وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ارث بچه ای که هنوز به دنیا نیامده

0

ارث بچه ای که هنوز به دنیا نیامده

ارث بچه ای که هنوز به دنیا نیامده

رساله توضیح المسائل تقلید

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][ارث جنین]

مسأله 2785 هرگاه بخواهند ارث را تقسیم کنند (در صورتی که میت بچه‌ای داشته باشد که در شکم مادر است و در طبقه او وارث دیگری هم مانند اولاد و پدر و مادر باشد (1) برای بچه‌ای که در شکم است که اگر زنده به دنیا بیاید ارث می‌برد، سهم دو پسر را کنار می‌گذارند (2) ولی اگر (3) احتمال بدهند بیشتر است مثلًا احتمال بدهند که زن سه بچه حامله باشد، سهم سه پسر را کنار می‌گذارند و چنانچه مثلًا یک پسر یا یک دختر به دنیا آمد، زیادی را ورثه بین خودشان تقسیم می‌کنند (4).

(1) [قسمت داخل پرانتز در رساله آیات عظام: (گلپایگانی) و (صافی) نیست]

(2) (مکارم): و چنانچه مثلًا یک پسر یا یک دختر به دنیا آید، زیادی را ورثه بین خودشان تقسیم می‌کنند و اگر در طبقه او وارث دیگری نباشد، هرگاه حمل زنده متولّد شود، تمام مال به او می‌رسد و الّا میان سایر ورثه تقسیم می‌گردد.

(صافی): اگر احتمال بدهند دو بچه است سهم دو پسر را کنار می‌گذارند..

(بهجت): بنا بر احتیاط واجب سهم دو پسر را کنار می‌گذارند، البتّه سهم کسانی که میّت چه اولادی داشته باشد یا نه، در هر صورت از میّت ارث می‌برند، مانند کمترین سهم زن باید از اوّل داده شود و همچنین کمترین سهم پدر و مادر را نیز باید به آنها بدهند..

(3) (صافی)، (بهجت): و اگر..

(4) (بهجت): و برای کنار گذاشتن ِ سهم بچه، انعقاد نطفه و وجود حمل در وقت مردن آن میّت کافی است و دمیده شدن روح در آن حمل شرط نیست، ولی زنده به دنیا آمدن شرط است، پس اگر زنده به دنیا آمد و در همان ساعت مُرد باز هم ارث می‌برد و دیگران هم از او ارث می‌برند.

(خوئی): مسأله هرگاه بخواهند ارث را تقسیم کنند، برای بچه‌ای که در شکم است که اگر زنده به دنیا بیاید ارث می‌برد، در صورتی که احتمال بیشتر از یکی نرود سهم یک پسر را کنار می‌گذارند و زیادی را ورثه بین خود تقسیم می‌کنند، ولی اگر احتمال بدهند بیشتر از یکی است مثلًا احتمال بدهند که زن به دو یا سه بچه حامله باشد و ورثه راضی نباشند که سهم حمل محتمل را کنار بگذارند، نسبت به زائد از سهم یک پسر را با وثوق و اطمینان به حفظ سهم زائد جایز است بین ورثه تقسیم کنند.

(سیستانی): در صورتی که معلوم باشد یکی است یا متعدّد، پسر است یا دختر، هر چند با کمک وسایل علمی باشد باید سهم او یا آنها را نگهدارد، و اگر معلوم نباشد، پس اگر احتمال معتبری داده شود که متعدّد است، به مقدار عدد محتمل باید سهم پسر نگهدارند و چنانچه مثلًا یک پسر یا یک دختر به دنیا آمد، زیادی را ورثه بین خودشان تقسیم کنند.

(زنجانی): جایز است که ورثه سهم بیشتر از یک پسر را تقسیم کنند. به هر حال پس از ولادت در صورتی ارث به نوزاد داده می‌شود که اثر روشنی بر حیات وی؛ همچون گریه یا حرکت آشکار، وجود داشته باشد وگرنه، شرعاً حکم به مرده به دنیا آمدن نوزاد شده، ارثی به وی داده نمی‌شود.

