وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا زنی که حامله نمی شود عده دارد

6

آیا زنی که حامله نمی شود عده دارد

فهرست این نوشتار:

عده و پيشگيرى

پرسش 232 . امروزه با استفاده از دارو (خوراكى ـ تزريقى) يا به كار بردن وسايل پيشگيرى پزشكى، به طور قطع مى توان از باردارى زن جلوگيرى كرد؛ با چنين فرضى آيا بر زنانى كه از امكانات فوق استفاده مى كنند، لازم است عده نگه دارند؟

همه مراجع: آرى، بايد عده نگه دارند.

تبصره. علت واقعى عده بر ما مخفى است و آنچه گفته مى شود ـ از قبيل انعقاد نطفه، حريم زوجيت و… ـ از حكمت هاى آن به شمار مى آيد. از اين رو اگر مرد سال ها نيز جدا از زن خود زندگى كند، يا در مسافرت باشد، باز بايد زن عده نگه دارد.

پرسش 233 . آيا زنانى كه رحمشان را با جراحى بيرون آورده اند و بچه دار نمى شوند، بايد عده نگه دارند؟

همه مراجع: آرى، بايد عده نگه دارند. معلوم شدن پدر طفل از حكمت هاى عده است، نه علت آن.[2]

  • [1]. فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1618؛ مكارم، استفتائات، ج 2، س 1120 و 1121؛ توضيح المسائل مراجع، م 2511؛ صافى، جامع الاحكام، ج 2، س 1313؛ نورى، توضيح المسائل، م 2506؛ تبريزى، استفتائات، س 1712؛ وحيد، توضيح المسائل، م 2520؛ امام، استفتائات، ج 3، عده طلاق، س 64 و دفتر: خامنه اى، بهجت و سيستانى.
    [2]. مكارم، استفتائات، ج 1، س 910 ؛ تبريزى، استفتائات، س 1712 ؛ امام، استفتائات، ج 3، احكام طلاق، س 62 ؛ صافى، جامع الاحكام، ج 2، س 1434 ؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1618 ؛ دفتر: بهجت، نورى، سيستانى، وحيد و خامنه اى.(احكام ازدواج،پرسمان).

مطابق نظر آيت الله خامنه ايمطابق نظر آيت الله خامنه اي

س: در علم پزشكى امروز گاه زنان با بستن لوله رحم به طور دائم نابارور مى‌شوند. آيا اين زنان هم جهت ازدواج موقّت نياز به نگه داشتن عده دارند در صورتى كه به طور قطع و يقين اختلاط مياه صورت نمى‌پذيرد؟

ج) در هر صورت، اگر مدخول بها باشد وبه سن يائسگى نرسيده باشد، عدّه دارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

عده نگهداشتن زنانی که باردار نمی شوند [عده عقد موقت]

پرسش : یکى از موانع و مشکلات، و شاید مهمترین آنها در راه ترویج و کاربردى نمودن ازدواج موقّت، وجوب عدّه پس از انقضا یا بذل مدّت مى باشد. که عملا استفاده از آن را، در حدّى که بتواند پاسخگوى نیازهاى موجود باشد، غیر ممکن نموده است. بر علماى دین و زعماى امّت اسلامى است که با تحقیق و تدبّر در منابع غنى اسلامى، و به ویژه با تمسّک به فقه پویاى تشیّع، راهکارهاى مناسب و عملى ـ که کاملا منطبق براراده شارع مقدّس باشد ـ در این راستا ارائه نمایند، و با ایفاى نقش بسیار مهمّ خود از ارتکاب بسیارى از گناهان و مفاسد فردى و اجتماعى جلوگیرى نمایند. پیشرفتهاى علمى، خارج کردن رحم را در برخى بیماریها، یا به دلیل انگیزه هاى شخصى ممکن ساخته، و شخص مى تواند پس از این عمل بدون هیچ گونه مشکلى به زندگى آسوده ادامه دهد. اگر رحم زنى را خارج کرده باشند، وى بى شکّ توان باردارى نداشته، و دچار حالت قاعدگى نخواهد شد. سخن در این است که آیا چنین زنى در صورت طلاق، فسخ نکاح، انقضا، یا بذل مدّت در نکاح منقطع، باید عدّه نگهدارد؟

