وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حجت الاسلام رسایی: الان هم عبرت نگرفتند!/ کسانی برای برجام مذاکره کردند، که به آن طرف میز مذاکره اعتماد داشتند

0

الان هم عبرت نگرفتند!!!

 

حجت الاسلام حمید رسایی نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رجانیوز با اشاره به مسیری که برای برجام طی شده است گفت: نتیجه ای که امروز در برابر ملت ایران است، به دلیل اعتماد برخی از مسئولین به آن طرف میز مذاکره است. مهم ترین پاسخ به این سوال که “چرا به اینجا رسیده ایم” این است که متاسفانه کسانی پای میز مذاکره بودند و مذاکره را رهبری می کردند، که به آن طرف میز مذاکره اعتماد داشتند. حتی به آمریکایی ها هم اعتماد داشتند و بارها هم این را گفته بودند؛ آقای ظریف گفته بود که رئیس جمهور آمریکا نمی تواند از برجام بیرون بیاید. این نشان می دهد که شناخت درستی از دشمن خودشان نداشتند.

کسانی مذاکره کردند، که به آن طرف میز مذاکره اعتماد داشتند
وی ادامه داد: دلیل دوم بی اعتمادی به مبانی دینی، مبانی انقلاب و رهبر انقلاب بود. با این که رهبر انقلاب بارها گفته بودند که به طرف مقابل اعتماد نکنید، و حتی ایشان در زمان اجرایی شدن برجام شرط گذاشتند و یکی از شرطهای ایشان این بود که حتما تضمین لازم در قبال این مساله از رئیس جمهور آمریکا گرفته بشود، اما همان ایام حسن روحانی گفت که در سیاست خارجی خوش بینی و بدبینی معنا ندارد و  روزنامه های حامی دولت تیتر زدند که «امضای کری تضمین است» و انجام نداند. با وجود این رویه، روشن بود که چنین اتفاقی خواهد افتاد.

برجام چه باقی می ماند و چه ادامه پیدا نمی کرد به نفع آنها بود
نماینده مردم تهران در مجلس نهم با اشاره به نتایج سه ساله برجام گفت: برجام چه باقی می ماند و از طرف امریکا ادامه پیدا می کرد و چه آن که مانند الان از آن خارج شده است، هر دو به نفع منافع آنها بود و اینها تنها یک بازی با ملت ایران است. این مساله ای بدیهی بود. هرکس متن برجام را خوانده باشد اذعان خواهد کرد که در هر دو صورت منافع آنها تضمین می شود.

به دروغ گفتند که ظریف یک دیپلمات بزرگ است
رسایی با اشاره به خروج امریکا از برجام اظهار داشت: وضعیت امروز حکایت از این می کند که برخلاف آن چه که القا می کردند که ظریف یک دیپلمات بزرگ است و اینها کار دیپلماسی کرده اند، چنین نبود و همه آنها دروغ بود. اینها اعتماد کردند به جاسوسان کارشناسی که در تیم مذاکره کننده ما بود. متن برجام توسط این کارشناسان جاسوس که برخی از آنها کارشناس مالی بودند و برخی کارشناس حقوقی بودند تنظیم شد. توافقی که مشکلات اصلی آن دقیقا در همان بخش مالی و تحریم ها و همچنین بخش حقوقی وجود دارد. اینها به این جاسوس هایی که در تیم مذاکرات ایران نفوذ کرده بودند اعتماد کردند و از سوی دیگر به طرف مقابل مذاکرات هم اعتماد داشتند و نتیجه تمام این اعتماد ها وضعیتی است که الان مقابل دیدگان ما قرار دارد.

امثال آقای لاریجانی، ظریف و روحانی عبرتی نگرفته اند
او افزود: الان هم به عقیده من هیچ تفاوتی نکرده است. این گونه نیست که امثال آقای لاریجانی، ظریف و روحانی عبرتی گرفته باشند. یعنی نه آقای روحانی، نه آقای ظریف، نه دولت و نه علی لاریجانی، از اتفاق افتاده و بعد از آن که ما تمام داشته های خود را آتش زدیم و از بین بردیم و طرف مقابل به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نکرد و الان هم به صورت طلبکارانه و مدعی از برجام خارج شده اند، تغییری کرده باشند. اینها ادامه این مسیر را طی خواهند کرد همانطور که دیشب بلافاصله آقای روحانی در تلوزیون آمد و اعلام کرد که به برجام پایبند می ماند و با اروپایی ها ادامه خواهد داد.

