وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حكومت دينى به نصب شارع است و يا انتخاب مردم؟

0

حكومت دينى به نصب شارع است و يا انتخاب مردم؟

حکومت دینی

حكومت دينى به نصب شارع است و يا انتخاب مردم؟ در صورت انتصابى بودن آيا مى ‏توان گفت مردم در نفى يا اثبات حكومت دينى نقشى ندارند؟

در انديشه سياسى شيعه «ولى امر» از سوى شارع منصوب است ليكن اين به معناى نبود نقش براى مردم در نفى يا اثبات حكومت نيست زيرا ولى امر در تشكيل حكومت دينى و اعمال ولايت، حق تحميل سلطه خود را ندارد.

بنابراين حكومت اسلامى، با خواست مردم پديد مى‏آ يد. دليل‏ هاى متعددى بر اين مسأله وجود دارد از جمله اينكه اميرالمؤمنين (ع) از پيامبر (ص) نقل مى‏ كنند: «پيامبر (ص) به من فرمود: اى پسر ابوطالب ولايت امت من برعهده تو است. پس اگر به سلامت قدرت را به تو سپردند و در مورد زمامدارى تو، با خشنودى اتفاق كردند، سرپرستى امورشان را برعهده گير ولى اگر در مورد تو رأى ديگرى ابراز داشتند، آنان را به حال خود رها كن».(1)

امام خمينى (ره) در پاسخ به دبيرخانه ائمه جمعه درباره گستره و چگونگى «ولايت فقيه» مى ‏نويسد:

«باسمه تعالى. ولايت در جميع صور دارد لكن تولى امور مسلمين و تشكيل حكومت بستگى دارد به آراى اكثريت مسلمين كه در قانون اساسى هم از آن ياد شده است و در صدر اسلام تعبير مى ‏شده است به بيعت با ولى مسلمين».(2)

(1) «يابن ابيطالب لك ولاء امتى فان ولّوك فى عافيه و اجمعوا عليك بالرضا فقم بامرهم و الا فدعهم و ما هم فيه»، ابن طاووس، كشف المحجه، ص. 180
(2) سند شماره 657، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى به نقل از: كواكبيان، مصطفى، مبانى مشروعيت در نظام ولايت فقيه، ص. 258

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.