی و خدمت

پرسش : نماز و روزه سرباز در محل خدمت و مسیر رفت و آمد در دوره آموزشی و خدمت چگونه است؟
پاسخ : هرگاه قصد اقامت ده روز در آن محل کرده نماز و روزه او تمام است و هرگاه لااقل هفته ای سه روز به مدت حداقل دو ماه، رفت و آمد می کند باز نماز و روزه او تمام است و اگر در محلی یک سال یا بیشتر بماند یا در مدت حداقل دو ماه و کمتر از دو سال، حداقل سه روز در هفته در جایی بماند در آن محل نیز نماز و روزه تمام است.

نماز سربازان در محل خدمت

پرسش : ۱- اگر هنگام اذان در جایی که نماز کامل است باشیم و هنگام طلوع آفتاب در جایی که نماز شکسته است و نماز را در هیچ یک نخوانیم قضای آن شکسته است یا خیر؟
۲-اگرکمتر از ده روز در جایی که سرباز هستیم (هنگام آخرین بار مراجعت به محل خدمت) آیا نماز کامل است؟

پاسخ : 1ـ باید شکسته قضا کند.
2ـ در صورتیکه برای مدت طولانی مثلا یک سال و برای هفته ای حداقل سه روز آنجا بوده حکم وطن شما را پیدا کرده و نمازتان در سفرهای کمتر از ده روز هم تمام است.

نماز در سفر چند روزه سربازان به محل خدمت

پرسش : اگر هنگام آخرین بار که برای تسویه و مانند آن به محل خدمت مراجعه کرده و کمتر از ده روز اقامت داشته باشیم، آیا نماز کامل است؟
پاسخ : اگر محل خدمت حکم وطن آنها را داشته باشد و در آن محل سکونت می کنند نمازشان در آن جا کامل است و نیازی به قصد ده روز ندارند و اگر در دوران خدمت ، کثیر السفر بوده و حداقل ده روز فاصله ایجاد شده، در سفر اول نماز و روزه شکسته است ولی در سفرهای آینده در صورتی که از نظر عرف، ادامه سفرهای قبلی باشد حکم کثیر السفر را دارند. استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: فردی قبلا از یک مرجع دیگری تقلید میکرده و اکنون مرجع تقلیدش از دنیا رفته است حال در مورد مساله زیر چگونه باید عمل کند. فرد مورد نظر در شهری غیر از وطنش سرباز است و در مدت یکسالی که از خدمتش گذشته از مرجع دیگر تقلید میکرده است و اکنون از آقای سیستانی تقلید میکند لذا از طرفی اقای سیستانی میفرمایند که اگر دانشجو یا استاد یا سربازی حداقل سه روز در هفته بیش از مسافت شرعى رفت و آمد کنند و یا در سفر باشند و این برنامه براى مدتى (به طور مثال شش ماه در یک سال و یا حداقل سه ماه در چند سال تحصیلى) ادامه یابد؛ کثیرالسفر محسوب میشوند و نماز ایشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزه‏شان صحیح است. مساله این است که فرد موردنظر در سال گذشته که از مرجع دیگری تقلید میکرده اند به جز جمعه ها و پنج شنبه ها و یکشنبه ها، بقییه هفته را در سفر بوده است ولی در حال حاضر که از آقای سیستانی تقلید میکند احتمال آن میرود که این وضعیت رفت و آمد تنها برای ۳ یا نهایتا ۴ ماه ادامه یابد لذا خواهشمند است بفرمایید حکم نماز و روزه ها چگونه است؟ (احتمال مورد نظر خیلی قوی نیست ودر حد ۴۰ یا ۵۰ درصد است)
پاسخ: نماز او تمام وروزه صحیح است. استفتائات آیت الله سیستانی.


آيت الله شبيري زنجانيآيت الله شبيري زنجاني

سوال
212 – نماز و روزه طلبه، دانشجو و سرباز، در محل تحصیل و سربازی چگونه است؟ آیا آنجا وطن او محسوب مي شود؟
پاسخ

اگر عرفا آنجا محل زندگی او محسوب نشود، در صورتی که حداقل شش ماه در سال آنجا بماند و این کار بیش از دو سال استمرار داشته باشد،نمازشان در آن محل تمام و روزه صحیح است

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی شبیری زنجانی.

حتما بخوانيد



کلید: حکم نماز و روزه سربازان چگونه است حکم نماز و روزه سربازان چگونه است حکم نماز و روزه سربازان چگونه است حکم نماز و روزه سربازان چگونه است حکم نماز و روزه سربازان چگونه است حکم نماز و روزه سربازان چگونه است حکم نماز و روزه سربازان چگونه است حکم نماز و روزه سربازان چگونه است حکم نماز و روزه سربازان چگونه است حکم نماز و روزه سربازان چگونه است حکم نماز و روزه سربازان چگونه است حکم نماز و روزه سربازان چگونه است حکم نماز و روزه سربازان چگونه است حکم نماز و روزه سربازان چگونه است حکم نماز و روزه سربازان چگونه است سربازانی که برای گرفتن سردوشی به شهری غیر از شهر خود حكم روزه سرباز نماز و روزه ی سرباز در دوره ی آموزشیحکم نماز و روزه سرباز

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.