درباره برجام هم همین را می گفتند
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که روحانی ادامه یافتن برجام را مشروط به تامین منافع ما کرده است می گوید: درباره برجام هم همین را می گفتند. همین آقایان می گفتند اگر منافع ما تامین بشود برجام را امضا می کنیم و می پذیریم. در حالی که اگر متن برجام را بخوانید می بینید که در متن برجام منافع ما تامین نشده است ولی دولت برجام را پذیرفت. بنابراین در مذاکرات بعدی که آقای روحانی اعلام کرد طی دو سه هفته آینده با اروپایی ها برای ادامه برجام صورت می گیرد، به خواسته های آنها تن خواهند داد.

این دولت اعتقادی به مبانی انقلاب ندارد
رسایی با اشاره به ویژگی ها دولت تاکید کرد: دولت، دولتی نیست که در برابر مطالبات غیر قانونی غربی ها مقاومت و ایستادگی داشته باشد. چون این دولت اندوخته ای ندارد، چون این دولت ایدئولوژی ای ندارد، چون این دولت اعتقادی به مبانی انقلاب ندارد، درد اصلی ما اینجاست. ما این بی اعتقادی به انقلاب را در سیاست های داخلی و عملکرد داخلی این دولت داریم می بینیم، در سیاست خارجی هم کاملا مشهود و معلوم است.

نتیجه حرف اروپا و امریکا یکی است
وی افزود: الان حرف ترامپ این است که برجام بد است چون در برجام درباره موشک ایران بحث نشده است. برجام بد است چون با برجام نتوانستیم نقش ایران را در منطقه از بین ببریم. برای همین هم می گوید برجام باید پاره شود و ما از برجام خارج می شویم. اروپایی ها می گویند که نه، برجام خوب است ترامپ اشتباه می کند. برجام ایران را در موضوع هسته ای کنترل کرده است ولی ایران باید بیاید و درباره موشک و منطقه یک توافق نامه دیگری با ما بنویسد، خب نتیجه این دوحرف یک چیز است. یکی می گوید برجام بداست چون به موشکی نپرداخته است و موشک را به آن اضافه کنید تا در برجام باقی بمانم و دیگری می گوید برجام خوب است و باقی بماند ولی باید درباره موشک ایران مذاکره کنیم.

بازی  امریکایی ها به دلیل اعتمادی است که به برخی از افراد در داخل دارند
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: امروز آن چه که رهبر معظم انقلاب هم فرمودند که “بعضی ها اصرار دارند به ادامه این مسیر و مذاکره با سه کشور اروپایی” و فرمودند من خوش بین نیستم و این را نتیجه بخش نمی دانم مگر این که تضمین های لازم گرفته شود؛ طبیعی است که هیچ کدام از این ها محقق نمی شود. این هشدارهای رهبر انقلاب فقط به دلیل مواضع غلط دولتی هاست. چون همچنان در جلسات خصوصی مسئولین پا بر زمین می کوبند برای عدم حضور ایران در منطقه و این سوال را مطرح می کنند که چرا ما باید در منطقه حضور داشته باشیم، چرا ما باید  موشک بیش از 300 کیلومتر برد داشته باشیم، چرا باید ما موشک های بالستیک داشته باشیم. اروپایی هم این مسالئل را می دانند؛ این بازی ای را که با امریکا در آورده اند به دلیل اعتمادی است که به برخی از افراد در داخل دارند اگر اینها امیدی نداشتند و جایگاهی نداشتند طبیعی بود که این بحث ها را مطرح نمی کردند. بنابراین برای آنها در داخل یک روزنه امیدی وجود دارد و احساس می کنند که با طرح یک بازی جدید احساس می کنند که می توانند به نتیجه دیگری نیز برسند.

منبع:هدانابرگرفته از رجانیوز

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.