لازم به توضیح است که اگر بتوان به روشی همچون روشهای پزشکی کنونی مطمئن گشت که بچه‌ای که در شکم است دختر است یا پسر و برخی از ورثه حاضر به تأخیر تقسیم مقدار تفاوت بین سهم پسر و دختر نباشند یا در میان ورثه افراد نابالغ یا دیوانه وجود داشته باشند و تأخیر در تقسیم این مقدار به ضرر آنها باشد، لازم است که جنسیّت بچه را تعیین نمود، و در هر حال اگر به گونه اطمینان وضعیّت بچه روشن شود، بر طبق آن میراث تقسیم می‌گردد.

شاید این مطالب را هم بپسندید:

(تبریزی): سهم حمل..

(فاضل): مسأله اگر در بین کسانی که ارث می‌برند کودکی باشد که هنوز متولّد نشده باشد: الف: اگر بدانند پسر است یا دختر و یک نفر است یا دو نفر، سهم الارث او را برای او کنار می‌گذارند و اگر بعد از تولّد معلوم شد اشتباه کرده‌اند یا کودک مرده به دنیا آمده، جبران می‌کنند.

ب: اگر بدانند یک نفر است ولی ندانند دختر است یا پسر سهم الارث یک پسر را برای او کنار می‌گذارند و اگر بعد از تولّد معلوم شد اشتباه شده جبران می‌کنند.

ج: اگر ندانند که چند نفر است و چه جنسی دارد بنا بر احتیاط واجب سهم الارث دو پسر را برای او کنار می‌گذارند و بعد از ازدواج اگر اشتباه شده بود جبران می‌کنند.

مسائل اختصاصی

(بهجت): مسأله 2265 شخص مفقود الأثری که زنده بودنش معلوم نیست و وارث هم دارد مالش را کنار می‌گذارند و بنا بر أظهر تا مدّت چهار سال وضعیت او را پیگیری می‌کنند سپس مالش را بین ورثه تقسیم می‌کنند، ولی اگر بعداً زنده بودن او معلوم شد آن تقسیم مال از بین می‌رود و تمام مال به خود او برمی گردد و احتیاط مستحب آن است که منتظر بمانند تا وقتی که علم عادی یا اطمینانی به مردن او پیدا شود.

(بهجت): مسأله 2266 اگر چند نفر که هر کدام وارث دیگری است با هم مثلًا زیر آوار بمانند، در صورتی که معلوم نباشد کدام زودتر مرده، هر کدام از دیگری ارث می‌برد، ولی اگر معلوم شود که کدام یک زودتر مرده، کسی که دیرتر مُرده ارث می‌برد.

(فاضل): مسأله 2959 اگر چند نفر که از همدیگر ارث می‌برند مثل پدر و پسر و زن و شوهر در یک حادثه بمیرند و معلوم نباشد کدامیک اول مرده‌اند همه از یکدیگر ارث می‌برند. در تقسیم ارث فرض می‌کنیم که اول یکی از آنها فوت نموده و بنا بر این فرض اموال او را بین ورثه او تقسیم می‌کنیم و سهم کسانی که فوت کرده‌اند را به ورثه زنده آن‌ها می‌دهیم. سپس فرض می‌کنیم که دیگری اول فوت نموده و بنا بر این فرض اموال او را بین ورثه او تقسیم می‌کنیم (در این فرض کسی را که در فرض سابق فرض کرده بودیم اول مرده است زنده فرض می‌کنیم) و سهم الارث افرادی که فوت شده‌اند را به ورثه زنده آن‌ها می‌دهیم.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لینک کوتاه مطلب: https://goo.gl/qCNwVj

حتما بخوانيد



کلید: ارث بچه ای که هنوز به دنیا نیامده ارث بچه ای که هنوز به دنیا نیامده ارث بچه ای که هنوز به دنیا نیامده ارث بچه ای که هنوز به دنیا نیامده ارث بچه ای که هنوز به دنیا نیامده ارث بچه ای که هنوز به دنیا نیامده ارث بچه ای که هنوز به دنیا نیامده ارث بچه ای که هنوز به دنیا نیامده ارث بچه ای که هنوز به دنیا نیامده ارث بچه ای که هنوز به دنیا نیامده ر ارث بچه ای که هنوز به دنیا نیامده

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.