وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ازدواج با افراد خنثی و دو جنسیتی

6

ازدواج با افراد خنثی و دو جنسیتی

فهرست این نوشتار:

ازدواج با افراد خنثی و دو جنسیتی

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

ازدواج خنثی مشکل

پرسش : چنانچه پس از عقد و نزدیکى مشخّص گردد که یکى از طرفین خنثاى مشکل است، عقد چه حکمى دارد؟ آیا بهتر است طلاق داده شود، یا این که از اوّل باطل بوده، یا طرف حقّ فسخ دارد؟

پاسخ : اگر یکى از آن دو، یا هر دو خنثاى مشکل باشند، نکاح باطل است.

ازدواج خنثی

پرسش : آیا ازدواج خنثاى مشکله و غیر مشکله جایز است؟
پاسخ : در مورد خنثاى مشکل جایز نیست و غیر مشکل اگر وضع او روشن شود جایز است.

خنثی بودن یکی از زوجین

پرسش : چنانچه پزشکى قانونى بر اساس وضعیّت کروموزمى شخص، خنثى را خنثاى مذکّر یا مؤنّث معرّفى کند، آیا براى طرفى که با او ازدواج نموده، جزء عیوب محسوب، و حقّ فسخ دارد؟

پاسخ : اگر در ظاهر علامت خلافى نمایان نیست، موجب فسخ نمى شود.

ازدواج موقت با فرد دوجنسه

پرسش : ازدواج موقت با فرد دو جنسه در صورتی که هم آلت زن و هم آلت مرد را داشته باشد چه حکمی دارد؟ ازدواج موقت مرد با فردی که تماماً مانند زن است اما آلت مردانه را دارد در صورت دخول در مقعد فرد دوجنسه چه حکمی دارد؟

پاسخ : در صورتیکه جنس اصلی آنها مشخص باشد و جنس دوم زائد محسوب شود، ازدواج جنس مخالف با او اشکالی ندارد والّا ازدواج با او جایز نیست.

وظایف پزشکان در قبال دو جنسی های کاذب

پرسش : دو جنسى هاى کاذب از لحاظ پزشکى بر دو دسته اند: دسته اوّل دو جنسى هاىِ کاذبِ مؤنّث اند، که از لحاظ کروموزومى مؤنّث، ولى ظاهرى کاملاً مردانه دارند. دسته دوّم دو جنسى هاىِ کاذب مذکّر هستند، که وضعیّت کروموزومى آنان مذکّر، ولى داراى ظاهرى کاملاً زنانه هستند. ضمناً دو جنسى هاى حقیقى (که در فقه به آنها خنثاى مشکل مى گویند) داراى دو گناد (بیضه و تخمدان) هستند، و ممکن است هر دو فعّال باشد. (ممکن است تخمدان در یک طرف و بیضه ها در طرف دیگر باشد، یا مخلوطى از بافت بیضه و تخمدان در یک طرف، یا در هر دو طرف باشد. خلاصه داراى اندام تناسلى، به اشکال گوناگون هستند.) باتوجّه به مطالب بالا بفرمایید:
1. آیا پزشک در دو جنسى هاى کاذب مؤنّث، مجاز است، در صورت تمایل فرد و علیرغم ماهیّت زنانه، اقدامى کند که ظاهر مردانه وى حفظ شود؟
2. اگر دوجنسى کاذب مؤنّث ـ که ماهیّتش زنانه است ـ با زن سالم ازدواج کرده باشد، تکلیف شرعى پزشک در اقدام به عمل جرّاحى براى حفظ ظاهر مردانه وى چیست؟
3. اگر دو جنسى کاذب مؤنّث هنوز ازدواج نکرده باشد، با توجّه به اینکه اگر ازدواج کند ـ هرچند ظاهرش بر اثر عمل جرّاحى باقى مى ماند ـ دو زن با هم ازدواج کرده اند، تکلیف پزشک در انجام عمل جرّاحى براى ظاهر مردانه چیست؟
4. در مواردى که دو جنسى کاذب مؤنّث با زن ازدواج کرده باشد، و پزشک متوجّه دو جنسى بودن وى شود، وظیفه اش در کتمان یا افشاى اسرار چیست؟ (کتمان سر موجب ازدواج یا ادامه ازدواج دو زن مى شود، و افشاى سرّ نیز کار ناشایستى است، چون صاحب آن راضى به افشا نیست.) پزشک چه کند؟
5. آیا پزشک مجاز است در مورد دو جنسى هاى کاذب مذکّر، که على رغم ظاهر زنانه از لحاظ ماهیّت مرد هستند، براى حفظ ظاهر زنانه آنها، عمل جرّاحى انجام دهد؟

پاسخ : 1. جایز نیست.
2. باید سفارش کند آنها از هم جدا شوند، زیرا ازدواج آنها باطل است.
3. جایز نیست.
4. سزاوار است خود آنها را از نامشروع بودن این کار با خبر سازد.
5 . جایز نیست.

تغییر جنسیت در افراد دو جنسی 

پرسش : دخترى از کودکى لباس مردانه مى پوشیده و حالا که بزرگ شده خود را مرد مى داند و با استفاده از داروهاى شیمیایى حالت مردانه در او ایجاد شده و با مراجعه به پزشک، درخواست تغییر جنسیّت خود را نموده است، آیا پزشک مجاز به تغییر جنسیّت مى باشد؟

پاسخ : تغییر جنسیّت اگر صورى باشد جایز نیست و اگر واقعى باشد (این امر در افراد دو جنسى واقع مى شود) به عنوان درمان و ظاهر شدن جنسیّت واقعى جایز و گاه واجب است.

منبع: سایت هدانا به نقل از استفتائات آیت الله مکارم شیرازی .

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احکام ازدواج و طلاق



کلید:  ازدواج با افراد خنثی و دو جنسیتی ازدواج با افراد خنثی و دو جنسیتی ازدواج با افراد خنثی و دو جنسیتی ازدواج با افراد خنثی و دو جنسیتی ازدواج با افراد خنثی و دو جنسیتی ازدواج با افراد خنثی و دو جنسیتی ازدواج با افراد خنثی و دو جنسیتی ازدواج با افراد خنثی و دو جنسیتی X دوجنسیتیX دو جنسیتیX ترنسX خنثیX خنثی مشکلهX دو جنسهX ازدواج

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

6 نظرات
  1. None می گوید

    با سلام
    اگر زنی تمام ظاهر و ویژگی زنانه داشته باشد ولی مهبل نداشته باشد و فقط الت مردانه داشته باشد میتوان با اون عقد موقت کرد؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      خیر چنین ازدواجی جایز نیست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. علیرضا می گوید

    سلام و ادب لطفا راهنمایی ام کنید من تغییر جنسیت داده ام یعنی فقط تخمدان خود را خارج کرده ام و هورمون تراپی میکنم.یک یا دو عمل دیگر دارم تا الت تناسلی مردانه داشته باشم ایا اکنون من خنثی هستم تا زمانی که کاملا مرد شوم؟؟ با تشکر

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر جنسیت مرد در شما ظاهر هست، احکام مردان را دارید و باید رعایت کنید. در غیر این صورت باید احتیاط بکنید.
      توصیه می کنیم در این مسئله با دفتر مرجعتان نیز تماس حاصل فرمایید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. علیرضا می گوید

    از زنی خوشم میاید ولی الت مردانه دارد ازداج با ان امکان پزیر است یانه

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      در مورد خنثاى مشکل جایز نیست.
      وفقکم الله لکل خیر