وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

جناب عزیر که در قرآن اشاره شده کیست

0

جناب عزیر که در قرآن اشاره شده کیست

«عزير»، عربى شده ‏ى عزراء است، مثل عيسى كه عربى يَسوع و يحيى معرّب يوحنّاست و در اين كه عزير پيامبر بوده يا نه اختلاف است، آنچه كه مسلم است عزير يكى از علماى بزرگ يهود بوده كه لقب «مُنجى يهود» يافت. زيرا پس از آنكه در واقعه بخت ‏النصر پادشاه بابل و تسخير بلاد يهود و ويران نمودن معبد و سوزاندن كتابهاى ايشان به كلى از بين رفت تا آنكه بابل به دست كورش كبير پادشاه ايران فتح شد. و عزرا نزد وى رفته و براى يهوديان تبعيدى شفاعت نمود. و چون در نظر كورش صاحب احترامى بود، تقاضا و شفاعتش پذيرفته شد، و اجازه داد يهود به بلاد خود باز گردند و توراتشان از نو نوشته شود، و يهود از آن جهت كه عزرا وسيله ‏ى نجات آنان و برگشت ايشان به فلسطين شد، او را تعظيم نموده و بهمين منظور پسر خدايش ناميدند.

و آيه شريفه مى‏گويد: و قالت اليهودُ عزيرٌ… و يهوديان مى‏گفتند: عزير پسر خداست… البته يهوديان امروز، عزير را فرزند خدا نمى‏دانند، ولى در زمان پيامبر اسلام (ص) چنين عقيده‏ اى داشته اگر چه اين اعتقاد همه‏ ى يهوديان نبود، لكن چون بقيه‏ ى يهوديان مدينه و معاصر رسول خدا (ص) سكوت كرده و با آن مخالفت نداشته‏ اند، پس در حقيقت همه متفق الرأى بوده ‏اند، لذا به همه‏ ى يهوديان نسبت داده. ولى بعضى از مفسرين با استناد به آيه 259 سوره ‏ى بقره كه در اين آيه پيرامون معاد گفتگو مى‏شود گفته ‏اند كه شخصيت مورد گفتگوى در آيه عزير است و او قطعا پيامبر مى‏باشد، چون كه آيه اشاره به سرگذشت يكى از انبياى پيشين مى‏كند كه در اثناى سفر خود در حالى كه بر مركبى سوار بود و مقدارى آشاميدنى و خوراك همراه داشت از كنار يك آبادى گذشت، در حالى كه به شكل وحشتناكى در هم ريخته و ويران شده بود، و اجساد و استخوانهاى پوسيده ‏ى ساكنان آن به چشم مى‏خورد، هنگامى كه اين منظره ‏ى وحشت‏ زا را ديد گفت:

چگونه خداوند اين مردگان را زنده مى‏كند؟ البته اين سخن از روى انكار و ترديد نبود، بلكه از روى تعجب بود، در اين هنگام خداوند جان او را گرفت و يكصد سال بعد، او را زنده كرد. و از او سئوال نمود چقدر در اين بيابان بوده ‏اى؟ او كه خيال مى‏كرد مقدار كمى بيشتر در آنجا درنگ نكرده، فورا در جواب عرض كرد كه يك روز يا كمتر، به او خظاب شد كه يك صد سال در اينجا بوده‏اى اكنون به غذا و آشاميدنى خود نظرى بيفكن و ببين چگونه در طول اين مدت به فرمان خدا هيچگونه تغييرى در آن پيدا نشده است، ولى براى اين كه بدانى يك صد سال از مرگ تو گذشته است، نگاهى به مركب سوارى خود كن، كه چگونه متلاشى و پراكنده شده، سپس نگاه كن و ببين چگونه اجزاء پراكنده آن را جمع ‏آورى كرده و زنده مى‏كنيم، او هنگامى كه اين منظره را ديد گفت: مى‏دانم كه خداوند بر هر چيزى توانا است. درباره‏ ى اين كه او كداميك از پيامبران بوده احتمالات گوناگونى داده شده است بعضى او را «ارميا» و بعضى «خضر» دانسته‏ اند، ولى مشهور و معروف اين است كه «عزير» بوده است. و در حديثى از امام صادق (ع) نيز اين موضوع تأييد شده است.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.