وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

کار کردن در شراب فروشی یا رستورانی که سرو شراب دارد

0

کار کردن در شراب فروشی یا رستورانی که سرو شراب دارد

مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

 مسئله243ـ جایز نیست مسلمان خود را برای شراب فروشی و سرو کردن آن در رستوران هاو یا برای نظافت و شستشوی ظروف و جام های شراب ،اجیر کند چنانکه گرفتن دستمزد برای چنین کاری حرام میباشد و توجیه برخی به این که آنان به پول نیازمند و چنان کاری را ضرورت قلمدادمیکند توجیه منطقی نیست و پذیرفته نمی باشد.خدای سبحانه و تعالی فرموده:

((وَ مَن یَتٌقِ اللهَ یَجعَل لَهُ مَخرَجاً وَ یَرزُقهُ مِن حَیثُ لایَحتَسِبُ وَمَن یَتَوَکَل عَلَی اللهِ فَهُوَ حَسبُهُ)) (3): هرکس تقوای الهی پیشه داشته باشد خدا برای او راه خرجی قرار میدهد و از آنجا که به گمان نمیآید ،او را روزی میدهد و هر کس برخداتوکل کند خدا او رابس است.

و باز خدای ـ برتر از هر گوینده ای ـ فرمود:

((اِنٌ الَذینَ تَوَفیهُمُ المَلائِکَةُ ظالِمی اَنفُسِهِم قالُو فیمَ کُنتُم قالُو کُنا مُستَضعَفینَ فِی الاَرض قالُو اَلَم تَکُن اَرضُ اللهِ واسِعَةً فَتُهاجِرُوا فیها فَاولئِکَ مَاویهُم جَهَنَمُ وَ ساءَت مَصیراً اِلَا المُستَضعَفینَ مِنَ الرِجالِ وَالنَساءِوَالوِالدانِ لا یَستَطیعُونَ حیلَةً وٌ لایَهتَدُونَ سَبیلًا)) (4).همانا کسانی راکه فرشتگان روح آنان را میگیرند در حالی که برخویشتن ستم کرده بودند فرشتگان گفتنند: شما کجا بودید؟گفتند:مادر زمین،مستضعف وناتوان بودیم .گفتند:آیا زمین خدا گسترده است نبود تا در آن به مهاجرت بپردازید؟پناهگاه ایشان جهنٌم باشد و چه مصیر بدی است .جز مردان ،زنان و کودکان ضعیف و ناتوانی که چاره ای نداردو راه برای نجات پیدا نمیکنند.

از پیامبر اکرم محمد (صلی الله علیه و آله) روایت شده که در حجةالوداع درخطابه ای فرمود:

بدانید روح الامین برمن وحی کرد که هیچ انسانی نمیمیرد مگر آنکه بهره اش را از رزق و روزی،به کمال دریابد پس تقوا پیشه کنید و به جستجوی نیکو و پسندیده بپردازید و تاُخیر روزی ، شما را بر آن واندارد که روزی را از راه معصیت خدا طلب کنید زیرا خدای تبارک و تعالی روزی را در میان خلق به صورت حلال تقسیم کرده نه حرام ،پس هر کس پارساییکند روزی او از راه حلال میرسد و هر کس پرده را بدرد وآن را از طریق حرام بجوید زا روزی حلالش بریده می شود ودر روز قیامت از او حسابرسی به عمل میآید . 

منبع: سایت هدانا برگرفته از کتاب فقه برای غرب نشینان، آیت الله العظمی سیستانی.

۱۹پرسش: در شرایط ضیق کاری می توانم در رستورانهای اروپایی که مشروبات می فروشند، گارسنی و یا در آشپزخانه کمک نمایم؟ امکانات کارهای دیگر نیست و از طرف دیگر اداره کار وادار به این کار می نماید؟
پاسخ: کار کردن در زمینه حمل و یا فروش و یا تحویل دادن خمر و مسکرات به دیگران جائز نیست.

مسئله 185ـ اگر مسلمانی وارد قهوه خانه شود و بنشیند تا چای بخورد اتفاقاً کسی بیاید و برای شرابخواری در همان میز ه او نشسته، بنشیند آیا بر او واجب می شود که دست از خوردن چای بکشد و بیرون رود؟

جواب ـ بلی، همانگونه که گذشت، واجب می شود او از چای خوردن منصرف و از سر آن میز بلند شود.

مسئله 286ـ آیا می توان در رستورانی که به مشتریان، مشروبات الکلی سرو می شود، کار کرد بخصوص اگر شخصاً شراب برای مشتری نمی آورد بلکه فقط در زمینه شستشوی جامها و پیاله ها کار می کند؟

جواب ـ نظافت جام ها و پیاله ها ار مقدمه شربخواری باشد، شرعاً حرام است.

پرسش: من در یک جایی کار می کنم که گاهی اوقات مجبور به سرو مشروبات الکلی می باشم حکم آن چیست ؟

پاسخ: حرام است.

پرسش: من در آمریکا زندگی می کنم و طبق قانون آمریکا اگر یک رستوران مشروبات الکلی نفروشد مردم می توانند مشروب خود را با خود به رستوران ببرند. سؤال این است که آیا شرعاً اجازه داریم که یک رستوران با این اوصاف تأسیس کنیم؟

پاسخ: مانعی ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد

.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.