حکم خرید و فروش بت

حکم خرید و فروش بت

بت و صلیب
اگر بت و صلیب(۱) برای عبادت معامله شود← معامله حرام و باطل است. (مکاسب محرمه، ج۸۲، ص۳)
و اگر برای غیر عبادت معامله شود ← اشکال ندارد.
• مثال: بتی را که روزی به قصد عبادت تراشیده شده بود، بعد از گذشت سالیان متمادی از زیر خاک کشف میکنند، ولی اکنون کسی آن را برای عبادت معامله نمیکند؛ مانند بتهای دوران بابل یا آشور.
یا در عصر حاضر بتهایی که در هندوستان پرستیده میشوند، اگر شخصیکه هیچ اعتقادی به بت ندارد، یکی از آنها را تملّک کند و به مشتری بفروشد تا سنگ مورد نیاز در بنا یا پلههای ساختمانش را تأمین کند، در این صورت هرچند این سنگ برای بخشی از مردم معبود بالفعل است، ولی غرض طرفین از این معامله، غیر از عبادت است.
یا کسی که آن را میخرد علاقهمند به مادّه و جنس این بت است؛ مثلاً مادّهای که بت از آن مادّه ساخته شده، عقیق است و او برای تکمیل کلکسیون عقیق خود آن را میخرد، یا برای نگهداری در موزه معامله میشود، یا چون قابل تزیین است، به عنوان زینت از آن استفاده میکند. (مکاسب محرمه، ج۸۳، ص۳)
اشیائی که به شکل صلیب و بت است ولی برای عبادت نیست
اشیائیکه به شکل بت ساخته میشود و عنوان عبودیت و حتی بت را ندارد؛ مثل عروسکی که به شکل یکی از بتهای معروف کنونی هند، به عنوان اسباببازی میسازند یا در مناطقی که بتپرستی رایج نیست، مجسّمهای را به شکل یکی از بتهای هند -برای نصب در پارک یا سالن پذیرایی- میتراشند، بدون آنکه عنوان عبودیت یا بت داشته باشد. یا گردنبندی به شکل صلیب میسازند و جوان مسلمان به تقلید از مسیحیان برای زینت، نه برای تقدیس آن، به گردن میآویزد. ← معامله در این موارد حرام نیست، مگر آنکه ترویج فرهنگ یا مذهب کفر باشد.
(مکاسب محرمه، ج۸۳، ص۴و۵ و ج۸۴، ص۴)
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای.