وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

چرا حکم ارتداد اعدام است؟/ لا اکراه فی الدین چه می شود؟

19

چرا حکم ارتداد اعدام است؟/ لا اکراه فی الدین چه می شود؟

آيا جمله «لا اكراه فى الدين» حقيقت است؟ اگر چنين است چرا حكم كسى كه بعد از مطالعه به دين مسيحيت روى آورد اعدام است آيا معنى اين جمله نيست كه مطالعه كنيد به شرطى كه اسلام را انتخاب كنيد؟

 

خداوند متعال مى فرمايد: «لا إِكْراهَ فِى الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَىِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَكَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقى لاَ انْفِصامَ لَها وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ: در دين، اكراهى نيست. بطور قطع راه درست از راه انحرافى، روشن شده است. بنا بر اين، كسى كه به طاغوت كافر شود و به خدا ايمان آورد، به دستگيره ى محكمى چنگ زده است، كه گسستن براى آن نيست. و خداوند، شنوا و داناست.» (البقره: 256)

1 معنى آيه ى شريفه اين است كه امور اعتقادى اساساً قابل اجبار نيستند، نه اينكه اجبار ممكن است ولى اسلام حكم به اجبار نمى كند. چون اعتقاد، امر قلبى است و امر قلبى را نمى توان با اجبار پديد آورد. نمى توان با تهديد و كتك زدن كسى را وادار كرد كه كسى را دوست داشته باشد يا از كسى متنفر شود. چون اين امور، مربوط به قلبند.

بلى مى توان كسى را با زور و تهديد واردار نمود كه در زبان اظهار محبّت به كسى كند يا به وجود خدا اقرار نمايد يا به ظاهر نماز بخواند ولى هيچگاه نمى توان او را به زور وادار نمود كه در قلب نيز به آن شخص محبّت داشته باشد يا وجود خدا را بپذيرد يا به نيّت قربه‏الى الله نماز بخواند.

بلكه بر عكس، هر چه كسى را به اين گونه امور بيشتر اجبار نمايند خود به خود نتيجه ى معكوس مى دهد و انزجار شخص زيادتر مى شود. لذا نمى توان يك شخص غير مسلمان را با زور واداشت كه مسلمان شود يا كسى را كه قلب او از اعتقاد و يقين به اسلام برگشته نمى توان با زور وادار نمود كه دوباره به اسلام معتقد گردد. تنها كارى كه براى او مى توان نمود اين است كه با استدلال، يقين او را نسبت به حقّانيّت اسلام بازسازى نمود.

2 امّا اگر كسى از اعتقاد به اسلام برگشت، هيچگاه اسلام حكم به اعدام او نمى دهد. حكم اعدام مرتدّ به خاطر امر ديگرى است نه به خاطر برگشتن او از اعتقاد به اسلام. اگر كسى از اعتقاد به اسلام برگشت و كفر خود را هم علنى نساخت و به تبليغ بر ضدّ اسلام قيام نكرد، هيچگاه اسلام او را محكوم به اعدام نمى داند. لذا تا اينجا «لا اكراه فى الدّين» امّا اگر كسى بعد از ارتداد، كفر خود را اعلام عمومى نمود و به اين وسيله دست به تخريب اعتقادات ديگران زد، و خواست ابّهت دين را بشكند و اسلام را دينى سست جلوه دهد، در اين هنگام است كه اعدام او لازم مى شود.

و اين حكمى است عقلانى كه در تمام ممالك جهان مشابه آن اجراء مى شود. براى مثال اگر كسى مبتلا به مرض ايدز شد آيا جامعه به او اين اجازه را مى دهد كه آزادانه به اشاعه ى ويروس ايدز بپردازد؟ يا اگر كسى به اين اعتقاد رسيد كه دروغ گويى و فريب و خيانت براى رسيدن به هدف جايز است، آيا جامعه به او اجازه مى دهد كه او اين اعتقاد خود را علنى ساخته اين اعتقاد را تبليغ كند؟ اگر كسى به اين باور معتقد شد كه عالم پوچ و زندگى فاقد ارزش است پس بايد خودكشى نمود، آيا عقلاى يك جامعه به چنين كسى اجازه مى دهند كه باورهاى خود را علنى ساخته افراد جامعه را تحريك به خودكشى نمايد؟ پس اگر در چنين مواردى كه پاى سلامتى جسمى يا روانى جامعه در ميان است، قشر غالب جامعه از آرمانهاى منطقى خود دفاع مى كند و عامل مخرّب را محدود مى سازد، چگونه اسلام به كسى اجازه دهد كه نه سلامت جسمى يا روانى كه فراتر از آن سعادت ابدى ديگران را به خطر اندازد؟

3 همچنين اگر يك مسلمان كه قلباً اعتقادات اسلامى را قبول دارد، عملى دينى را همراه با اعتقاد به وجوب آن علناً نه در حوزه ى شخصى ترك نمود، باز گفته نمى شود «لا اكراه فى الدّين» بلكه اينجا اسلام حكم مى كند كه بايد او را نهى از منكر نمود و اگر مقاومت كرد، مى توان او را مجازات كرد. چون اينجا ديگر سخن از حيطه ى باور قلبى نيست كه اكراه ممكن نباشد، بلكه شخص در عين داشتن باور قلبى در عمل سستى مى ورزد. بر همين اساس است كه اگر مسلمانى علناً روزه خورد يا شرب خمر نمود مجازات مى شود.

البته اين مجازاتها براى كسى است كه مرحله ى قلبى را پشت سر گذاشته باشد، و الّا در اسلام هيچگاه يك مسيحى به خاطر خوردن روزه مجازات نمى شود مگر اينكه حكمى از احكام اسلام تبديل به قرارداد اجتماعى شده جزء قوانين مملكتى شود كه در اين صورت در مورد همه يكسان اجراء خواهد شد همانگونه كه قوانين راهنمايى و رانندگى عمومى است و مسلمان و غير مسلمان نمى شناسد. اكثريّت هر جامعه اى براى خود قراردادهايى را پذيرفته و بر اساس آن زندگى مى كند و اخلال به آن را موجب به هم خوردن نظم عمومى جامعه ى خود مى داند. لذا حتّى اگر كسى از خارج وارد آن كشور شود بايد طبق قوانين آن كشور رفتار نمايد. براى مثال در كشور هند كشتن گاو ممنوع است لذا اگر كسى وارد اين كشور شد حقّ ندارد علناً دست به كشتن گاو بزند. و اگر دست به اين كار زد طبق قوانين آن مملكت مجازات خواهد شد. وقتى كسى وارد نظام ارتش نشده است، نمى توان قوانين ارتش را در مورد او اجرا نمود ولى وقتى كسى با اختيار خود وارد نظام ارتش شد، بايد قوانين ارتش را مراعات كند لذا اگر چنين كسى در مقابل فرمانده خود اداى احترام نكرد فرمانده حق دارد كه به افسران زيردست خود فرمان دهد كه او را تنبيه كنند و آن افسران زيردست، به حكم فرماندهشان حق دارند كه او را تنبيه نمايند. در كشور اسلامى نيز برخى احكام دينى صورت قانون اجتماعى به خود گرفته اند. لذا اگر حتّى غير مسلمانان نيز مرتكب آنها شوند، نه از جنبه ى دينى بلكه از جهت قانونى، مورد مجازات قرار مى گيرند.

