حكم تقلید همزمان از دو مرجع مساوی

حكم تقلید همزمان از دو مرجع مساوی
حكم تقلید همزمان از دو مرجع مساوی
رجوع به مجتهد مساوى
پرسش ۶۹ . آيا عدول از مرجع تقليد زنده به مرجع مساوى با او، جايز است؟ به طور مثال آيا در نماز و روزه دانشجوى مسافر، مى توان به مرجع ديگرى كه مساوى با مجتهد اول است، رجوع كرد؟
آيات عظام امام و فاضل: آرى، رجوع به مساوى جايز است.
آيه اللّه تبريزى: در خصوص مسائلى كه ياد گرفته، رجوع به ديگرى جايز نيست.[2]
آيه اللّه صافى: در خصوص مسائلى كه ياد گرفته، بنابر احتياط واجب رجوع به مساوى جايز نيست.[3]
آيه اللّه خامنه اى: بنابر احتياط واجب، رجوع به مساوى جايز نيست.[4]
آيات عظام مكارم و نورى: در خصوص مسائلى كه تقليد (عمل) كرده، رجوع به مساوى جايز نيست.[5]
آيات عظام بهجت و سيستانى:اگر در علم و ورع مساوى باشند، رجوع به مساوى در مسائل غير مرتبط به هم جايز است، براى مثال نمى تواند در مسائل احكام روزه مسافر باقى بماند و در احكام نماز رجوع كند.[6]
آيه اللّه وحيد: بايد به فتوايى عمل كند كه مطابق احتياط است و اگر احتياط ممكن نبود و يا مشقت داشت، مى تواند به فتواى ديگرى عمل كند.[7]
- [1]. فاضل، توضيح المسائل، م ۱۱؛ امام، تحريرالوسيله، ج ۱، م ۴٫
- [2]. استفتائات، س ۱۱٫
- [3]. جامع الاحكام، ج ۱، س ۱۸٫
- [4]. خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س ۳۱٫
- [5]. مكارم، استفتائات، ج ۲، س ۱۴ و ج ۱، ص ۲۶؛ استفتائات، ج ۲، س ۱۲٫
- [6]. وسيله النجاة، ج ۱، م ۴؛ سيستانى، تعليقات على العروة، م ۱۱ و ۱۳٫
- [7]. توضيح المسائل، م ۴٫.(پرسمان،احكام تقليد و بلوغ؛ص۷۵).
مطابق نظر آيت الله مكارم شيرازي

مطابق نظر آيت الله سيستاني
پاسخ: چنانچه هردو مساوی باشند ویکی از دیگری اَورع در مقام فتوا نباشد می تواند عملش را با فتوای هر کدام تطبیق دهد مگر در مساله ای که درخصوص علم اجمالی به تکلیف دارد مثل مواردقصر و تمام که احتیاط واجب در این صورت این است که به هر دو فتوا عمل کند.
و چنانچه مجتهد زنده أعلم از او باشد باید به مجتهد زنده رجوع کند.
و اگر أعلمیتی در میان آنها معلوم نشود یا مساوی باشند، پس اگر اورعیت یکی از آنها ثابت شود به این معنا که در فتوا دادن بیشتر احتیاط کند باید از او تقلید کند و اگر ثابت نشود مخیر است عمل خود را با فتوای هرکدام تطبیق نماید، مگر در موارد علم اجمالی، یا قیام حجت اجمالی بر تکلیف ـ مانند موارد اختلاف در قصر و تمام ـ که بنا بر احتیاط واجب باید رعایت هر دو فتوا را بنماید.
و مراد از تقلید در صدر این مسأله صرف التزام به متابعت از فتوای مجتهد معین است، نه عمل کردن به دستور او.
لینک کوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=17359
حكم عمل بدون تقليد از مرجع چيست
چگونه مي توان مرجع تقليد را تغيير داد
تقليد نوجوان نابالغ در زمان حيات مرجع
باقي ماندن بر تقليد و اعلميت مرجع
سلام
مراجع مساوی با آیت الله مکارم شیرازی یا اعلم بعدی بعد از ایشان چه کسانی هستند؟
سلام علیکم
می توانید به حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رجوع کنید.
وفقکم الله لکل خیر
میتونم از آیت الله وحید خراسانی در مسائل احتیاط واجب تقلید کنم؟
سلام علیکم
در مسئله احتیاط واجب، باید تحقیق کنید و به مرجع اعلم بعد از مرجع خود، رجوع کنید. به اصطلاح در احتیاط واجب یا به نظر مرجعتان یا به نظر فالاعلم مراجعه کنید. مسیر تحقیق هم با خود شماست.
وفقکم الله لکل خیر
سلام
امروز موقع صحبت با یکی از هم کلاسی هایم بحث تقلید شد و من بعد از آن شک کردم که کارم درست است یا نه میشه شما راهنمایی کنید.
من در احکام موسیقی و غنا از آیت الله خامنه ای
در طهارت و نجاست و وارتباط با نامحرم از آیت الله مکارم
و در احکام دیگر از آیت الله سیستانی تقلید میکنم
با توجه به این که من وسواسی بودم و این روش تقلید خیلی به نفعم بود
آیا کارم اشتباه است؟
با تشکر
سلام علیکم
صرف به نفع بودن کافی نیست و درست هم نیست. باید اعلمیت مرجع در باب های فقهی برای شما یقینی اثبات شود.
لذا با دفتر مرجع تماس بگیرید و توضیحات کامل را بدهند.
وفقکم الله لکل الخیر
سلام
در فتوای آیت الله سیستانی به نظرم اشتباهی رخ داده است چون روزه ی مسافر و نماز غیر مرتبطند لطفا اگر اشتباه است لطفا تصحیح شود ….چون در جای دیگر این فتوا را خواندم ولی (نمی تواند) در آن نبود.
سلام علیکم
کاملا این دو مرتبط هستند، از شخصی که دانش فقهی دارد سوال کنید کامل توضیح می دهند.
وفقکم الله لکل الخیر