پاسخ :

از مجموع ادلّه شرعیّه استفاده مى شود که نگه داشتن عدّه تنها به خاطر احتمال باردارى نیست، و این در واقع یکى از علل آن مى باشد; نه تنها علّت. و یکى از علل آن حفظ حريم زوجیّت است; به همین دلیل اگر شوهر یک سال در مسافرت باشد و زنش را طلاق دهد، همه مى گویند باید عدّه نگه دارد، در حالى که بعد از غیبت یکساله، احتمال انعقاد ولد وجود ندارد. همچنین اگر شوهر در زندان باشد، یا بر اثر بیمارى گرفتار عنن گردد، و یقین پیدا کنیم که شوهر براى همیشه عقیم شده، در تمام این فروض، عدّه بر زن لازم است; در حالى که احتمال انعقاد نطفه وجود ندارد.

عده زنی که یقین دارد باردار نیست [عده عقد موقت]

پرسش : اگر زنى به عقد موقّت مردى درآید و مطمئن باشد که از آمیزش با او حامله نشده است (مثلا مرد خواجه باشد یا زن رحم خود را خارج کرده باشد) آیا باید پس از پایان مدّت عقد موقّت،عدّه نگهدارد؟

پاسخ : اگر دخول حاصل شده است عدّه لازم است.

عدّه زنی که به طور قطع ناامید از حمل است [عدّه طلاق]

پرسش : چنانچه استحضار دارید زن یائسه عدّه طلاق ندارد. آیا زنی که از نظر سنی یائسه نیست اما بنابر دلایل جسمی و از نظر پزشکی به طور قطع و یقین مأیوس از حمل است (مانند کسی که رحمش را با عمل جراحی برداشته اند) می توان گفت عدّه طلاق ندارد یا حکم وی مانند دیگر زنان قبل از سن یائسگی می باشد؟

پاسخ : بنابر احتیاط عدّه را رعایت کند. استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: دلیل شرعی یا هر دلیل لزوم نگه داشتن عده حتی با فرض استفاده از کاندوم مطمئن چیست؟

پاسخ: نگه داشتن عده یک دستور شرعی ودینی است وشرع حتی در مواردی که زن علم دارد حامله نیست واجب ولازم دانسته است که زن عده نگه دارد وانسان متدین ومعتقد خود را به اجرای آن ملتزم می داند اگر چه فلسفه وعلت آن برای اومعلوم نباشد.

پرسش: آیا نگاه داشتن عده بر زنی که لوله های رحم او بسته شده لازم است ؟

پاسخ: لازم است .

۲۲پرسش: برخی خانم‌ها در اثر بستن لوله‌ رحم دیگر خون حیض نمی بینند ، مسأله طهر غیر مواقعه و عده چنین زن‌هایی را بیان نمایید؟

پاسخ: طلاق باید سه ماه پس از آخرین نزدیکی باشد وعده آنها سه ماه است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احکام ازدواج 

ویژه نامه احکام زن و شوهر

نحوه خواندن صیغه ازدواج دائم (متن+ترجمه)

نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت(متن+ترجمه)



کلید: آیا زنی که حامله نمی شود عده دارد آیا زنی که حامله نمی شود عده دارد  انواع عده و وضعيت زنان فاقد رحم عده براى كسيكه در سن من تحيض است و خود حائض نمى شود كه عملاً حامله نمى شود آیا زنی که حامله نمی شود عده دارد آیا زنی که حامله نمی شود عده دارد آیا زنی که حامله نمی شود عده دارد آیا زنی که حامله نمی شود عده دارد آیا زنی که حامله نمی شود عده دارد آیا زنی که حامله نمی شود عده دارد آیا زنی که حامله نمی شود عده دارد آیا زنی که حامله نمی شود عده دارد آیا زنی که حامله نمی شود عده دارد آیا زنی که حامله نمی شود عده دارد آیا زنی که حامله نمی شود عده دارد آیا زنی که حامله نمی شود عده دارد آیا زنی که حامله نمی شود عده دار

