وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم زدن دو لیوان آب به هم مانند شرابخواران

0

حکم زدن دو لیوان آب به هم مانند شرابخواران

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

. زدن ليوان آب به همديگر مثل شراب‌خواران :

اين كار تشبّه به شراب‌خواران است و اشكال دارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی


آيا زدن دو ليوان نوشيدني به هم نوشيدني را حرام مي كند؟
اگر كسي دو ليوان را به هم بزند، آن هم با توجه به اين كه انسان هاي پليد و يا منكرين خداي متعال (نعوذبالله) چنين مي كنند، كار او نكوهيده و مورد نهي عقلاء است.
مبحث شرعي: در دلايل شرعي، مستندي كه به نحو مستقيم، دالّ بر حرمت مسأله باشد وجود ندارد. اما با كمك از كليات ادله، مي توان بر حرمت مورد سؤال استدلال كرد.
در حديثي از امام صادق(ع) آمده است: «خداوند به يكي از پيامبران خود چنين وحي كرد كه: به مؤمنين بگو تا لباس دشمنانم را نپوشند و غذاي آنها را نخورند و راه ايشان را نپيمايند [fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][كه اگر چنين كنند] همانند دشمنان من خواهند بود» (تفصيل وسائل الشيعه، شيخ حر عاملي، نشر مؤسسه آل البيت، قم، چاپ دوم، سال 1414ه.ق).
حديث فوق به نحو صريح دلالت بر اين دارد كه در آمدن به لباس دشمنان دين حرام است (مصباح الفقاهة، سيد ابوالقاسم خويي، نشر وجداني، چاپ سوم 1371 ه.ش). مشخص است كه نه تنها شباهت به كفار حرمت دارد؛ بلكه تشبّه به انسان هايي كه ظاهرا مسلمان هستند ولي جحد و انكار عملي نسبت به اسلام و شؤونات اساسي اسلام دارند؛ مورد نهي قرار گرفته است. ازاين رو است كه علامه اميني مي گويد: «بهتر است تا برخي مستحبات، به خاطر عدم تشبه به دشمنان ترك شود. مانند ترك روزه مستحب در دهم محرم، عاشورا – به خاطر مقابله با يزيديان. زيرا ايشان اين روز را عيد گرفته و روزه داشتند» (الغدير، شيخ عبدالحسين اميني، دارالكتاب العربي، بيروت، چاپ اول، سال 1397ه.ق).

منبع : پرسمان

حتما بخوانيدویژه نامه احکام متفرقه



کلید:  به هم زدن لیوان مشروب زدن پیک مشروب به هم به هم زدن دو لیوان آب به حالت شراب[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.