وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آيا به جز 14 معصوم(ع) شخص ديگرى معصوم است؟

0

آيا به جز 14 معصوم(ع) شخص ديگرى معصوم است؟

آيا به جز 14 معصوم(ع) شخص ديگرى معصوم است؟

از آن جا كه منشأ عصمت «اراده و اختيار» آدمى است‏(1) هر انسان صاحب اراده‏اى، مى‏تواند با رياضت شرعى و تهذيب نفس، به مقام عصمت دست يابد. عصمت منحصر به پيغمبران و امامان معصوم (ع) نيست‏(2) چنان كه حضرت مريم (س)، حضرت فاطمه (س) و مخلصينى ديگر(3)- كه نه نبى بودند و نه امام- به مقام شامخ عصمت دست يافته‏ اند. اما مقصود از عصمتِ معصومان، پيامبران و ائمه (ع) و حضرت زهرا (س)، تنها عصمت از گناهان- آن هم پس از سنين متعارف بلوغ و تكليف نيست- بلكه عصمت از سهو و خطا و از زمان طفوليت را نيز در بر مى‏گيرد.

 

روشن است كه چنين عصمتى منحصر در پيامبران چهاره معصوم (ع) است و اگر كسى ديگر هم داراى چنين مرتبه اى باشد براى ما شناخته شده نيست.(4) با «تهذيب نفس» مى‏توان در آينده، مصون ماند و نيز ممكن است گذشته را با كفّارات و… جبران كرد اما نمى‏توان آن را به گونه‏اى ترميم نمود كه نسبت به گذشته، عصمت تحصيل شود چون نمى‏توان واقع شده را تغيير داد. بلى اگر انسانى بتواند قبل از بلوغ نيز در سايه تعليم، تربيت، تهذيب و تزكيه به جايى برسد- كه در هنگام بلوغ نيز معصوم باشد- عصمتش فراگير خواهد بود. اگر افرادى در مقام وقوع نيز به چنين مقام ويژه‏اى نايل آيند براساس روايات و ادعيه، باز با هدايت و يارى پيامبران و ائمه (ع) به اين مرتبه نايل مى‏شوند: «بكم فتح الله و بكم يختم».(5) از آن جا كه آنان منشأ خير و سبب وصول آدمى به مراتب بالا ومقامات انسانى‏اند، باز در اين جهت بر تمامى انسان‏هاى برتر، مقدم‏اند.(6)

زآن كه منبع او بُده‏ست اين راى را

سر امام آيد هميشه پاى را

اى مقلد تو مجو پيشى بر آن‏ كاو بود منبع زنور آسمان‏
(7)

(1) پژوهشى در عصمت معصومان، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامى، چاپ اول، 1377، فصل سوم، صص 72-. 43
000 (2) تفسير موضوعى قرآن كريم، ج 9، صص 20- 22 علامه طباطبايى، ولايت نامه، ترجمه همايون همتى، تهران، اميركبير، چاپ اول، صص 58-. 48
000 (3) علامه طباطبايى، الميزان، بيروت، مؤسسه الاعلمى للمطبوعات، ج 3، ص. 205
000 (4) جزوه راه و راهنماشناسى، تهران، اميركبير، س 1375، صص 676-. 675
000 (5) زيارت «جامعه كبيره».
000 (6) انسان و خلافت الهى، صص 125-. 155
000 (7) مثنوى، دفتر 3، ابيات 1548 و. 1549 .پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.