4 امّا اينكه كسى از طريق تحقيق به دين مسيحيّت در آيد از محالات است. چون اساسى ترين اعتقاد مسيحيّت (تثليث) تناقضى آشكار است. چگونه عقل تحقيقگر مى پذيرد كه خدا هم يكى باشد هم سه شخص. اگر كسى گفت من با تحقيق چنين باورى را پذيرفته ام بايد در عقل او شك نمود. خود علماى مسيحيّت مى گويند تثليث با عقل قابل توجيه نيست و سرّى خدايى است كه عقل آن نمى فهمد پس فقط بايد به آن ايمان آورد. وجود خود حضرت عيسى از تاريخ علم تاريخ قابل اثبات نيست حال چگونه ممكن است كسى از راه تحقيق منطقى خدا بودن او را بپذيرد. اگر ما مسلمين وجود حضرت عيسى و موسى و ديگر انبياء (ع) را مى پذيريم فقط به اين خاطر است كه قرآن كريم از وجود و نبوّت آنها خبر داده است. و الّا از نظر دانشمندان تاريخ دليل كافى بر وجود اين اشخاص موجود نيست. (ر. ك: آشنايى با اديان بزرگ، حسين توفيقى، چاپ هفتم، ص 128) .پرسمان

لازم به ذکر است در مسیحیت یعنی در کتاب مقدس و تمام ادیان ابراهیمی جرم ارتداد اعدام است و این حکم صرفا مربوط به اسلام نیست.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

19 نظرات
  1. claire می گوید

    خانم ها بی حجاب بیایند بیروند و آزاد!، اگر مردی آمد به شما دست درازی کرد، تعرض کرد چه می گویید؟
    اولا که ساده ، با کمترین آرایش و لباس متناسب ،
    2- در جامعه ایی مردها بیشتر نَر هستند و گرگ ، یه زن هم باید گرگ باشد . الان ، خوشبختانه ، باشگاههای رزمی و دفاعی در دسترس است . هستند زنهایی که چندین مرد را حریفن . هر زنی ، اگر می خواهد در جامعه سالم بماند ، باید از لحاظ بدنی و روحی و استقلال مالی و کاری ، خودش را تربیت کند . ساده و شیک و راحت پوشیدن ، و یادگیری مهارتهای اجتماعی ، می تواند در بدترین شرایط ، یاور یه زن باشد . هر زنی که نمی خواهد گوسفند و بره باشد ، و توسط دیگران دریده نشود . باید یاد بگیرد ، گرگ بودن چگونه است . هر چند حرف شما در نسبت کلی زنان ، کاملا درست است .

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ببینید اینکه می گویید ساده چرا ساده؟ اگر شما دین را کنار زدید و بخواهید خودتان حد و مرز ایجاد کنید جامعه با چه پشتوانه ای باید به حرف شما عمل کند، هرکسی حد خودش را دارد، همین کشورهای غربی می شود، که چه بسا فقط با یک لباس زیر بیرون بیاید و اینهمه فساد. حرف بنده موردی نیست، بنده می خواهم نگاه شما را به فراتر از بحث حجاب بکشانم به فلسفه ای که پشت قوانین باید باشد وگرنه بر فرض شما مشکل را یکجا حل کردید از جای دیگر خود را نشان می دهد.

      تا زمانی که از خدا جدا هستیم گرفتاریم، خدا هم این نیست که در ذهن و در دل باشد، فرعون هم به خدا اعتقاد داشت اما قانون خدا را نمی پذیرفت، خدا را دوست داشت اما حرف و قانون او را دور می انداخت مشکل انبیاء شناخت خدا به مردم نبود مشکل با توحید در مقام قانونگذاری بود وگرنه خدای مهربان در ذهن که حرفش عمل نمی شود خدا نیست هوی نفس و شیطان است. أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَىٰ عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَىٰ سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَىٰ بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَن يَهْدِيهِ مِن بَعْدِ اللَّهِ ۚ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ. آیا دیدی کسی را که معبود خود را هوای نفس خویش قرار داده و خداوند او را با آگاهی (بر اینکه شایسته هدایت نیست) گمراه ساخته و بر گوش و قلبش مُهر زده و بر چشمش پرده‌ای افکنده است؟! با این حال چه کسی می‌تواند غیر از خدا او را هدایت کند؟! آیا متذکّر نمی‌شوید؟!

      – باشگاه؟! کمی طنز گونه هست. آمار بالای مفاسد جنسی در غرب، قاچاق زنان، فسادهای سازمان یافته و … همه بخاطر این هست که ما و شما نمی خواهیم باور کنیم که بشر باید به قانون خدا برگردد. تا زمانی که ما فکرهای خود را در مقابل دین ارجح می دانیم هیچگاه به سعادت نمی رسیم. مهارتها اجتماعی خواهر گرامی سالها قبل از اینکه شما و بنده به دنیا بیاییم در غرب آموزش می دهند اینها بیشتر شعار هست، به شکست خورده؛ دنیای بدون خدا و ایمان به او محکوم به شکست است. من انتظار ندارم امروز شما به این نتیجه برسید اما مطالعات خود را در این زمینه بیشتر کنید که چرا زن غربی با آنهمه آزادی که شما آرزویش را دارید و خیلی ها برایش غش می کنند به این فضاحت افتاده است. آمارها را نگاه بکنید. فرصت نیست وگرنه بیشتر از این عرض می کردیم.
      وفقکم الله لکل خیر

  2. claire می گوید

    من ماهواره ندارم و نگاه نمی کنم

  3. claire می گوید

    من ، اصولا وارد این بحثها نمی شم .راستش ، به نتیجه ملموسی نمی رسه ، بیشتر به مباحثه دو نفره ، شباهت پیدا می کنه . اگر قرار بود مشکلات حل شود . مباحث در سطح کلان تر ، و افراد معروف و سطح بالا تر ، در ایران ، باید اوضاع را درست یا بهتر می کرد . از حسن عباسی بگیر تا رائفی پور ، رحیم پور ازغدی ، پناهیان ، منتقدان روزنامه ، نماینده های مجلس ، افراد حاضر در دولت و سایر نهادهای دولتی ، اعم از نظامی و امنیتی و سیاسی و قضایی ، همه از لزوم بهتر شدن ، اوضاع و برطرف شدن موانع و معشیت ، و رفاه ، کار و معنویت ، ارزشهای بومی ، اسلامی ، عدم وابستگی به نفت و غیره ، حرف می زنند. حتی کارشان به دادگاه می کشد . یا تبرئه و یا محکوم و حتی اعدام می شوند . ولی باز هم ، می بینی انگار مشکلات و معضل همچنان سر جایش هست . به قول شما باید با خطا کار برخورد کرد . ولی چرا با وجود از بین رفتن ، مجرم چه فیزیکی ( اعدام ) یا زندان و تبعید و فراری شدن . باز هم همان حرفهای کهنه می ماند ، و زخمها دوباره سر باز می کنند . این را متوجه نمی شوم ، مشکل از کجاست ، همه از تغییر و برخورد و برنامه ریزی هوشمند حرف می زنند . شاید این فقط اعصاب خورد کردن باشد . من و شما می توانیم ساعتها با هم بحث کنیم . شاید هیچکدام نتواند دیگری را قانع کند . اما نتیجه ؟ و این وضع مملکتی است ، که هم من و شما ، به عنوان یه ایرانی و شهروند این کشور ، شاهدش هستیم .
    در پناه خدای یکتا

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ما و شما به وظیفه عمل کنیم، خداوند خودش راه نجات را نشان می دهد. اینهمه معجزات و نصرت خدا را درجگ و پس از آن و … دیده ایم. خودمان را به امام عصر بسپاریم، به وظیفه عمل کنیم و برای حل مشکلات کشور تلاش کنیم در کنارش پیشرفت ها را هم ببینیم. به خدا امید و توکل داشته باشید آینده از آن سربازان خداست.
      وفقکم الله لکل خیر

  4. claire می گوید

    من نمی خواستم دیگر ، این بحث را ادامه بدهم . ولی جملات آخر شما مجبورم کرد ، این بار رُک با شما حرف بزنم . و از عرش به فرش بیارمتان !
    من نه اسلام شناسم ، و ادعایش را دارم . روحانیت را قبول ندارم . و حتی مرجع تقلید هم ندار م .
    – من بچه اصیل تهرانم . و در آنجا زندگی می کنم .
    برای یاد آوری
    1- زمان قبل انقلاب ، زنان و مردان بی حجاب ، با ظاهر غربی ، در تظاهرات علیه شاه شرکت می کردند . فکر کن ، باید اینطور فکر کرد . که سر آنها را کلاه گذاشتند .
    2- رفتارهای تند انقلابیون اوایل انقلاب را فراموش کردید ****
    9- شما اگر به دنبال کرامت زن هستی ، چون دیدم در مورد مسائل طلاق و خانواده هم با شما صحبت می کنند . کاری کن ، که هنگام طلاق هم با عدالت تمام از شوهر جدا شود . نه این که باید کلی مدرک و شواهد جور کند ، تا از شوهرش جدا شود . در خصوصی ترین لحظات زندگی ، زن مدرکش کجا بود ؟ با موبایل دائم از خودش و همسرش فیلم بگیرد . کاری کن ، این پرسه پر خرج و طولانی مشاوره ، برای طلاق ، و این که قاضی هردو یا یکی از آنها مجبور می کند ، به زندگی جهنمی ادامه بدهند . به کمترین زمان ممکن برسد . کاری کن ، زنانی که با صیغه به همسری مردی ، در آمده است ، وقتی تنهایی به هتل یا هر جایی می رود . در حالیکه سند قانونی و شرعی اش همراهش است . او را بپذیرند . گناه که نکرده ؟!
    10- الان هم نزدیک انتخابات مجلس است . پس ظاهر را حفظ کرد . مردم باید پای صندوق بیایند ، و اگر نیایند و یا کمتر بیایند . نظام زیر سئوال می رود ، برادر من.
    11- پس اگر هزینه می کنه ، به جای این شعار کهنه و پوسیده ، کرامت زن ، دنبال اصلاح وضع باش.
    ***
    پس باید پرسید شما در کدام فضا سیر می کنی
    والسلام

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      علیکم السلام
      لطف کنید کوتاه بنویسید.
      چرا اینقدر ناراحت هستید، پاسخ هایی که به شما داده شد اگر با دقت مطالعه می کردید برای شما مفید و عالمانه بود. زمانی که فضای فکر خود را ببندید و اجازه ورود گفتگو و واقعیات را ندهید ثمره اش می شود اینکه روحانیت را قبول ندارید. اینهمه اعاظم روحانی مثل آیت الله بهجت یا مرحوم امام و … خب خودتان را محروم می کنید. در هر حال بگذریم.
      بچه اصیل یا غیر اصیل مسئله این نیست، مسئله این هست که موضوعات را درست ببینید، بله اول انقلاب حالا چهار نفر چهار تا اشتباه کرده باشند یا الان چهار نفر چهار اشتباه بکنند معنی نمی دهد که این را تعمیم بدهید به کل جامعه!، چهار نفهم چهار کار اشتباه کردند، ما بیشتر از شما ناراحت هستیم و با شما موافقیم. چرا فکر می کنید در این مسائل مقابل شما هستیم!. بنده پای حق هستم حالا چه یک کسی این حرف را بزند که بنده را قبول دارد یا ندارد.
      خواهر گرامی اما توجه کنید آنطور که شما فکر می کنید فضا هم آنقدر امنیتی نبوده ظاهرا شما فیلم و یا ماهواره زیاد نگاه می کنید، که این شبهه در ذهن شماست. ثانیا فرهنگ مردم حتی آن زمان، اکثرا محجبه بوده، تصاویر فیلمها و حتی هنوز هستند مرمان آن روزگار؛ با دوران کنونی مقایسه نکنید. شما طوری آتشین از ته قلب می نویسید و ما را از عرش به فرش آوردید کسی نداند فکر می کند ارتش در هر خانه ای یک مامور گذاشته و صبح به صبح حجاب مردم را چک می کرده است!. اینقدر سر مسائل کوچک و موردی وقت خودتان را نگیرید. ثالثا هر کسی هر کاری کرده، شما متن دین را نگاه کنید؛ خدا را با افراد که نمی سنجند. پس شما بهانه بیاورید من سمت علی علیه السلام نمی روم چون خوارج فلان کارها و جنایات را به اسم اسلام می کردند! مثلا شکم زن حامله را دریده اند!(پناه بر خدا). آنهایی که خودسرانه کاری کرده اند انقلابی نبوده اند، یکی از همان پست فطرتها که اشاره کردید گنجی ملعون هست که الان در دامان غرب است.
      انقلابی شهید برونسی بود، شهید ابراهیم هادی بود، راستی زندگی اینها را خوانده اید؟؟؟؟ .

