وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا انجیل کتابی آسمانی است

انجيل اصلاً نسخه‏ اى نداشت تا بگوييم «نسخه واقعى» و انجيل‏هايى هم كه به دست ديگران نوشته شدند از همه مهمتر و قديمى‏تر انجيل متّى است و اين انجيل نسخه اصلى ‏اش كه به زبان عبرى بود از بين رفته است و ترجمه‏ اى كه الان از آن مى‏ ماند قابل اعتماد نيست چون نه مترجمش معلوم است و نه صحت ترجمه معلوم است.

0

آیا انجیل کتابی آسمانی است

اساسا انجیل از منظر تاریخ مسیحیت به صورت یک کتاب نازل شده آسمانی نیست، بلکه تعالیم حضرت عیسیی علیه السلام به صورت گفتارها در میان حواریون و مردمان و تاریخ روزگار ایشان است. نسخه های انجیل توسط برخی اطرافیان و حتی شاگرد شاگردان نوشته می شده و در دوره های مختلف دچار تحریفات اساسی شده است است. آتش سوزی کتابخانه ها و از بین رفتن همین نسخه های دست نویس اصلی مورد اعتراف و اذعان انجیل پژوهان واقع شده است که هیچ شک و شبهه ای در بی اعتبار بودن اناجیل فعلی باقی نمی گذارد. اختلافات فاحش و غیر عقلانی بودن و حتی غیر الهی بودن و نسخه های مختلف انجیل فعلی نشان می دهد که به هیچ عنوان یک کتاب الهی و قابل اعتماد نیست و اثری است برای استفاده آباء کلیسا برای رسیدن به اهداف خود!.

برخلاف مسیحیت قرآن کریم گزارشی از انجیل می دهد و هیچ گاه از اناجیل که متعلق به حضرت عیسی باشد یاد نمی کند، در آن انجیل نیز به صراحت بشارت به پیامبری حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم داده شده است. قرآن کریم می فرماید: «الَّذينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِثَ وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتي‏ كانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذينَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (سوره اعراف/ آیه 157)»همانها كه از فرستاده (خدا)، پيامبر «امّى» پيروى مى‏كنند؛ پيامبرى كه صفاتش را، در تورات و انجيلى كه نزدشان است، مى‏يابند؛ آنها را به معروف دستور مى‏دهد، و از منكر باز ميدارد؛ أشياء پاكيزه را براى آنها حلال مى‏شمرد، و ناپاكيها را تحريم مى كند؛ وو بارهاى سنگين، و زنجيرهايى را كه بر آنها بود، (از دوش و گردنشان) بر مى‏دارد، پس كسانى كه به او ايمان آوردند، و حمايت و ياريش كردند، و از نورى كه با او نازل شده پيروى نمودند، آنان رستگارانند.

بشارت به پیامبر اسلام در اناجیل فعلی به صراحت مطرح نشده هرچند می توان از برخی از گزارشات در همین اناجیل تحریف شده استفاده کرده که اشاره ای به خاتم انبیاء باشد. انجیلی که کمتر تحریف شده و سخنی از تثلیث و سایر موارد غیر عقلانی و غیر وحیانی در آن کمتر است همانا انجیل برنابا است که کمتر به عمد از سمت کلیسا مورد توجه قرار می گیرد.

در تحریف اناجیل می توان نقش یهود را به وضوح در تاریخ دید که خود بحث مفصلی می طلبد.


آيا در حال حاضر نسخه هاى واقعى تورات و انجيل وجود دارد و دستيابى به آنها ممكن است؟

توجه داشته باشيد كه حضرت عيسى (ع) در زمان بعثت و دعوت خود، كتابى براى مردم ننوشت و انجيل، نام تعاليم و سخنانى بود كه از سوى خدا به او وحى مى‏ شد نه اين كه در ميان مردم كتابى به نام انجيل وجود داشته باشد. انجيل‏ هاى چهارگانه كنونى، هيچ‏كدام را حضرت عيسى (ع) نياورده بلكه اين انجيل‏ها را ديگران نوشته ‏اند. انجيل‏هاى چهارگانه عبارتند از «متّى، مرقس، لوقا، يوحنّا». انجيل متّى قديمى ‏ترين انجيل‏ها است.

 

برخى گفته ‏اند كه اين انجيل در سال 38 ميلادى نوشته شده است و به نظر برخى بين سال 50 تا 60 نوشته شده است. اصل اين انجيل به زبان عبرى بود، پس از آن به زبان يونانى و غير آن ترجمه شده است.

نسخه اصلى عبرانى موجود نيست و از بين رفته است و ترجمه آن نه مترجمش معلوم است و نه وضعيت ترجمه روشن است. پس اين ترجمه ‏اى كه از انجيل متّى در دسترس است قابل اعتماد نيست.

مرقس از حوارييّن نبود بلكه شاگرد پطرس بود. او انجيل خود را در سال 61 ميلادى نوشته است. لوقا هم از حواريين نبود و حضرت مسيح را نديده بود. او مسيحيت را از پولس ياد گرفته بود و پولس از يهوديان متعصّبى بود كه مؤمنان مسيحى را آزار مى‏داد و بعدها ناگهان خود او مسيحى شد و مسيحيت را رواج داد. لوقا انجيل خود را پس از انجيل مرقس نوشت. يوحنّا از حواريين بود و انجيل خود را در سال 96 ميلادى نوشت. غير از اين انجيل‏هاى چهارگانه انجيل‏هاى ديگرى هم نوشته شد. بيش از يكصد انجيل نوشته شد و اين چهار انجيل جزو اين انجيل‏ها است. كليسا همه انجيل‏ها را تحريم كرد و فقط اين چهار انجيل را به رسميت شناخت. خود همين انجيل‏هاى چهارگانه هم در طول تاريخ تحولاتى به خود ديده است.

(1)

بنابراين انجيل اصلاً نسخه‏ اى نداشت تا بگوييم «نسخه واقعى» و انجيل‏هايى هم كه به دست ديگران نوشته شدند از همه مهمتر و قديمى‏تر انجيل متّى است و اين انجيل نسخه اصلى ‏اش كه به زبان عبرى بود از بين رفته است و ترجمه‏ اى كه الان از آن مى‏ ماند قابل اعتماد نيست چون نه مترجمش معلوم است و نه صحت ترجمه معلوم است.

(1) براى آگاهى بيشتر ر. ك: الميزان، ج 3، ص 279 تا. 329

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.