وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

برای حج ثبت نام کرده اما نام او در قرعه کشی بیرون نیامده

0

برای حج ثبت نام کرده اما نام او در قرعه کشی بیرون نیامده

فهرست این نوشتار:

لگو احکام حج و عمره

مسامحه در ثبت نام براى حج‏

7- اگر مستطيع، در نام نويسى و رفتن به حج مسامحه كند تا نوبت از دست او برود، بايد به هر نحو[5] در اولين زمان ممكن، براى حج اقدام كند.

8- اگر كسى بعد از استطاعت مالى، بدون تأخير، سعى در رفتن به حج داشته و ثبت نام نموده و از جهت اين‏كه قرعه به نامش اصابت نكرده، نتوانسته به حج برود، مستطيع نشده‏[6] و حج بر او واجب‏ نیست؛ ولى اگر در ثبت ‏نام مسامحه كند و در سال‏هاى بعد براى آن اقدام نمايد، حج بر او مستقر مى ‏شود هرچند قرعه به‏ نام او اصابت نكند.[7]

[1] ( 5). آية اللَّه سيستانى: مگر اين كه جاهل به حصول استطاعت يا غافل از آن باشد، يا جاهل به وجوب حج ياغافل از آن باشد، و در اين جهل و غفلت معذور باشد.

آية اللَّه فاضل: چنانچه تا پايان اعمالِ حج، شرايط استطاعت باقى باشد، در اين صورت بايد حج را انجام دهد مگر اين‏كه انجام حج حرجى باشد، كه در اين فرض از خودش ساقط است، و در اين صورت بايد از تركه او- ولو از ميقات- نايب بگيرد، يا شخصى تبرعاً حج او را انجام دهد.

[6] ( 5). آية اللَّه بهجت: قبل از استقرار حج استطاعت شرعيه شرط است وبعد از آن استطاعت عقليه و مقدوريّت ميزان است البته با مراعات ساير احكام شرعيه.( مستفاد از صفحه 27 و 22 كتاب حج)

آية اللَّه تبريزى و آية اللَّه خويى: بايد به هر نحو ممكن، مادامى كه حرج نبوده و مستلزم ارتكاب حرام( آية اللَّه خويى: حرام اهم يا مساوى) نباشد، به حج مشرف شود.

آية اللَّه فاضل: اگر حرجى نباشد بايد به هر نحو ….
[6] ( 6). آية اللَّه مكارم و آية اللَّه تبريزى: در صورتى كه راهِ مشروع، منحصر به شركت در قرعه‏كشى باشد.

آية اللَّه خامنه ‏اى: اگر رفتن به حج در سال‏هاى بعد از آن، منوط به نام‏نويسى و پرداخت مبلغى در همان سال باشد، بنابر احتياط واجب بايد نسبت به اين كار اقدام كند.

[7].( 1). آيات عظام تبريزى، خويى، سيستانى، صافى، گلپايگانى، مكارم: مشروط بر اين‏كه مطمئن بوده كه در مرحله قبل قرعه به نامش اصابت مى‏ كرده.؛ آية اللَّه سيستانى: چنانچه مى‏ دانست سال‏هاى بعد، قرعه به نام او اصابت مى‏ كرد، در فرضى كه احتمال عروضِ مانع ديگرى، از انجام حج را در سالى كه قرعه به نام او اصابت مى‏كرد، نمى‏داد، بنابر احتياط واجب، لازم بود ثبت نام كند و در اين فرض كه ثبت نام نكرده، بنابر احتياط واجب حج بر او مستقر مى‏ شود.
منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

     

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.