      2- در بحث طلاق، تمام هدف ما این هست که به زندگی برگردند، هیچ وقت هم توصیه به جمع کردن مدرک نبوده مگر اینکه حقی از خانم ضایع شده باشد که راهنمایی می کنیم در حد توان و اگر واقعا بدانیم می توانم به نحوی به مخاطبان محترم کمک کنم که طلاق نگیرند یا مشکلی از کسی حل شود، هم وظیفه خود می دانیم و هم خدا را شکر می کنیم.

      3- شما مخاطب محترم سایت هدانا هستید، ببینید هدف ما چیست در یک کلام حجاب به نفع خود زن و جامعه است اصلا بحث کرامت نیست، کرامت واقعی برای مومنان است که وارد مسیر شناخت خدا شده اند. حالا ما کرامت را اصلا نمی گوییم، حجاب مطمئن باشید به نفع خود زنان هست وگرنه فرض کنید چه نفعی ما از حجاب می بریم؟! چرا الان بنده و دین باید هزینه و وقت و … بدهیم که حجاب باشد چه سود مادی هست؟
      برفرض اگر زنان برهنه بیرون می آمدند چه کسی سود می برد زن یا مرد؟ بدیهی است که مردان.

      خیلی خوب هست که فقط حرف خودتان را می زنید و از تجربه و علم دیگران اصلا استفاده نمی کنید و فقط می گردید بهانه ای پیدا کنید و به قول خودتان پاسخ بدهید، خواهر گرامی برفرض گفتیم خدایی نیست، روحانیت را هم قبول نداریم و دینی هم نباشد، خانم ها بی حجاب بیایند بیروند و آزاد!، اگر مردی آمد به شما دست درازی کرد، تعرض کرد چه می گویید؟ می گویی کرامت زن؟، از خدا بترس؟ دین داشته باش؟ … من به عنوان روحانی به این مرد چه بگویم که این کار را نکند؟ با چه منطقی با او صحبت کنم، اگر بگویم خدا، شما که حجاب که حکم خدا هست را قبول ندارید چطور انتظار دارید او حکم دیگر خدا که عدم تعرض به زنان است را قبول کند؟. منطق این مرد آزادی است همان منطقی که تمام آرزوی شماست.

      بله بله شما می گویید اخلاق داشته باش، انسان باش؛ من یک زن اخلاق مدارم، او هم می گویم من هم اخلاق مدارم و اخلاق لیبرال من به من این اجازه را می دهد که لذت ببرم!.

      خیلی ساده هست، عبور از حریم های الهی قطعا عذاب و آثار دارد، خدا به این راحتی از مروجان فحشا و گناه نمی گذرد. برفرض بنده را قبول کنید یا نکنید مهم نیست، حجاب حکم خداست همین. و آنکسی که راضی به بی حجابی در جامعه است، اعمال خوبش حبط می شود و مصداق این آیه است:إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۚ. آیه 19 سوره نور کسانی که دوست دارند زشتیها و حرام ها در میان مردم با ایمان شیوع یابد، عذاب دردناکی برای آنان در دنیا و آخرت است؛ و خداوند می‌داند و شما نمی‌دانید!
      پرسیدید بنده در کدام فضا سیر می کنم، بنده دانشجوی دکتری تخصصی مطالعات زن و خانواده هستم.
      وفقکم الله لکل خیر

  5. claire می گوید

    و سلام بر شما

  6. claire می گوید

    اگر خداوند می­خواست همۀ مشرکان را هدایت می­کرد (انعام/۱۴۹) و آنها شرک نمی‌آوردند (انعام/۱۰۷). او اگر بخواهد رنج و بلا را از آنها دور می‌کند و آنچه را شریک او می‌گردانند فراموش می‌کنند (انعام/۴۱). اگر خدا بخواهد معجزه‌ای از آسمان بر مشرکان فرود می‌آورد تا در برابر آن گردن‌های آنها خاضع شود (شعراء/۴). آنها با دیدن نشانه‌های خدا باز هم ایمان نمی‌آورند مگر این‌که خدا بخواهد (انعام/۱۱۱،۱۰۹). آنها می‌گفتند: اگر خدا می‌خواست ما و پدرانمان شرک نمی‌آوردیم و بدون گفتۀ او چیزی را حرام نمی‌کردیم (انعام/۱۴۸؛ نحل/۳۵) و اگر خدای رحمان می‌خواست آنها [غیر خدا] را نمی‌پرستیدیم (زخرف/۲۰). بت‌های مشرکان کشتن فرزندانشان را برای آنها آراستند تا هلاکشان کنند و دین آنها را بر آنان مشتبه سازند. اگر خداوند می‌خواست چنین نمی‌کردند (انعام/۱۳۷).
    حتی پیامبر از خدا خواست ، که معجزه ایی نشان دهد ، که همه بدون استثنا ، ایمان بیاورند. اما خداوند نپذیرفت . این بحث طولانی و مجادله انگیز است . چون اگر واقعا خدا می خواست ، زمان پیامبر ، همه چی تمام می شد . و دیگر دینی به اسم مسیحیت یا یهودیت و فرقه های خرافی نبود . این آیه ارتداد ، هم به واسطه ، یهودی های عوضی و دو رویی بود ، که اسلام می آورند و خارج می شدند . لعنت های داخل زیارت عاشورا را باید برای سران این قوم خواند

