وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا مردگان در عالم برزخ از خانواده خود مطلع اند؟

0

آیا مردگان در عالم برزخ از خانواده خود مطلع اند؟

پرسش: اموات به سبب اعمال بازماندگان شاد يا ناراحت مى شوند؟

پاسخ:

عالم برزخ ادامه زندگى دنيوى است زيرا وقتى كه قيامت كبرى برپا مى‏شود، از تمامى محشورشدگان سؤال مى‏شود: «قال كم لبثتم فى الارض عدد سنين در زمين به چه ميزان درنگ كرديد»،(1).

اين سؤال از مجموع زندگى دنيوى و برزخى است كه از آن به درنگ در زمين تعبير شده است. بنابراين مردگان از برخى احوال دنيا باخبر هستند و از آنها شادمان يا غمگين مى‏شوند. البته ظاهرا اين آگاهى مربوط به رخدادهايى است كه به گونه‏اى به آنها ارتباط دارد يعنى، اگر بازماندگان ميتى براى او دعا كنند و از طرف او صدقه بدهند و برخى كارهاى عبادى از جانب او انجام دهند، او آگاه مى‏شود و شادمان و مسرور مى‏گردد يا برعكس اگر بازماندگان كار خطايى انجام دهند كه اين خطا به او بازگردد، مثل اين كه بر فرض او در زمان زندگانيش مال حرام فراهم كرده و بازماندگان اين مال را در راه گناه صرف كنند يا او در زمان خودگروهى را با بيان و قلم گمراه كرده باشد و پس از او گروهى سخنان باطل او را ترويج كنند مى‏فهمد و غمگين مى‏شود يا اگر كسى سنت پسنديده‏اى يا ناپسندى برجا گذاشته باشد و به اين سنت پس از او عمل شود، او از اين عمل بهره‏مند مى‏شودو مسرور يا غمگين مى‏شود،(2).

در اينجا تذكر دو نكته ضرورى است:

1- شادمانى و غمگينى در عالم برزخ با شادمانى و غم در زندگانى دنيوى متفاوت است و براى ما قابل درك نيست و به اصطلاح علما چشيدنى و ديدنى است نه گفتنى و شنيدنى.

2- آنچه بيان شد مربوط به متوسطين مؤمنان است اما انبيا و اوليا الهى «احيا عند ربهم يرزقون» هستند و حساب آنها از ديگران جداست.

(1) (مؤمنون، آيه 112)
000 (2) (مقدمه‏اى بر جهان‏بينى اسلامى، زندگانى جاويد يا حيات اخروى، ص 27)

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.