وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

تایید قیام زید چگونه است

0

تایید قیام زید چگونه است

آيا حركت و جنبش مسلحانه زيد بن على مورد تأييد امام معصوم (ع) بوده است؟ دراين صورت چرا خود امام (ع) دست به چنين اقداماتى نمى زد؟

حضرت امام سجاد (ع) به ابوحمزه ثمالى فرمود: «اى ابا حمزه اگر بعد از من زنده بمانى خواهى ديد كه پسرم زيد را در ناحيه اى از كوفه مى كشند، يارانش او را دفن مى كنند، دشمن بدن او را از قبر بيرون مى آورد، آن بدن را روى خاك مى كشند، سپس در كناسه كوفه به دار مى آويزند، بعد آن را آتش مى زنند و خاكسترش را به باد مى دهند» (شخصيت و قيام زيد بن على، سيد ابوفاضل رضوى اردكانى، ص 34، چاپ دوم، انتشارات جامعه مدرسين).

يونس خباب مى گويد: «خدمت حضرت امام باقر (ع) رسيدم. آن حضرت زيد را خواست و به او بسيار محبت كرد. سپس او را در آغوش گرفت و گفت: برادر عزيزم تو را به خدا پناه مى دهم كه تو همان به دار آويخته كناسه باشى» (همان، ص 35).

امام با اين محبت ها نشان مى دهدكه دوستدار زيد است و اگر زيد مورد تأييد امام نبود، امام به او محبت نمى كرد.

امام صادق (ع) فرمود: «زيد با من مشورت كرد. من به او گفتم: عمو جان اگر مى خواهى به دار آويخته كناسه باشى، پس اين كار را بكن. امام صادق (ع) فرمود: واى به حال كسى كه نداى زيد را بشنود و او را يارى نكند» (همان، ص 125).

اين حديث را امام رضا (ع) از امام صادق (ع) نقل مى كند و به صراحت مى رساند كه زيد مورد تأييد حضرت امام صادق (ع) بود.

شاید این مطالب را هم بپسندید:

امام باقر (ع) به وجود زيد افتخار مى كرد (همان، ص 26 به نقل از بحار الانوار، ج 46، ص 170) و حضرت امام صادق (ع) به ياد زيد بن على اشك مى ريخت (همان، به نقل از بحار الانوار، ج، 46 ص 171).

در حديثى آمده است كه پيامبر اسلام (ص) به امام حسين (ع) فرمود: «از صلب تو مردى به نام زيد به دنيا مى آيد. زيد و يارانش در قيامت، مقامشان از همه برتر است. آنان با صورت هاى نورانى و بدون حساب داخل بهشت مى شوند» (همان، ص 28، به نقل از بحار الانوار، ج 46، ص 209 و 171).

امام صادق (ع) فرمود: «خداوند زيد را رحمت كند. او اگر پيروز مى شد به وعده خود وفا مى كرد. او مردم را به سوى من دعوت مى كرد» (همان، ص 129، به نقل از عيون اخبار الرضا و الغدير، ج 3، ص 71 و سفينه البحار، حرف زا).

اين گونه قيام ها حكومت اموى را تضعيف مى كرد و هدف قيام كنندگان اين بود كه مردم را به سوى اهل بيت (ع) دعوت بكنند. لذا به طور حتم مورد تأييد امام معصوم (ع) است. اما قيام امام (ع) با قيام هاى ياران امام متفاوت است. او امام و رهبر همه است و بايد جامعه را هدايت كند زيرا در آن زمان ده ها مسأله در ميان بود و امام بايد همه آنها را حل بكند، فقط قيام نبود بلكه مسايل ديگرى هم در ميان بود ولى اگر عده اى از ياران امام (ع) قيام مى كردند اين اشكالى نداشت. الآن جامعه بشرى تعاليم بسيارى را از امام باقر (ع) و امام صادق (ع) دارد. اگر در آن زمان اين امامان (ع) قيام مى كردند و كشته مى شدند، اين ميراث گرانبها براى جامعه امروز نمى رسيد.

براى آگاهى كاملتر درباره زيد به اين دو كتاب مراجعه كنيد:

– شخصيت و قيام زيد بن على، سيد ابوفاضل رضوى اردكانى.

– امامان شيعه و جنبش هاى مكتبى، علامه محمد تقى مدرسى. پرسمان.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.