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      گفت شخصی خوب ورد آورده‌ای ****لیک سوراخ دعا گم کرده‌ای
      خداوند چه چیز را نپذیرفت!؛ چرا از خودتان برداشت های نادرست از قرآن دارید. اصلا فضای آیات را مجدد نگاه کنید خواهر گرامی!؛ خود قرآن معجزه هست، در کتب تاریخی صدها معجزه از پیامبر ص ثبت شده است حتی کتابهای مستقلی در باب معجزه های پیامبر ص نگاشته شده است. این آیات ناظر به فضای دیگری است به این معنا که اجبار تکوینی در هدایت مشرکین نیست.اختیار شرک یا هدایت دست خود مشرکین است، اختیار دارند، خداوند اگر می خواست تکوینا آنها را مثل فرشته ها قرار می داد، اما مشیت خدا این هست که انسانها راه را خودشان انتخاب کنند، الان شما آزاد هستید که عمرتان را در امور خیر و خوب صرف کنید یا به کار دیگری بپردازید، اما همه ما باید جواب بدهیم و پاسخگوی اعمال خود در دنیا و آخرت باشیم.

      ثانیا: این آیات ظاهرا آنگونه که در پس زمینه ذهن شماست نمی گوید که مشرکین هر غلطی خواستند در جامعه بکنند بکنند آزاد هستند، بلکه در آیات دیگر که بحث قانون گذاری و مقام تشریع و حکومت داری هست دستور جهاد با همین مشرکین را می دهد، اینکه دیگر از واضحات است.مثلا دستور قتل مشرکین مفسد را می دهد فَاقْتُلُوا الْمُشْرِکینَ حَیْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ. مشرکان را هر کجا یافتید بکشید.

      بله آیه ارتداد شان نزولش چه بسا برای یهود باشد، موارد دیگری هم از داخل مسلمانان بود. عرض کردیم این حکم بیشتر جنبه بازدارندگی دارد قرار نیست کسی را بکشند. یک جنبه حفاظت از سایر احکام و امنیت روانی دین داران هست که خداوند جعل کرده است و به درستی هم وضع شده است.
      در روایات اهل البیت هم به بحث ارتداد و حکم آن اشاره شده که نشان می دهد صرفا اختصایی به قوم یهود ندارد.
      وفقکم الله لکل خیر

  7. claire می گوید

    اگر پروردگار می‌خواست مردم را امّتی یگانه قرار می‌داد (نحل/۹۳؛ مائده/۴۸؛ هود/۱۱۸؛ شوری/۸). او اگر می‌خواست همۀ مردم را هدایت می‌کرد (انعام ۱۴۹؛ نحل/۹؛ رعد/۳۱). اگر می‌خواست حتماً به هر کسی هدایتش را ‏می‌داد (سجده/۱۳) و همۀ کسانی که روی زمین هستند ایمان می‌آوردند (یونس/۹۹). او هر که را بخواهد با نور ‏خود (نور/۳۵؛ شوری/۵۲) هدایت می‌کند (‏فاطر/۸؛ ابراهیم/۴؛ مدّثر/۳۱؛ قصص/۵۶؛ بقره/۲۷۲؛ حج/۱۶؛ نحل/۹۳). هر کس را خدا بخواهد هدایت کند سینۀ ‏او را برای پذیرش اسلام می‌گشاید (انعام/۱۲۵). او هر که را بخواهد در راه راست قرار می‌دهد (انعام/۳۹) و به آن ‏راه هدایت می‌کند (بقره/۱۴۲،۲۱۳؛ انعام/۸۸؛ یونس/۲۵؛ نور/۴۶؛ زمر/۲۳).

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      استاد ما حضرت آیت الله جوادی آملی کتابی فاخر به اسم هدایت در قرآن کریم دارند. تفسیر تمام این آیات، هدایت اولیه و ثانویه، چه کسانی مشمول هدایت خداوند می شوند؟، و هدایت خدا به چه معناست؟ و ده ها پرسش دیگر را پاسخ داده اند. البته امیدوارم اهل مطالعه باشید، نوعا سرو کار ما افرادی هست که در فضای مجازی چند خط مطلب می خوانند و فکر می کنند که اسلام شناس شده اند. کمی هم برای رفع شبهات خود زمان بگذارید و مطالعه کنید.

      عرض شد، فلسفه این عالم امتحان هست، و امتحان فرع بر اختیار تکوینی هست. خداوند تکوینا انسان را به گونه ای آفریده که بتواند بین خیر و شر انتخاب کند. اگر خدا می خواست همه مردم را طوری می آفرید که به سمت خیر بروند جبرا، اما این از نظر فلسفی با نظام احسن الهی تطابق ندارد که جای بحث خودش را می طلبد. لذا زمینه هدایت یا کفر و شرک هست. هر کسی هر راهی را رفت تبعاتش را باید بپذیرد. آثاری دارد. راه خدا حمایت خدا و انبیاء و اولیاء را دارد و راه شیطان هم برخی لذت های ناپایدار دنیا را.
      اما در نظام تشریع خداوند قوانین و دستوراتی در همه زمینه ها دارد، اگر کسی دزدی کرد، قتل کرد، در جامعه فساد اخلاقی ایجاد کرد، همه و همه مجازات هایی قرار داده شده است. اینطور نیست که هرکسی هر کاری بکند و رها باشد. هیچ حکومت و دولتی هم چنین اجازه ای را نمی دهد که بی قانونی حکم فرما شود، زمینه فساد و هرج و مرج است، کاملا عقلانی است.
      وفقکم الله لکل خیر

  8. claire می گوید

    به هر حال ممنون ، از وقتتان و جواب گویی ، مباحث شما ر مورد خانواده و طلاق و دیگر مسائل را دنبال می کنم . اما در مورد مجبور شدم ، بنویسم .

