وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

مقصود از ابعاد روح انسان، چيست؟

0

مقصود از ابعاد روح انسان، چيست؟

 

پرسش: مقصود از ابعاد روح انسان، چيست؟

پاسخ:

بُعد در اموری به کار می رود که دارای امتداد باشند و امتداد از خواصّ جسم است و روح موجودی غیر جسمانی است. لذا استعمال کلمه ی بُعد در مورد روح ، به معنای حقیقی بُعد نبوده ، غلط مشهور است ؛ و مراد از ابعاد روح عبارت می باشد از مراتب ، قوا و شئونات ، ظهورات و آثار و اعتبارات و حیثیّات روح.

توضیح مطلب آنکه روح در عین وحدت ذات ، دارای مراتب و قوا و ظهورات و آثار گوناگونی می باشد که هر کدام از آنها به نامی خوانده می شود ؛ برای مثال ، سرّ ، قلب ، عقل ، وهم ، خیال و حسّ از مراتب روح می باشند ؛ یا تفکّر ، حدس ، توجّه ، اراده ، اختیار ، ادبار و اقبال ، شوق و تنفّر ، حبّ و بغض و شهوت و غضب … از آثار و افعال روح می باشند ؛ یا فطرت و غریزه از نمودهای آنها هستند.

تعداد این ظهورات و شئونات و قوا و افعال و مراتب و … ، چنان زیاد و متنوّع است که شمارش آنها عملاً کاری است غیر ممکن ؛ چرا که روح و نفس و آدمی بزرگترین و عظیمترین خلق الهی است که به تنهایی صور و کمالات تمام موجودات عالم را ـ به نحو بالقوّه یا بالفعل ـ داراست. و از همین روست که فرمودند: « من عرف نفسه فقد عرف ربّه» و خداوند متعال فرمودپ: «سَنُريهِمْ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ في‏ أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَ وَ لَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ شَهيدٌ  ـــــــ به زودى آیات خود را در اطراف عالم و در نفسشان به آنها نشان مى‏دهيم تا براى آنان آشكار گردد كه او حق است؛ آيا كافى نيست كه پروردگارت بر همه چيز شاهد و گواه است؟ » (فصلت:53) ؛ قسمت اوّل این آیه ی شریفه برهان نظم و برهان حدوث و برهان علّیّت و امکان و وجوب را در خود دارد ؛ و قسمت دوم آن اشاره به برهان نفس و برهان حبّ و عشق می کند که از لطیفترین براهین خداشناسی می باشد و قسمت آخر آن بیانگر برهان صدّیقین است.

آنچه در باب ابعاد روح گفته شد ، در این جمله ی مشهور حکما جمع شده که: « النّفس فى وحدتها، كلّ القوى و لیس بشیء منها ـــــ نفس در عین یکی بودن ، همه ی قواست ؛ در حالی که هیچ کدام از آنها نیست. » همان گونه که تمام صور خیالی انسان چیزی جز ظهورات گوناگون اراده نیستند ولی هیچ کدام آنها اراده هم نیستند.

برای اطلاع بیشتر به بخش انسان شناسی همین سایت و کتاب ده نکته از معرفت نفس جناب طاهرزاده مراجعه کنید

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

بدون نظر
  1. ناشناس می گوید

    امتیاز بینندگان:5 ستاره