وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

احرام کسانی که زیاد به مکه سفر می کنند

0

احرام کسانی که زیاد به مکه سفر می کنند

فهرست این نوشتار:

لگو احکام حج و عمره

فصل چهارم: خروج از مكه و بازگشت به آن‏

1- حكم خروج خدمه كاروان‏[1]

تكرار خروج از مكه‏

 

199- كسانى كه به اقتضاى شغلشان، زياد به مكه وارد و خارج مى‏شوند، از حكم وجوب احرام در هر بار، مستثنى‏ هستند.[2]

 

[1] ( 1). در اين قسمت حكم خروج از مكه از جهت نياز به احرام مجدد و انجام عمره مفرده، مطرح شده است و حكم خروج بعد از عمره تمتع در صفحه 398 آمده است.
[2] ( 2). آية اللَّه بهجت: و همچنين كسى كه بعد از تمام نمودن اعمال حج يا بعد از عمره مفرده از مكّه خارج شده و بيرون رفته باشد چنين شخصى مى‏تواند در همان ماه خروج بدون گذشتن سى روز بدون احرام وارد مكّه شود و در غير اين صورت حكم آن در مسأله 203 آمده است.( مناسك شيخ ص 90).

آيات عظام صافى، گلپايگانى، مكارم، نورى: همچنين در مورد كسانى كه در همان ماه كه عمره را بجا آورده‏اند خارج شده و سپس در همان ماه داخل مى‏شوند احرام و عمره مجدّد واجب نيست.

آية اللَّه سيستانى، آية اللَّه فاضل: و همچنين كسانى كه پس از اعمال حج يا عمره مفرده از مكه خارج شوند و در همان ماه بازگردند.

آية اللَّه خامنه ‏اى: بر شخص مكلف جايز نيست بدون احرام وارد مكه مكرمه شود، و اگر در غير موسم حج مى‏خواهد وارد مكه شود، واجب است با احرام عمره مفرده وارد شود. دو گروه از اين حكم مستثنى هستند:

1- كسانى كه مقتضاى شغل آنان اين است كه زياد به مكه رفت و آمد كنند.

2- كسانى كه پس از اعمال حج يا عمره مفرده از مكه خارج شده ‏اند و مى‏ خواهند در همان ماه انجام حج يا عمره، دوباره وارد مكه شوند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.