  9. claire می گوید

    قرار هم نیست ، کسی جار بزند ، که من مسیحی یا زرتشتی شدم . با این که اکثریت مسیح را پسر خدا و یا خدا می دانند . خیلی ها هم این اعتقاد را ندارند . در مسیحیت ، اگر کسی بخواهد از آن خارج شود . طبق گفته یکی از آنها که مسلمان شد و در ایران هم هست . از کلیسای کاتولیک ، درخواست خارج شدن از دینش را کرد . دلیلش را هم تحقیق کردن دوباره در مورد ادیان دیگر بخصوص اسلام عنوان کرده بود . او می گوید ، آنها موافقت کردند . و مدرک خارج شدن از مسیحت را هم به او دادند .
    ****

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      لطف کنید که یک یا دو سوال را همیشه به صورت کوتاه بنویسید بیش از این فرصت پاسخگویی در هر بار وجود ندارد.
      اینکه یک مسیحی یا مسلمان چه فکری می کند و خدا را چطور فرض می کند اصلا محل بحث ما نیست، مهم برای ما متن کتب اصلی هر دین و آیینی است. لذا برخلاف آنچه شما فکر می کنید خود اناجیل به این مطلب یعنی پسر بودن مسیح العیاذ بالله تصریح می کنند و این از بزرگترین دروغ ها و نسبت های زشت به پیامبر عزیز خدا حضرت عیسی بن مریم علیه السلام است. فقط این نیست عزیز من دهها و صدها مورد تحریف دیگر هم هست، مثل اینکه العیاذ باالله به حضرت مسیح تهمت شرابسازی می دهند!. پناه بر خدا، خاک بر دهان کسی که این نسبت ها را به پیامبر معصوم خدا می زند. شما اگر عاقل باشید مسیر هدایت را می یابید، بروید ببینید خود بزرگان مسیحیت اذعان می کنند که انجیل کنونی تحرف شده است و دست نوشته بشر و آباء کلیسا است.
      انجیل اصلی از بین رفته است و آنچه باقی مانده انجیل واقعی نیست و دهها انجیل است با این تناقض چه می کنند!.
      عزیزم، شما اگر در مسیر اشتباهی باشی، و کسی شما را در مسیر اشتباهی برده باشد آیا برای اینکه از مسیر اشتباه به مسیر اصلی بازگردید از آن شخصی که شما را به اشتباه برده تقاضای اجازه می کنید تا به شما اجازه بدهد که مسیر درست را طی کنید، قطعا این کار را نمی کنید. کمی فکر کنید بعد حرف بزنید. اگر شما از یک نفر مسلمان مثل بنده ناراحت هستید چه ربطی به دین اسلام دارد، شما بروید بهتر از ما دینداری کنید تا دیگران مسیر حق را از شما یاد بگیرند.
      سابقه کلیسا با آنهمه قتل و غارت و شکنجه آنقدر کثیف است که با این ژست های مدرک خروج از دین اصلاح نمی شود. این حرفها فقط افراد ساده لوح و زود باور قبول می کنند. شما دیگر چرا؟ بنده هیچ حرفی نمی زنم نمی گویم چه کاری انجام بدهید یا نه، فقط شروع کنید به تحقیق و مطالعه درست و بدون هوی و هوس بروید از تاریخ اناجیل، تاریخ کلیسا شروع کنید اگر به دنبال حقیقت هستید و اگر به دنبال بهانه یا دینی می گردید که روابط آزاد را اجازه می دهد، این دیگر دین نیست همان تعظیم در برابر شیطان است.
      سوالی می پرسم به آن فکر کنید آیا احمقانه نیست که برای خروج از مسیر غلط و انحراف از احمق های دیگر کسی برود اجازه بگیرد؟! و آنها اجازه بدهند. اگر لبخند بزنید نشان می دهد به جواب درست رسیده اید.
      وفقکم الله لکل خیر

  10. claire می گوید

    لازم به ذکر است در مسیحیت یعنی در کتاب مقدس و تمام ادیان ابراهیمی جرم ارتداد اعدام است و این حکم صرفا مربوط به اسلام نیست.
    اگر آنها این حکم را اجرا کنند ، دیگر نمی توانید ، با خوشحالی از مسلمان شدن ، مسیحی یا یهودی ، حرف بزنید . چون خونش حلال است ، مگر به کشوری مثل ایران پناهنده شود .
    پس آن پسر میلیارد ایتالیایی ، که به دست خانواده اش کشته شد . به حق بود . و او شهید نیست .

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      مخاطب عزیز و گرامی، ظاهرا شما متوجه قضیه نشده اید. حتی اگر ارتداد در مسیحیت کنونی هم نباشد همین کلیسا تاریخش را بخوانید میلیونها بی گناه را در طول تاریخ به دستور کشیشان اعدام کرده است و هزاران نفر را در طول قرون وسطی به وحشیانه ترین شکل ممکن که حتی تصورش را نمی کنید شکنجه داده است. کارهایی که جانیان و دیوانگان هم نمی کنند و فقط از شیاطین پست بر می آید. بروید تاریخ را نگاهی بیندازید.

      عزیزم دقت کنید مسیحیت اصلی و واقعی خود دعوت کننده به اسلام است و حضرت مسیح تمام پیروان خود را به اسلام دعوت کرده و تمام انبیاء همین طور هستند و اگر حضرت مسیح هم می بود و زمان پیامبر آخر الزمان را درک می کرد مسلمان می شد دیگر خبری از مسیحیت یا یهودیت مستقل در مقابل اسلام نبود. تا زمانی که اسلام نبود دین حق مسیحیت (واقعی نه این مسیحیت کنونی با صدها تحریف) بود و اگر کسی از آن منحرف می شد مرتد بوده است. چه ربطی به مسیحیت کنونی دارد که اصلا دین الهی نیست تا شما خیال کنید اگر کسی از این مسیر باطل رویگردان شد مرتد است!. مسیحیت کنونی به اعتراف خود مسیحیان نه ما، پر است از تحریفات دست بشر و آباء کلیسا! و انجیل اصلی از بین رفته و دهها انجیل با نام های مختلف را که پر از تحریفات است را بجای انجیل اصلی معرفی می کنند. خودتان تاریخ اناجیل را تحقیق کنید.

      جزء ارکان تمام ادیان الهی ایمان به اسلام و پیامبری حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است. و اگر اسلام آمد مسیحی واقعی موظف است به دستور مسیح علیه السلام و به امر خدا مسلمان شود و گرنه اگر بداند و ایمان نیاورد کافر است. همانطور که می دانید یهودی واقعی و مومن پس از مبعوث شدن حضرت عیسی بن مریم علیه السلام موظف بوده بر اساس تعالیم حضرت موسی علیه السلام از حضرت عیسی تبعیت کند.
      دین خدا یک مسیر واحد و تکامل یافته است و آخرین مرحله آن اسلام است و همه با آمدن اسلام موظف هستند به دستور خدا که اسلام است عمل کنند خداوند می فرماید: «« إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام»آل عمران/19» هر کسی از این مسیر اصلی انبیاء رویگردان شود مرتد است و حکم آن مشخص است. اما مسیحیت و انجیل کنونی مسیر اصلی نیست بلکه مسیر باطل هست چون صدها تحریف در آن است از شراب خوردن حضرت مسیح العیاذ بالله تا دهها مورد دیگر که باطل است. چطور کسی جرات می کند و این تحریفات را دین می داند!.

