وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا قدم برخى افراد خير يا شر است و يا دست فلان كس سبك است

0

آیا قدم برخى افراد خير يا شر است و يا دست فلان كس سبك است

 

آيا اين اعتقادات كه قدم برخى افراد خير يا شر است و يا دست فلان كس سبك است و يا هر وقت فلانى از مثلا فروشنده اى خريد مى كند موجب بركت در كسب اوست صحيح است؟

ماده بركت در اصل از برك (بر وزن برگ) به معنى سينه شتر است، و هنگامى كه برك البعير گفته شود مفهومش اين است كه شتر سينه خود را به زمين زد، سپس اين كلمه به معنى دوام و بقاء و زوال‏ ناپذيرى آمده، و در مورد هر نعمتى كه پايدار و با دوام باشد گفته شده است، مخزن آب را از اين رو بركه مى ‏گويند كه آب مدتى طولانى در آن باقى مى‏ ماند.

و نيز از آنجا كه سرمايه با دوام و زوال ناپذير فوائد زيادى دارد به موجود پرفايده مبارك گفته مى ‏شود، و شايسته ‏ترين كسى كه اين عنوان براى او سزاوار است ذات پاك خداوند است كه سرچشمه همه خيرات و بركات مى ‏باشد.

تفسير نمونه، ج 24، ص:316

پس اصل بركت خداوند است و هر چيز و هر كس كه با خداوند مر تبط و متصل باشد به اندازه ظرفيت و گنجا يش خود از اين كانون بركت برخور دار است. بندگان پاك و صالح خداوند به دليل ارتباط با حق و گام نهادن در راه بندگى داراى بركت هستند و وجود و اعمالشان داراى آثارى ماندگار و باقى است. مال و عمر و علم و سخن وخدمات آنها با بركت و پر فايده و سودمند به حال خداوند خودشان و جامعه است. هر چه ميزان ارتباط انسان باخداوند بيشتر گردد دامنه بركت و فايده بخشى و ماندگارى وجود و اعمال او گسترده تر مى گردد چنانچه انبيا و اوليا كه قربشان به خدا از همه انسانها بيشتر است از همه بابركت تر و مفيدتر به حال بشريت مى باشند و نه تنها مومنان بلكه كافران و حتى همه موجودات از بركات وجود آنها بهره مند هستند زيرا آنها مظهر صفات و كمالات خداوند مبارك و با بركت هستند و همچون خداى خود منشا همه بركات و خيرات و خوبى ها هستند و بقيه انسان ها به مقدار ايمان و اعمال صالح و منزلتشان در نزد خداوند و ارتباطشان با اولياى خدا- ع- از بركت برخوردارند. پرسمان.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.