وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا ولایت فقیه برای مسلمانان شایر جهان نیز هست

0

آیا ولایت فقیه برای مسلمانان شایر جهان نیز هست

ولايت فقيه و مسلمانان جهان

چرا ولى فقيه با اينكه به وسيله خبرگان منتخب مردم ايران انتخاب شده است، بر تمام شيعيان جهان ولايت دارد؟

مسئله ولايت فقيه از دو ديدگاه، قابل بررسى است و هر يك نتايج ويژه اى دارد كه هرچند با يكديگر متنافى نيست؛ ولى تفاوت چشمگيرى با هم دارد:

يك. از منظر قانون اساسى

با توجه به اينكه قانون اساسى هر كشورى، در قلمرو همان كشور اعتبار دارد؛ از اين رو حاكميتش را ـ چه درباره ولايت فقيه يا غير آن ـ تنها در گستره كشور مربوطه، مى تواند سايه گستر سازد و نسبت به ماوراى آن، قدرت نفى و اثبات چيزى را ندارد.

دو. از نقطه نظر مذهبى

بر اين اساس ولايت فقيه گستره فراخ ترى مى يابد؛ يعنى، پيروان آيين واحد در سرزمين هاى مختلف، مى توانند نظام و رهبرى واحدى را برگزينند و يا دين مى تواند سيستم و رهبر واحدى را براى آنان، با معيارهاى خاصى  تعيين كند. در نگرش اسلامى، مسلمانان امت واحد و داراى سرزمين و مرز فرهنگى ايدئولوژيكى مشترك، سرنوشت مشترك وحتى دشمنان مشترك مى باشند. اين مسئله ايجاب مى كند كه داراى رهبرى واحد نيز باشند كه بتواند تمام امت را به طور يك پارچه و هماهنگ، به سمت اهداف مورد نظر به حركت درآورد.

بنابراين خاستگاه ولايت بر جهان شيعه و جهان اسلام، آراى چند ميليون ايرانى نيست؛ بلكه مبانى دينى است. بلى نقش اين آرا آن است كه در بزرگ ترين كانون تشيع در جهان، شاخص ترين فرد شناسايى و ولايت او فعليت مى يابد و از اين طريق امت اسلام مى توانند «ولى واجب الاطاعه» خود را نيز بشناسند و بر اساس رهنمودهاى او، خط سير سياسى و اجتماعى خويش را تنظيم كنند.

 

منبع: سایت هدانا برگرفته از پرسمان، پرسش ها و پاسخ ها «ولایت فقیه و جمهوری اسلامی ایران .»

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.