      شهید ادوارد آنیلی متوجه مسیر اصلی و هدایت واقعی و الهی شد و از مسیر باطل و نادرست پس از تحقیقات مسیر هدایت و درست را انتخاب کرد حتما زندگی ایشان را مطالعه کنید. زمانی که مسیحیت کنونی باطل است آیا کسی که از مسیر باطل به مسیر حق بیاید حکمش اعدام است!. خیر. ارتداد یعنی از مسیر و دین حق در زمان هر پیامبر کسی رویگردان شود اما اینکه کسی با آمدن شریعت جدید از شریعت قبل وارد شریعت بعد شود این همان راه حق قبلی است رویگردانی در آن نیست. لذا الان ما مسلمانان هم به حضرت مسیح ایمان داریم و هم به تمام انبیاء گذشته، البته ذهن شما باز به سمت مسیحی که کلیسای کنونی معرفی می کند نرود، ما حضرت مسیحی را قبول داریم که بشارت دهنده پیامبر اسلام است و در آخر الزمان رجعت می کند و در خدمت امام عصر ارواحنا فدا به اصلاح جهان می پردازد نه مسیحی که می رود العیاذ بالله شراب می سازد!.
      وفقکم الله لکل خیر

      1. claire می گوید

        من در مورد مسیحیت و تهمت هایی که به حضرت مریم و حضرت عیسی زدند . و خدا را سه تا می دانند . پدر و پسر و روح اقدس ( جبرائیل ) خبر دارم . نزدیک ترین انجیل ، برناباست . که مسیحیان خیلی کمی به آن ایمان دارند .
        اما حرف اصلی من نبودن حق انتخاب در انتخاب دین بود . این هم به شما و هم دینی که نمایندگی اش را می کنید . و حکومتی که آنر ا اجرا می کند . ربط دارد . با شمشیر و زور ، مثل همان که در مورد کلیسا گفتید . می شود . مردم را وادار کرد . همانطور که داعش ، اگر کسی به دین وهابیت و یا سنی تکفیری در نمی آمد . ذبحش می کردند . کسی نگفت ، انجیل تحریف نشده نیست . در دین خودمان ، فقط قرآن سالم مانده ، و این که چرا خدا از کتابهای پیامبران پیشین ، مثل قآن محافظت نکرده ، تا تحریف نشود ، جای بحث دیگری است . الان 13 سال است که مردم یا جمعی از مردم که روز به روز بیشتر می شوند . با گشت ارشاد و دیگر مظاهر ، یه حکومت دینی مبارزه و مقابله می کنند . و بالاخره پیروزی با مردم است . مثلا همین ورزشگاه ، 40 سال از حکومت اسلامی می گذرد . در همان ابتدا و یا زمان احمدی نژاد و رئیس جمهور فعلی ، که مردم ****می کنند . نمی توانستند . ورزشگاهها را به دو قسمت مجزا و ایمن برای زنان و مردان ، تقسیم کنند . عدالت و آزادی در پایین سطح است . اتفاقا من ، اگر هم دماغ شیطان را می سوزانم ، همانطور که اصلا یهود را به خاطر ، آزاری که به خدا و پیامبرانش رساند . اصلا ، قبولشان ندارم . قوم برگزیده ایی که سقوط کرد و پست شد .

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          به صورت فشرده عرض کنم اینکه می فرمایید حرف اصلی شما این هست که حق انتخاب در دین؛ ببینید این مسئله ربطی به بنده یا حکومت یا شخص دیگری ندارد. خدای متعال قهار و فرمانروای عالم هست و حکم اوست و عالم هم به همین سمت خواهد رفت چه بخواهید و چه نخواهید یعنی زمانی فرا می رسد که دین اسلام فراگیر می شود. چه کسی فکر می کرد مردم ایران با دست خالی مقابل صدام پیروز شوند، صدام تا دندان مسلح؟ الان صدام با آن همه حمایت غرب الان کجاست؟ در زباله دان تاریخ. سایر پیروزی ها هم نزدیک است.