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

6 نظرات
  1. جعفری می گوید

    سلام وقت بخیر
    بنظر بنده علما درست در مسائلی پزشکی وارد نمی‌شوند ،یائسگی در لغت به معنای یاس از حیض و بویژه بچه دار شدن است وقتی چنین چیزی برای یک زن چهل ساله اتفاق بیفتد چه لزومی به پنجاه ساله شدن است ،بنظر من بنابر اینکه جامعه آلوده به گناه هست و صیغه گاهی واجب است برای جلوگیری از گناه بهتر است پزشکان بهتر است چنین مساله‌ای را بدرستی برای علما تشریح کنند ،که اگر چاره‌ای اندیشیده نشود فقط راه گناه را زنان در پیش میگیرند

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم برادر عزیز
      وقت شما هم بخیر
      بنظرم شما درست متوجه مسئله نشده اید. یائسگی پزشکی اصلا ربطی به بحث فقهی ندارد عزیز من. شما معنای اصطلاحی یائسگی را گرفته اید اما متوجه معنای اصطلاحی و فقهی حیض نشده اید!. اینجا منظور یائسگی فقهی است که در روایات احکام خاصی برای آن وضع شده است سن حدود پنجاه سال هم عزیز من در روایات مطرح شده که احکام خاص خود را دارد صرفا منظور اهل البیت این یائسگی پزشکی نیست بلکه ناظر به دوران جدیدی برای زنان بر اساس سن است نه فیزیولوژیک بدن.
      از جهت فقهی
      زن های سیده بعد از تمام شدن شصت سال قمری یائسه می شوند، ، و زن هایی که سیده نیستند، بعد از تمام شدن پنجاه سال قمری یائسه می شوند. بین این بر اساس روایات تفاوت قائل شده اند.
      در سایر موارد پزشکی هم به درستی وارد می شوند، حکم را از شرع می گیرند و موضوع را اگر روایتی نباشد، به دست متخصص و کارشناس می دهند. یک مثال ساده عرض کنم: مثال روزه واجب است حال اگر این روزه ضرر داشته باشد می فرمایند یک راهش این هست که خود شخص یقین داشته باشد یا از پزشک متخصص متعهد سوال کند اگر او به عنوان کارشناس گفت روزه برای شما ضرر دارد دیگر روزه واجب نیست.
      برادر عزیزم شما با شیوه استنباط احکام آشنا نیستید سالها تلاش فقهی صورت می گیرد، تیم های استفتاء مراجع افراد بسیار حرفه ای و قوی و به روزی هستند و ما نوعا از نزدیک شناخت داریم. روی بعضی از مسائل پزشکی حتی از تیم های متخصص دانشگاه علوم پزشکی و متخصصان کمک می گیرند، اینطور نیست که شما در ذهن ظاهرا تصور می کنید کسی نشسته تلفن دستش است و فتوا می دهد!!!، فتوا بدون حکم و موضوع شناسی درست حرام است.
      امیدوارم ابهام برطرف شده باشد.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. طاهری می گوید

        بنده واقعا درگیر این شک و شبهه ها شدم
        ****
        لطفا شبهات بنده را نه با گفته ها و دلایل تکراری،بلکه با دلایل عقلانی و انسانی و قابل پذیرش با توجه به شرایط اجتماعیه کنونی،برطرف نمایید

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          توصیه می کنیم در این موضوع یک وقت مشاوره بگیرید پیرامون آن صحبت کنیم. جهات مختلفی دارد.
          خلاصه اینکه یک سویه به این مطلب نگاه نکنید.
          وفقکم الله لکل الخیر

      2. طاهری می گوید

        بنده واقعا درگیر این شک و شبهه ها شدم
        ****
        لطفا شبهات بنده را نه با گفته ها و دلایل تکراری،بلکه با دلایل عقلانی و انسانی و قابل پذیرش با توجه به شرایط اجتماعیه کنونی،برطرف نمایید

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          توصیه می کنم یک وقت مشاوره تلفنی بگیرید تا کامل در این باره گفتگو کنیم. با نوشتن ابهامات شما برطرف نمی شود.
          وفقکم الله لکل الخیر