وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حضرت ابراهيم (ع) در چه مدتى توانست خانه كعبه را بسازد ؟

0

قرآن كريم جواب مى دهد «اِنَ اَولَ بَيتِ وضِع لِلِناسِ لَلَذّى بَه بَكه مبِاركا»

ترجمه: نخستين خانه اى كه براى مردم و نيايش خداوند قرار داده، همان است كه در سرزمين مكه است. كه پر بركت و مايه هدايت جهانيان است»

كعبه داراى چند نام است، (بكه ج بيت الله ج كعبه- قبله- أ) بعنوان قبله مسلمانان انتخاب شده است، و جاى تعجب نيست. زيرا اين اولين خانه توحيد است و بى سابقه ترين معبودى است كه در روى زمين وجود دارد.

تاريخ بما مى گويد كه خانه كعبه بدست آدم (ع) ساخته شده و سپس در طوفان نوع آسيب ديد و بوسيله ابراهيم (ع) تجديد بنا شده است. و ايضاً در طول تاريخ چند بار ديگر خراب شده و هر زمانى تجديد بنا گرديده است. در زمان 30 سالگى رسول الله كه كعبه بر اثر سيل آسيب ديده بود، مشركين و قريش تصميم به خراب كردن آن گرفته و سپس كعبه مدل آنروز بر پا كردند، و هنگام نصب حجر الا سود، جنگ و جدل در گرفت كه پيامبر اسلام هنوز بر رسالت مبعوث نشده بودند، جلو آمده و فرمودند: پارچه اى بزرگ آورده و سنگ را داخل آن قرار داده، و هر قوم و طايفه يكنفر انتخاب شوند و اطراف پارچه را گرفته و بسوى كعبه آورند، و سپس رسول مكرم اسلام با دست مباركشان خودشان حجر الا سود را نصب فرمودند.

باز در زمان يزيد كه كعبه را به منجنيق بست وآتش زد، زمان امام سجاد (ع) باز سازى و حجر الا سود بدست مبارك امام چهارم (ع) نصب گرديد، و در طول 1400 سال چندين بار تخريب و تجديد بنا شده استكه تا امروز بشكل سنگ و سيمان و سقف چوبى در آمده است. منابع:

1- سوره عنكبوت آيه/. 14

2- تفسير نمونه، جلد 16، ص 230.

3- همان مدرك. به نقل از اداره پاسخگويى آستان قدس رضوى

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.