          ثانیا خیلی متاسف هستم برای شما واقعا اگر بخواهید بدون انصاف حرف بزنید، دیگر حق و باطل برای شما مهم نیست و همه را زیر پا می گذارید، بحث خشونت کلیسا و ابزار های تخصصی شکنجه کلیسا را در موزه های غرب که الان موجود هست در اینتنت ببینید، آیا اسلام اینگونه حکومت می کند، که می فرمایید شمشیر و زور؛ عزیزم نمی دانم چند سال دارید یا تحصیلات شما چیست؛ آنچه هست این هست هر چه باشد عدالت هم نیاز به قدرت، صلابت و قانون گذاری دارد. قرار نیست که هیچ قانونی نباشد، هرج و مرج می شود، باید حدود خدا اجرا بشود، خب برای اجرای عدالت نیاز به شمشیر هست، مگر با سخنرانی می شود حکومت کرد.
          ثالثا داعش؛ واقعا جای افسوس برای شماست. حکومتی که بر اساس خواست و رای مردم هست، هزاران شهید هم برای آن داده اند و میلیونها مومن و شیعه در آن زندگی می کنند را با داعش جنایتکار که محصول غرب وحشی هست یکسان می کنید. الان جوانان پاک ما جلوی داعش شهید می شوند و شما همین تفکر را با داعش مقایسه می کنید، برعکس این تفکر غیر دینی و لیبرال است که با لبخند و کراوات داعش ایجاد می کند، همین امثال تفکر اینگونه غیر خداست که میلیونها بی گناه را به خاک و خون می کشد.
          رابعا، چرا خدا حفظ نکرده از انجیل؛ علتش این هست که مشیت خدا همین هست، سطح تفکر انسان ها در حال تکامل است تا به یک بلوغ برسد، و از ابتدا هم بنا بر این بوده که انبیاء به نبی بعدی بشارت بدهند، موسی آمد که بشارت عیسی را بدهد و همه بشارت پیامبر اسلام را دادند.
          خامسا، گشت ارشاد، نمی دانم در فضا زندگی می کنید، کدام شهر هستید؟، عزیزم، اگر به شهر تهران سفر کنید محبت کنید یک روز به خیابان بروید ببینید خانم ها با چه لباسی بیرون می آیند!!!! جایی که نباید مشخص باشد مشخص است از این بیشتر چه می خواهید؟!!! و قطعا بدانید خدا از احمقهایی که از وضعیت راضی هستند یا به دنبال بدتر از این وضعیت هستند نخواهد گذشت!، طوری می گویید گشت ارشاد انگار که … چرا اینقدر منفی نگاه می کنید. پوشش را نگاه کنید خواهر گرامی؛ به قدری افتضاح شده که زنان متاهل غیر مذهبی هم به ستوه آمده اند، می دانید چه تاثیری در گناه و فساد و طلاق دارد. مطمئن باشید در همه این گناهان انهایی که راضی نبود قانون هستند شریک هستند. من فیلمهایی را دیده ام که خانم به بدترین وضعیت بیرون آمده، با این خانم چه باید کرد، حالا خانم محترم گشت ارشاد تذکر داده، الان هم نیروی انتظامی اصلا روحیه برخورد ندارد همین هم پروتر کرده، پس از آن شاهدیم با کمال پررویی شروع به فحاشی می کنند. امیدوارم فیلمهای پلیس امریکا را دیده باشید مهد آزادی دوستان شما را عرض می کنم، ببینید با زنان با چه مهربانی و رافتی برخورد می کنند.
          سادسا، پیروزی با مردم!!… کدام مردم، این مردم با خدا هستند، شما ناراحت نباشید. نمی دانم چقدر از شیعه اطلاع دارید، امام حسین علیه السلام برای تبدیل ارزشها شهید شد، برای این شهید شد که جامعه به سمت شهوات حرکت کرد، برای حکومت کاری ندارد و خوب هست که زنها را ببرد کاباره، مشروبخانه باز کند، سواحل را پر کند از کثافت کاری و توریسم جنسی آیا شما زنها به آزادی می رسید، آیا این پیروزی است؟ بروید ببینید بعد از قرن نوزده که انقلاب جنسی در غرب اتفاق افتاد و به قول امثال شما پیروز و فاتح شدند، الان غرب چه وضعیتی در فساد و فحشا و قاچاق زنان دارد، بله حق دارید اینها پیروزی است، زمانی که انسان تحت مدیریت رسانه ها و فرهنگ لیبرال باشد اینها پیروزی می شود. که الان جنبش می تو با 500 میلیون زن که اعتراف و اعتراض به تعرضی جنسی به آنها دارند بلند است. اینها پیروزی است!.
          عزیزم، سر امام حسین علیه السلام به بالای نیزه رفت، شهر به شهر هم گشت، هلهله کردند، شادی کردند که پیروز شدند عده ای شمشیر کشیدند و در متن زیارت عاشورا امام باقر ع فرمود عده ای هم راضی بودند، همه اینها را لعنت کرد. آیا الان این پیروزی آن مردم پست است؟!. راضی به این نشوید که عده ای فساد کنند حالا به شعار آزادی… پیروزی زمانی است که اسلام و دین خدا به درستی پیاده شود. میلیونها نفر امروزه پای پیاده اربعین می روند، این از منظر شما مردم نیست و پیروزی نیست.
          حرف بنده و دین یک کلام هست پوشش باید درست، منطقی باشد که در جامعه ایجاد فساد نکند، و هرکسی نمی تواند حد پوشش را تعیین کند، ما باید ببینیم خداوند چه حدی را معین کرده است. قانون باید باشد. و قانون هم همان دستور خداست و بدانید خداوند خیر و مصلحت دنیا و آخرت شما و جامعه را می خواهد و گرنه برای مردان همین بهتر که زنان با شعار آزادی بیرون بیایند تا راحت تر مورد سوء استفاده قرار بگیرند، برای حکومت اسلامی هم اتفاقا فساد زنان با معیارهای دنیایی شما بهتر است مشغول می کند و مالیات بر فساد هم می گیرد همان کاری که غرب می کند، اما چرا حکومت اسلامی اینهمه فشار و هزینه می دهد؟؟؟ که به قول شما شکست هم بخورد 🙂 خب نشان می دهد پیروزی بالاتری هست و آن هم حفظ کرامت زن هست. بنده به عنوان یک مرد چرا از عفت و حجاب زن دفاع می کنم و باید به عنوان روحانی هزینه بدهم؟ چه نفع مادی برای بنده دارد؟؟ آیا اگر مثل شما فکر می کردم بیشتر به نفع من نبود و بیششششششتر سود نمی کردم!. مطمئن باشید اگر دین ایستاده و هزینه هم می دهد حمایت از زنان هست، اگر کمی فکر کنید در این دنیای وانفسا که اینهمه فساد و فحشا به اسم آزادی و عدالت هست و زنان را نابود کرده اند خواهید دید که این اسلام است که به دنبال حفظ کرامت زن و خانواده است و گرنه بد بودن و فساد کردن که کاری ندارد برای حکومت. هنری نیست، از فردا همه خانمها به عدالت برسند و آزاد بیایند بیرون ببینید دوستان همفکر شما از مردان چقدر خوب از شما استقبال می کنند!.
          در باب حکم ارتداد، ببینید، این حکم جنبه بازدارندگی دارد، اسلام منطقی است، برای اینکه از آن جرم بزرگ و ترویج باطل و کفر مقابله کند این حکم را قرار داده است، قرار نیست که تفتیش عقاید بشود یا … گاهی فقط قرار هست که جلوی این مسیر بسته شود که امنیت روانی و اعتقادی جامعه حفظ شود. در بحث فلسفه حقوق به چرایی وضع این قوانین پرداخته می شود، یعنی یک حکم همیشه برای اجرا نیست، دقت کنید!، برای این هست که حریم های الهی حفظ شود.
          لطف کنید چند بار آنچه نوشته شده است را با دقت بخوانید. شبهات زیادی در ذهن شماست حتما با یک روحانی فاضل از نزدیک جلساتی را داشته باشید، سطح مطالعات دینی خود را هم افزایش بدهید تا انشاالله زمینه برطرف شدن این ابهامات بیشتر برطرف شود. حرف برای گفتن زیاد هست متاسفانه فضا امکان توضیحات بیشتر را نمی دهد.
          وفقکم الله لکل خیر